מסתמן: מידע נוסף אודות מתווה הגז ייחשף לציבור

המחוזי דחה בקשה למחיקת העתירה לחשיפת המידע הטכני העומד בבסיס המתווה השנוי במחלוקת ■ המשמר החברתי ביקש את המידע כבר בסוף 2015, אך הממשלה סירבה להעניקו בנימוק שמדובר בסוד מסחרי

אסדת קידוח / צילום: רויטרס
אסדת קידוח / צילום: רויטרס

בית המשפט המחוזי בירושלים סירב היום (ד') לבקשת משרד האנרגיה למחוק את עתירת ארגון המשמר החברתי והתנועה לחופש המידע לחשיפת המידע אודות מתווה הגז. הממשלה ביקשה למחוק את העתירה "כדי לאפשר לה לשקול את החלטתה בנושא מחדש", אך בית המשפט החליט להשאיר את העתירה תלויה ועומדת והורה לממשלה למסור את החלטתם החדשה בנושא לבית המשפט עד 28 בדצמבר.

לדברי השופט אברהם רובין, "החלטת הממשלה (לגבות 50 אלף דולר תמורת מידע על מתווה הגז ולספק אותו רק תחת הסכם סודיות) בוטלה למעשה, תוך שהרשות הודיעה כי בכוונתה לקבל החלטה חדשה שעומדת להשתנות באופן משמעותי".

ארגון המשמר החברתי והתנועה לחופש המידע עתרו לבית המשפט וביקשו להורות למשרדי האוצר והאנרגיה לחשוף את כל המידע הטכני העומד בבסיס מתווה הגז, כולל הערכות של כמויות הגז במאגרים הגדולים של ישראל, "לוויתן" ו"תנין", סקרים גיאולוגיים, תחזיות עתידיות ועוד. את העתירה הגישו בשם שני הארגונים עורכי הדין אילן יונש ואפרת גלר ניצן ממשרד חי בר-אל אילן יונש ושות'.

המשמר החברתי ביקש את המידע כבר בסוף 2015, אך הממשלה סירבה להעניק להם אותו בנימוק שמדובר בסוד מסחרי. בתחילת 2017 התפרסם כי הממשלה מוכרת את אותו מידע עצמו למדינות, וחברות זרות במסגרת מו"מ על יצוא הגז. המשמר החברתי ביקש את המידע מחדש, אך נענה שיוכל לקבל אותו רק תמורת תשלום של 50 אלף דולר, בתנאי שישמור את פרטיו תחת סודיות. העתירה הוגשה ביוני 2017, אך לדברי העותרים, נציגי המדינה מעכבים את הדיונים המשפטיים בתירוצים שונים.

עורך הדין אילן יונש ממשרד עורכי הדין חי בר-אל אילן יונש ושות' אמר בדיון: "הממשלה מושכת זמן ביודעין. אין טעם לא למסור את המידע שאמור לעמוד לרשות הציבור. אנחנו מבקשים את המידע קרוב לשנתיים. הממשלה החליפה תירוצים בדרך: בהתחלה אמרו שהמידע הוא סוד מסחרי ואחר-כך משהו אחר, בהמשך ימציאו טיעון ביטחוני מופרך כלשהו ויעכבו בעוד חצי שנה. החלטות בית המשפט אינן המלצה, ובית המשפט קבע שצריכה להיות תשובה לעתירה עד 1 בנובמבר".

רכז חופש המידע של המשמר החברתי ופעיל המטה נגד מתווה הגז, ניצן מתן, מסר: "המדינה וטייקוני הגז שואפים לקבוע עובדות בשטח כדי להשאיר על כנו את מתווה הגז המושחת, שיעלה לאזרחי ישראל מיליארדים ויפגע קשות בביטחון האנרגטי של ישראל, ולשם כך מסתירה את המידע על מתווה הגזל מהציבור ומעכבת את פרסומו ככל יכולתה". 

"המידע הוא בראש ובראשונה של הציבור, וצריכה להיות סיבה טובה מאד לא למסור את המידע לידיו", אומרת מנכ"ל התנועה לחופש המידע, עו"ד נירית בלייר. "המידע הנוגע למשאבי הגז של ארצנו חייב להיות נגיש לציבור הרחב, ולא להימכר אך ורק לבעלי ההון. דרישת הממשלה לקבל סכום אסטרונומי של כסף תמורת המידע והימנעות מפרסום מציבה חסם בין הציבור למידע השייך לו".