תורת השידוכים: איך ניתן לדעת עם מי כדאי להתחתן לפי המדע

האם המדע יכול לומר לנו עם נכון לנו להתחתן? זו היומרה של התוכנית "חתונה ממבט ראשון" שמשודרת בימים אלה בקשת ומכנה את עצמה "ניסוי מדעי" בשידוך זוגות ישירות לחתונה ■ אז האם בעולם האמיתי זה באמת עובד?

"חתונה ממבט ראשון" של קשת. חצתה את רף ה־20% / צילום: אסף תמם
"חתונה ממבט ראשון" של קשת. חצתה את רף ה־20% / צילום: אסף תמם

האם המדע יכול לומר לנו עם מי להתחתן? זו היומרה של התוכנית "חתונה ממבט ראשון", שמכנה את עצמה "ניסוי מדעי" בשידוך זוגות ישירות לחתונה בעולם האמיתי.

למרות אינספור שאלונים שפותחו כדי לשדך, אין הוכחות שאנשים שדומים בתכונות מסוימות אכן יסתדרו טוב יותר. עם זאת, לכולנו יש רשימה של דרישות, והמדע מראה שלרוב יש לנו מושג מה טוב לנו. הדרישות מבוססות בין היתר על דברים טובים ורעים שראינו מסביבנו בילדות.

גנטית - קיים אזור בגנום בשם MHC, שקשור לבחירת בני זוג, ונראה כי המשיכה עולה כשבני הזוג לא דומים מדי באזור זה, אבל גם לא שונים מדי. ברמה הגנטית נראה כי אנחנו מחפשים זוגיות עם מי שקרוב אלינו בערך בדרגת בן דוד רביעי

בני אדם יכולים לזהות קרבה גנטית על פי ריח, אבל רובנו ממסכים את הריחות באמצעי בישום מלאכותיים. גם לשיקולים של תזמון ומיקום יש חשיבות - אחרי חשיפה ממושכת לבני אדם, לרוב עולה האטרקטיביות שלהם בעינינו, ואם אנחנו נחשפים אליהם ברגע מרגש, עולה הסיכוי שנראה אותם כמושכים.

אז האם המדע יכול לומר לנו עם מי להתחתן?

היום עוד לא ממש, אך אחוזי הגירושים מוכיחים בוודאות שיש לנו לא מעט מה לשפר בדרך שבה אנחנו משתדכים.