חנה רדו לא תורשע חרף ביצוע עבירה של שימוש במידע פנים

יו"רית מקאן ואלי הודתה ברכישת מניות קומפיוג'ן בכ-54 אלף שקל על בסיס מידע פנים מאחיה ■ ההחלטה שלא להרשיעה התקבלה בין היתר בשל הפגיעה החמורה במקור פרנסתה ■ השופט כבוב: אין בהחמרה בענישה בעבירה זו כדי לאיין את סמכות ביהמ"ש להימנע מהרשעה בנסיבות חריגות

חנה רדו מנכ"לית מקאן וואלי / צילום: תמר מצפי
חנה רדו מנכ"לית מקאן וואלי / צילום: תמר מצפי

יו"רית משרד הפרסום מקאן ואלי, חנה רדו, המשנה ליו"ר מקאן, אשר הודתה בביצוע עבירה של שימוש במידע פנים של חברת קומפיוג'ן, לא תורשע בפלילים - כך קבע הבוקר (ה') השופט חאלד כבוב מבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

רדו הודתה ברכישת מניות של חברת קומפיוג'ן בכ-54 אלף שקל, על בסיס מידע פנים שקיבלה מאחיה, ומכירתן ברווח של כ-20 אלף שקל.

מידע הפנים שהעביר האח אריה צ'צ'קס לאחותו רדו, באוגוסט 2013, עסק בהשקעה עתידית בחברת קומפיוג'ן, שם עבדה רעייתו, דקלה צ'צ'קס-אקסלברד, כסמנכ"לית כספים. חרף ההודאה, ביקשה רדו מבית המשפט להימנע מהרשעתה, ולהטיל עליה אי-הרשעה בפלילים ועבודות שירות לטובת הציבור - ובית המשפט נעתר לבקשתה.

וכך קובע השופט כבוב: "עבירת שימוש במידע פנים היא עבירה חמורה, לא בנקל בית המשפט יקבל טענה שהאינטרס הציבורי שנפגע בביצוע עבירה כזו ייסוג מפני ערכים של שיקום הנאשם ו/או פגיעה בלתי מידתית בנאשם. אך במקרה שבפניי הגעתי למסקנה שהאיזון הראוי בין האינטרס האישי של הנאשמת לבין האינטרס הציבורי לאכיפה מלאה של הדין, מצדיק הימנעות מהרשעת הנאשמת".

לפני כשנה הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתבי אישום נגד אריה צ'צ'קס, טייס אל-על במקצועו, ובעלה של סמנכ"לית הכספים בחברת קומפיוג'ן, דקלה צ'צ'קס, ונגד אחותו, חנה רדו - בגין שימוש במידע פנים. לפי כתבי האישום, בחודש אוגוסט 2013 מסר צ'צ'קס לאחותו, רדו, מידע פנים בדבר השקעה עתידית בחברת קומפיוג'ן.

קומפיוג'ן היא חברה ציבורית העוסקת בפיתוח פלטפורמות, דרכי גילוי תרופות וטכנולוגיות נלוות לסיוע בתהליכי גילוי תרופות ומוצרים רפואיים מבוססי גנים. בסמוך לתחילת אוגוסט 2013, נסחרו מניותיה בנאסד"ק ובבורסה בתל-אביב. בחודש מארס 2012, החלו מגעים ראשוניים בין קומפיוג'ן לחברת באייר הגרמנית, באשר להסכם שיתוף-פעולה בקשר למסחור מולקולות לצורך פיתוח תרופות לסרטן. בקומפיוג'ן הייתה מעורבת קבוצה מצומצמת בלבד בהליך המו"מ ובקבלת ההחלטות סביב העסקה.

בלי האח שדחף, לא הייתה רוכשת מניות

צ'צ'קס נשוי לדקלה צ'צ'קס-אקסלברד, שכיהנה באותה תקופה כסמנכ"לית הכספים של החברה, וכאחראית לקשרי משקיעים. צ'צ'קס-אקסלברד נמנתה עם חברי ההנהלה של החברה, ומתוקף תפקידה ומעמדה הייתה מעודכנת לאורך כל הדרך בפרטי המשא-ומתן לקראת חתימת העסקה, באופן שנתן לה גישה מלאה למידע פנים. משכך הייתה "אשת פנים". לפי האישום, גם צ'צ'קס, היה "איש פנים" לפי חוק ניירות-ערך - מתוקף היותו נשוי לה.

באותה תקופה אחותו חנה כבר כיהנה כמשנה למנכ"ל של קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון, וכיו"רית מקאן ואלי, השלוחה של הקבוצה במצפה רמון. כמו כן, החזיקה רדו בהחזקה מלאה בחברת אדגו יועצים, שבאמצעותה קיבלה את שכרה ממקאן-אריקסון.

ב-5 באוגוסט 2013 נחתם ההסכם בין קומפיוג'ן לבאייר. על-פי האישום, יום קודם לכן, ב-4 באוגוסט, סיפר צ'צ'קס לרדו כי הוא מחזיק במידע פנים, אשר אינו יכול לעשות בו שימוש, בנוגע להשקעה המתרחשת בחברה, וכי כדאי לה לקנות את מניות קומפיוג'ן כעת, ואף ציין בפניה כי עליה לשמור את המידע בסוד.

מכתב האישום עולה כי צ'צ'קס העביר את מידע הפנים לאחותו על אף שהוזהר פעמים רבות ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים על-ידי אשתו - להימנע מלדבר על קומפיוג'ן ולא למסור מידע בעניינה. יום לאחר קבלת המידע מצ'צ'קס, ובטרם דיווחה החברה על העסקה הצפויה, ביצעה רדו רכישה של מניות קומפיוג'ן בסך כ-54 אלף שקל.

כ-40 דקות לאחר פרסום הדיווח המיידי על ההסכם, זינק שער המניה של החברה ב-44.58% מעל שער העסקה האחרונה; וב-53% משער הבסיס. באותו היום ננעל שער המניה בעלייה של 40% משער הבסיס, ומחזור המסחר שלה היה גדול פי 22.58 ממחזור המסחר היומי הממוצע בארבעת החודשים שקדמו לדיווח.

על-פי האישום, בעקבות זאת הרוויחה רדו כ-20 אלף שקל מפעילותה במניה. יומיים לאחר מכן מכרה רדו את המניות שרכשה.

בפברואר השנה, בעקבות הסדר-טיעון ועל-פי הודאתו, הורשע צ'צ'קס בעבירה של שימוש במידע פנים בשל העברת המידע לאחותו. כחודש לאחר מכן הוא נידון ל-4 חודשי עבודות שירות, ל-9 חודשי מאסר על-תנאי, ולקנס בסך 100 אלף שקל.

במסגרת הרשעתו של צ'צ'קס, קבע השופט חאלד כבוב כי צ'צ'קס היה "הרוח החיה" בפרשה, וכי "אלמלא פנייתו לאחותו - זו לא הייתה מבצעת פעולה כה חריגה מבחינתה, שאינה שגורה בחייה היומיומיים, של רכישת מניות בעצמה, לבטח לא של קומפיוג'ן".

בהמשך לכך, בחודש מאי השנה, הודיעה רדו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כי תחזור בה מכפירתה בכתב האישום שהוגש נגדה, וביקשה כי בית המשפט ישלח אותה לקבלת תסקיר משירות המבחן לצורך בחינת השאלה - האם יש להרשיעה או לא. כבוב נעתר לבקשה.

מקרה חריג שמצדיק אי-הרשעה

ההחלטה שלא להרשיע את רדו התקבלה, בין היתר, על בסיס המלצת שירות המבחן להימנע מהרשעתה; וכן על בסיס הפגיעה החמורה במקור פרנסתה - עבודתה במקאן-אריקסון - אם תורשע. יו"ר מקאן-אריקסון בישראל, אילן שילוח, שרדו משמשת כסגניתו משנת 2013, העיד בפני בית המשפט כי נמסר לו על-ידי הנהלת מקאן-אריקסון העולמית, שאם רדו תורשע היא תיאלץ לפרוש ממקאן-אריקסון.

כבוב ציין בהכרעת הדין כי "מדובר בעבירה חמורה, לא בכדי בתי המשפט מצאו לנכון בעת האחרונה להחמיר בענישה שמוטלת על נאשמים שהורשעו בעבירות של שימוש במידע פנים, עד כדי הטלת עונשי מאסר בפועל לריצוי מאחורי סורג ובריח, ולא לתקופות קצרות. אך מאידך, אין בעצם יישום מגמת ההחמרה בענישה בעבירה זו כדי לאיין את האפשרות שבמקרים המתאימים בית משפט יכול ויפעיל את סמכותו להימנע מהרשעת נאשם. זאת, בהתקיים נסיבות חריגות ויוצאות דופן שמצדיקות זאת, שעה שהוא משתכנע שהרשעה עלולה לגרום לפגיעה חמורה בשיקומו או בעתידו של נאשם, פגיעה שאינה שקולה לאינטרס הציבורי שבעצם הרשעה".

השופט קבע עוד כי "עניינה של הנאשמת הוא אכן עניין חריג ויוצא דופן, שמצדיק שימוש בסמכות בית המשפט להימנע מהרשעת הנאשמת חרף הודאתה בביצוע עבירה של שימוש במידע פנים". זאת, בין היתר, על רקע פועלה החברתי, תרומתה לחיזוק הפריפריה, מיזמים שעלולים לקרוס במלואם או בחלקם במידה שתורשע בדין.

עוד סיבות שהביאו ל"הצלתה" מהרשעה: העובדה שהיא אינה אשת פנים, אינה פעילה בשוק ההון, לא יזמה את פעילות המסחר, והיה זה אחיה (שקושרים אותם יחסים מורכבים), שהפציר בה לרכוש את הנייר ולאחר מכן למכור אותו; חוות-דעת פסיכולוגית שהוגשה בעניינה של רדו, האבחון הפסיכו-דיאגנוסטי והמלצת שירות המבחן - אשר כולם ממליצים על המשך הליך טיפולי שיקומי.

רדו יוצגה בידי עורכי הדין רועי בלכר, אסף ברם ורווית צמח.