חשד: קצינים ועובדים בגילתק ויוריקומס הוציאו 100 מ' ש' מצה"ל

מעל 20 חשודים נעצרו ונחקרו ■ לפי החשד, בפרשה בוצעו עבירות של שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ועבירות מס

חייל צה"ל / צילום:  Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
חייל צה"ל / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

הותר לפרסום: חוקרי יאחב"ל-להב 433 של המשטרה מנהלים חקירה שעניינה חשד כי קצינים בצה"ל ועובדים בחברות גילתק ויוריקומס הוציאו במרמה מעל 100 מיליון שקל ממשרד הביטחון ומצה"ל. לפי החשד, בפרשה בוצעו עבירות של שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ועבירות מס.

בין היתר הותר לפרסם כי מעל 20 חשודים נעצרו ונחקרו. על שמות הקצינים שנעצרו עדיין חל צו איסור פרסום, ואולם שמות חשודים אחרים הותרו לפרסום, ובהם בן-דודו של הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט, המכהן כבכיר בגילתק; אורי פרץ, שהוא אחד מבעלי המניות בגילתק; עובד גילתק, ניסים מזרחי; וכן מנכ"ל יוריקומס, חן שקולבר. בנוסף, נבדקת מעורבותם בפרשה של עובדי רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון.

חותמות מזויפות

שתי החברות שבמרכז החקירה מבצעות עבודות תשתית לתקשורת בצה"ל ובמשרד הביטחון, והן העניקו את שירותיהן למדינה החל משנת 2012 ועד לשנת 2017 במסגרת מכרז בשווי של 250 מיליון שקל.

יוריקומס מספקת פתרונות תשתית אינטגרטיביים ומתמחה בתקשורת, באבטחה ובבקרת אש ועשן. החברה, שהוקמה ב-1998 על-ידי יורי שקלובר כחברה משפחתית, נחשבת כיום לשחקן מוכר בשוק התשתיות הישראלי. אולם, עדיין מדובר בחברה קטנה יחסית מבחינת ההתקשרויות שלה עם משרד הביטחון. ב-2005 הפכה החברה לחברה בע"מ, וב-2011 רכשה החברה חלק מפעילות גילתק תקשורת וגילתק תקשורת פרויקטים. חברת גילתק, הממוקמת בשדרות, עוסקת במערכות תקשורת.

לפי החשד העצורים הוציאו במרמה עשרות מיליוני שקלים מהצבא לאורך שנים על-ידי דרישות תשלום עבור עבודות שלא בוצעו או בוצעו בחלקן, והכול תוך מתן שוחד בסכומי עתק לגורמים שפיקחו עליהם.

מהחקירה עולה כי בעלי התפקידים - בהם קציני צבא וגורמי פיקוח נוספים, שנדרשו לפקח אחר המכרזים וקבלת השירות בבסיסים השונים - היו שותפים לכאורה להוצאת סכומי-העתק מכספי הצבא ולקחו שוחד עבור קידום הפרויקטים.

עוד עלה חשד כי עובדים בחברות סיפקו ליחידות צה"ל מוצרים שאינם כלולים במכרז, דיווחו על היקפי עבודה לא כפי שבוצעו בפועל וניפחו חיובים על-מנת להגדיל את רווחי החברות. לאחר מכן, לפי החשד, הנפיקו עובדים בחברות חשבוניות, תוך שהם מסתירים ממשרד הביטחון את סוג והיקף העבודות שבוצעו או את כמות המוצרים שנופקו בפועל.

בתוך כך עלה החשד כי עובדים בגילתק וביוריקומס זייפו ועשו שימוש בחותמות מזויפות של קצינים ונגדים בצה"ל והנפיקו חשבוניות פיקטיביות לצורך קבלת מימון מהבנקים, וכן שלחו למשרד הביטחון כתבי כמויות שזויפו במטרה להקדים את קבלת התשלומים.

במסגרת החקירה נתפס רכוש רב של החשודים לצרכי חילוט עתידי, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. מדובר בחקירה המנוהלת על-ידי המשטרה, בשיתוף המלמ"ב, מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) ורשות המסים ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

חקירה זו היא חלק ממאבק שהכריזה המשטרה נגד תופעות פשיעה ועבירות הנוגעות למרמה חמורה וטוהר המידות.

עורכי הדין זיוה אגמי-כהן, יעקב סבג ויוסי חמצני המייצגים את החברות, גילתק ויוריקומס, מסרו בתגובה: "בשלב מקדמי זה, חשוב להבהיר כי יורוקומס נתנה שירותים כספק לגילתק, ועניינה עדיין בבדיקה. מרשינו שיתפו פעולה עם החוקרים ומסרו גרסה מפורטת. אין לנו ספק כי בתום החקירה הדברים יתבהרו, והחשדות יוסרו".