הפרקליטות שוקלת להעמיד לדין את אורן קובי

זאת בכפוף לשימוע ■ ל"גלובס" נודע כי תיק החקירה נגד אורן קובי הועבר באחרונה מהמשטרה לפרקליטות ■ להערכת גורם בתיק, נגד קובי צפוי כתב אישום חמור, וייתכן שגם נגד כמה מעובדי החברות וכן נגד גורמים נוספים שהיו מעורבים בעסקאות

אורן קובי/ צילום : שלומי יוסף
אורן קובי/ צילום : שלומי יוסף

חקירתו של אורן קובי, בעלי חברת אדמה, החשוד גם כי מעל בכספי לקוחות, הסתיימה לאחרונה. תיק החקירה הועבר ממפלג הונאה תל-אביב לפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), כאשר המשטרה מצאה כי די בראיות שנאספו לצורך העמדה לדין - כך נודע ל"גלובס".

התיק הועבר לפרקליטות לפני מספר חודשים והוחזר למשטרה לצורך השלמות חקירה. השלמות החקירה בוצעו, והתיק הוחזר לפרקליטות. בימים אלה בוחנים בפרקליטות את הראיות במטרה להכריע האם להגיש כתב אישום נגד קובי, בכפוף לשימוע.

להערכת אחד הגורמים בתיק, נגד קובי צפוי כתב אישום חמור, וייתכן שגם נגד כמה מעובדי החברות וכן נגד גורמים נוספים שהיו מעורבים בעסקאות שבוצעו.

חברת אדמה עסקה בשיווק קרקעות חקלאיות המיועדות להפשרה לציבור הרחב, תוך הצגתן כ"זכות לדירה" בעתיד. החברה נקלעה להליכי פירוק גם על רקע מעילה לכאורה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, שביצע לפי החשד בעל השליטה, אורן קובי, בכספי הלקוחות.

עשרות מלקוחות החברה שילמו מאות אלפי שקלים ואף מעל מיליון שקל לעתים (כל אחד) עבור קרקעות. אולם לפי החשד, במקום שהכספים יופקדו בחשבונות הנאמנות לצורך השלמת העסקאות - חלק מכספם של הלקוחות נמשך על-ידי קובי ושימש למימון צרכיו הפרטיים (לרבות רכישת הדירות). זאת, מבלי שנמסרה ללקוחות קרקע לבסוף. מאות לקוחות נוספים שילמו עבור עסקאות שאכן הסתיימו במסירת קרקע חקלאית, אך יש מתוכם כאלה שטענו טענות במישור החוזי-צרכני. זאת, בין היתר לגבי הטעיה הנוגעת למצב התכנוני של הקרקע.

נעצר בחשד למעילה

ביולי אשתקד ניתן צו פירוק זמני לחברות וצו כינוס נכסים אישי נגד קובי, במסגרתו מונה עו"ד חגי אולמן למנהל מיוחד, והוקנו לו הסמכויות לתפוס את נכסיו של קובי ושל החברות בבעלותו. באותו חודש נעצר אורן קובי בחשד למעילה של עשרות מיליוני שקלים בכספי לקוחותיו. מעצרו הוארך בתחילה בחמישה ימים. בשבוע שעבר, הוארך המעצר, בשמונה ימים נוספים. לבסוף, לאחר כשבועיים וחצי שבמהלכם היה עצור לצורך חקירתו שוחרר קובי למעצר בית, וכן נאסר עליו לצאת מהארץ. בהמשך הוסרה מגבלת מעצר הבית ונותר על כנו צו איסור היציאה מן הארץ וכן מגבלות וערבויות נוספות להבטחת התייצבותו לחקירה.

במאי השנה הגיש הנאמן על נכסיו של קובי, עו"ד חגי אולמן, דו"ח חמור לבית המשפט במסגרתו תיאר במילים קשות את התנהלותו של קובי. "נדמה כי אף הנייר מסמיק נוכח השימוש הציני שנעשה בכספי רוכשי הקרקעות, כאשר בעודם מנסים לברר היכן מופקדים כספיהם, ומתי ימשיכו הליכי המכר בעניינם, אורן קובי שוטט בטיולים ראוותניים בחו"ל, יצא למסעות רכישה של מיטלטלין ומקרקעין עד שלעיתים נדמה כי אין גבול לבושה... ניתן להצביע, כבר עתה לאחר מספר ימים של חקירה, על סכומי כסף עצומים של 35 מיליון שקל לפחות אותם נטל אורן מהחברה שלא כדין", כתב אולמן.

אולמן פירט בדוח על אודות החגיגה הבלתי-נתפסת שערך קובי בכספי קורבנות עוקץ הקרקעות של "אדמה", שכללה נדל"ן, רכבים, ביגוד יוקרתי, שעונים, טיסות לחו"ל, שני רכבים שנרכשו עבור אמו של קובי, חברות שניתנו ב"מתנה" לחברו של קובי (לא לפני שחברת "אדמה" העבירה להם 2 מיליון שקלים בנסיבות שעוד יתבררו) ועוד מיליונים ש"נחלבו" מן החברה בשיטות שונות על-ידי קובי.

"תמונה קשה ועגומה, כמעט בלתי נתפסת, של התנהלות שערורייתית, הכרוכה במעשים החשודים, חשד כבד, כמעשי מירמה", תיאר המנהל המיוחד.

עו"ד אולמן ביקש גם להרים את מסך ההתאגדות מעל חברותיו של קובי ולייחס לו את מלוא חובות החברות, שכן לטענתו מדובר ב"עסק שנוהל במירמה".התנהלות חמורה

במסגרת החלטתו מיולי השנה קבע בית המשפט כי הוצגו לפניו שלל ראיות המעידות על התנהלות בעייתית וחמורה של קובי, הן ביחס לאופן בו ניהל את קבוצת החברות והשימוש שערך בכספיהן והן באשר למהימנותו ולמידת האמינות אשר ניתן לייחס לו. "בעל השליטה משך מחברת האם מיום 10.11.14 סך של כ-22,473,847 שקל שמהווה חוב אישי שלו לחברת האם. הכספים שימשו לרכישת נכסים לשימושו האישי של בעל השליטה ובהם השקעות בדירות יוקרה לצד רכישת מוצרי מותרות בעשרות מיליוני שקלים. מצטיירת תמונה של נהנתן שחי ברמת חיים בזבזנית ומכספים שלא לו", כתב השופט.

השופט ציין כי בין הרכישות הבזבזניות הללו היו: הוצאות ביגוד בכחצי מיליון שקל, הוצאות כיבוד ואירוח בסך של כ-284 אלף שקל; שיפוצים במשרדים שכורים בסך של כ-10 מיליון שקל; רכישת רכבי יוקרה בסכומים של מאות אלפי שקל; שיפוץ הדירות של קובי מכספי החברה בסך של 6.5 מיליון שקל.

השופט אף ציין כי קובי לא הצביע על מקור אחר - מלבד כספי חברת אדמה - ששימש אותו לקניית הדירות ולרכישות הפריטים האישיים השונים כמו גם לשיפוצים היקרים של הדירות ועוד.

בתגובה לידיעה, מסר אורן קובי, באמצעות עו"ד שרון סחאי, כי לא ידוע לא על כך שהחקירה נגדו הסתיימה. "ממידע שקיבל מרשי מהפרקליטות, החקירה עודנה מתנהלת", נכתב בתגובה. בנוסף, מאיים אורן קובי להגיש תביעה כנגד "גלובס" אם תפורסם הידיעה. "מרשי לא יהסס לנקוט בהליכים משפטיים נגד כלל המעורבים אישית בפרסום הידיעה", כותב עו"ד סחאי.

מפרקליטות מחוז תל-אביב נמסר כי "מדובר בתיק מורכב מבחינה ראייתית ורחב היקף הכולל מעורבים רבים. התיק חזר אלינו מהשלמות חקירה, וכעת נבחן. במסגרת הבחינה, תתקבל החלטה האם נדרשות השלמות חקירה נוספות או ניתן לגבש עמדה על בסיס החומר הראייתי הקיים".

עיקרי הפרשה:

2014-2016

אורן קובי וחברת "אדמה" משווקים קרקעות חקלאיות, ומקבלים עשרות מיליוני ש'

מאי 2016

חברת "אדמה" קורסת כלכלית

יולי 2016

הנאמן בתיקי הפירוק מגיש דוח חמור על התנהלות החברה וקובי. קובי נעצר ונפתחת נגדו חקירה פלילית בחשד למעילה

ספטמבר 2016

צו פירוק קבוע לחברות מקבוצת "אדמה" וצו כינוס נכסים קבוע לנכסי קובי

יולי-דצמבר 2017

קובי מגיש הצעות שונות להסדר, הכוללות לטענתו החזר של 100% מהחובות

דצמבר 2017

הפרקליטות שוקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע

הסדרי החוב שמציע קובי: החזר של עד 20 מיליון שקל

בשנה החולפת על רקע החקירה הפלילית המתנהלת נגד קובי, תיק הפירוק ופשיטת הרגל המתנהל נגד קובי וחברת "אדמה" וכן תביעות המוגשות נגד עורכי הדין שליוו את העסקאות שביצעו - ממשיך קובי לטעון כל העת כי מעולם לא מעל בכספי לקוחותיו, כי חובותיו נמוכים מהנטען כלפיו, וכי בכוונתו להחזיר ללקוחות את כל כספם. זאת, במסגרת הסדרי חוב שהציע, אשר לטענתו כולל החזר של 100% מהחובות בתיק. מספר הסדרים שהציע קובי נדחו בחודשים החולפים על-ידי הנאמן, בטענה כי אינם מספקים, ואינם כוללים ערבויות הולמות. אולם, קובי לא וויתר והגיש בספטמבר האחרון הצעת הסדר חוב "משופרת", המגדילה, לטענתו, משמעותית את החזר החוב.

במסגרת ההליך הוגשו לנאמן 780 תביעות חוב, שלפיהן היקף החובות נגד קובי הוא 63 מיליון שקל ונגד החברות שלו - 113 מיליון שקל. מנגד, עומד היקף הנכסים של קובי "הנחזה לעין" (כלשון השופט איתן אורנשטיין הדן בתיק), בהפחתת התחייבויות ומסים על הנכסים, על כ-14 מיליון שקל נטו בלבד. הנאמן המליץ לאחרונה לבית המשפט להכריז על קובי פושט רגל, אך מנגד ביקש קובי להימנע מההכרזה, ובמקום זאת הציע, כאמור, הסדר נושים.

קובי טען כי היקף החובות האישי שלו מגיע לכל היותר ל-10-8 מיליון שקל, וכי היקף החובות של החברות מגיע לכל היותר ל-60-70 מיליון שקל בלבד - וזאת בניגוד לעמדת המנהל המיוחד. ביולי השנה קבע השופט אורנשטיין, חרף התנגדותו של קובי, כי הוא יוכרז פושט רגל וימונה כונס לנכסיו, בכפוף לאורכה שניתנה להשגת הסדר נושים.

הצעת הסדר החוב "המשופרת" של קובי שהוגשה לבית המשפט בספטמבר כללה תשלום בסך 2.5 מיליון שקל במזומן עם אישור ההסדר, השלמה לסכום של 5 מיליון שקל תוך שנה, וכן החזר של עוד 20 מיליון שקל בתשלומים במשך עשר שנים. הצעת ההסדר הותנתה בכך שקובי יוכל לנהל עסקים בישראל באופן רציף וללא הפרעה, וללא כל מגבלה באשר לאופי והיקף עיסוקיו. קובי אף ביקש כי עם אישור ההסדר יוסרו כל המגבלות המוטלות עליו, לרבות צו איסור היציאה מן הארץ שהוטל עליו, הגבלות על ניהול חשבון, שימוש בכרטיס אשראי, מעורבות בתאגיד ועוד.

ואולם, הצעה זו נדחתה באסיפת הנושים שהתקיימה לדון בה. גם הפעם אורן קובי לא ויתר, והציע לאחרונה לנאמן הצעת הסדר חדשה המשפרת לדבריו את ההסדר "המשופר" הקודם. ההצעה כוללת שיפור של לוחות הזמנים לתשלום הכספים על-ידי קובי - קיצור של תקופת התשלום מ-10 שנים ל-7 שנים; וכן תשלום של 5 מיליון שקלים תוך שנה. בנוסף ויתר אורן קובי על דרישתו כי יוסר צו איסור היציאה שלו מן הארץ מיד עם אישור ההסדר, והציע הפעם כי הצו יישאר עד לתשלום התשלום הראשון - 5 מיליון בתוך שנה - וכן כי כל יציאה שלו מן הארץ תחויב בהפקדת ערבויות.

ההצעה כוללת התחייבות להחזיר כ-50% מהכספים לכל נושה.

הצעה זו טרם הוגשה לבית המשפט, והיא נבחנת בימים אלה על-ידי הנאמן.