מוצרי הפארם יקרים יותר ברשתות הפארם מאשר ברשתות המזון

כך עולה מבדיקה שביצעו משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות לקראת המיזוג בין שופרסל וניו-פארם ■ מבין רשתות הפארם, מחיריה של ניו-פארם לפי הבדיקה היו יקרים מאלה של סופר-פארם

מחירי מוצרי הפארם יקרים יותר ברשתות הפארם ביחס למרבית רשתות המזון - כך עולה מבדיקה שביצעו משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות לקראת המיזוג בין שופרסל וניו-פארם.

בחודש יולי האחרון ערך משרד הכלכלה בדיקה דומה, ממנה עלה כי מחירי אותם מוצרים ברשתות הפארם היו גבוהים בכ-20% לעומת המחירים ברשתות המזון הגדולות.

הבדיקה הפעם מצביעה על התמתנות מסוימת בפערי המחירים, כשמחיר סל המוצרים ברשתות הפארם היה יקר בממוצע ב-8% מממוצע הסל ברשתות המזון. זהו פער קטן שיכול להשתנות על בסיס יומי כמעט, בשינוי תמהיל הסל ובהינתן מבצעים נקודתיים על מוצרים.

עם זאת, נציין כי המחירים במגה בעיר, לפי הבדיקה, היו גבוהים מאלה של סופר-פארם, כך שהמסקנה מתייחסת למרבית הרשתות. 

מכפילים מחירים-השוואת מוצרי פארם
 מכפילים מחירים-השוואת מוצרי פארם

3 הרשתות היקרות בבדיקה היו ניו-פארם (465 שקל), אחריה מגה בעיר (453 שקל) ואחריה סופר-פארם. עם זאת, הפער בין סופר-פארם, שהסל בה הסתכם ב-445 שקל - לעומת ויקטורי, שהמחירים בה בסל הנוכחי הסתכמו ב-437 שקל - היו שוליים. 

סל המוצרים כלל 25 מוצרי טואלטיקה, מוצרי ניקיון, תינוקות, היגיינה נשית ומזון יבש: מחיר הסל הגבוה ביותר כפי שהתקבל בבדיקה עמד על 465 שקל ברשתות הפארם הגדולות, לעומת המחיר הנמוך ביותר שעומד על 390 שקל ברשתות המזון.

יצוין כאמור כי לא מדובר בפער דרמטי, והוא יכול להשתנות בנקל אם משנים את תמהיל הסל ובהינתן מבצעים על מוצרים מסוימים בנקודות זמן אחרות. סקירת המוצרים (נכון ל-23/11/17) מתבססת על מאגר המחירים של הרשתות עצמן, המחויבות להעביר מחירים על בסיס שעתי. המחירים הופקו באמצעות פלטפורמת פרייסז.  

מבין רשתות הפארם, מחיריה של ניו-פארם נכון לבדיקה היו יקרים מאלה של סופר-פארם (פער של 20 שקלים בין שתי הרשתות). המחיר ברמי לוי היה הזול בהשוואה יחד עם יינות ביתן (390 ו-395 שקל בהתאמה). מחירי יוחננוף, שופרסל דיל ומחסני השוק היו ברמה דומה (כ-405 שקל). המחיר של הסל בשופרסל שלי ובחצי חינם עמד על 430 שקל.

כאמור, המחירים במגה בעיר היו יקרים ביחס לרשתות המזון האחרות, כולל המתחרה העירונית שופרסל שלי, כשסך הסל הסתכם ב-453 שקל.

בהתבוננות על מחירי המוצרים, היו כאלה ששיקפו פערים של עשרות אחוזים. כך לדוגמה, בסכיני הגילוח "שיק" הפער בין רשתות הפארם לרשתות המזון הגיע ל-54%, בדאודורנט "ליידי ספיד סטיק" הפער בין רשתות הפארם לרשתות המזון הגיע ל- 78%, במשחת השיניים "קולגייט טואטל" הפער בין רשתות הפארם לרשתות המזון הגיע ל-81%. במחיר לבמבה אסם 80 גרם, הפער בין רשתות הפארם לרשתות המזון הגיע ל-137%.

הפערים הללו נובעים מכמה סיבות: מבצעים נקודתיים שמשתנים בנקודות הזמן וכן יבוא מקביל של מוצרים בחלק מהרשתות (דוגמת קולגייט). יצוין כי מוצרי המותג הפרטי, למשל בסופר-פארם או בשופרסל, שלא נכללו בבדיקה, עשויים להטות את המחיר לכאן אן לכאן במוצרים דומים, לדוגמה שמפו, דיאודורנט או מגבות נייר.

משרד הכלכלה יחד עם הרשות לסחר הוגן והמועצה לצרכנות מנסים לקדם את התחרות בכמה אופקים, כאשר היעילות של חלקם מוטלת בספק, דוגמת מאגר המחירים שחל גם על רשתות הפארם.  בתחום המזון הוכח כי מאגר המחירים, שנולד במסגרת חוק המזון בהמשך להמלצות ועדת טרכטנברג, לא השפיע על יוקר המחיה, והוא משמש בעיקר את הרשתות עצמן לבדיקת המחירים של המתחרים בזמן אמת. 

מהלך אחר ביטל את הסדרי הבלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים, ובקרוב יעלה להצבעה החוק להגבלת כוחם של היבואנים הבלעדיים. מהלך אחר שמנסה משרד הכלכלה לקדם, ואופן יישומו לא ברור לחלוטין, הוא הצגת מחיר בינלאומי ברשתות לעומת המחיר לצרכנים הישראלים. אופרטיבית ומעשית לא ברור כיצד מהלך כזה יכול להבשיל.