והיא לפני סיום: הערב צפויה העלאת הריבית האחרונה בעידן ילן

נגידת הפדרל ריזרב, שתסיים את תפקידה בפברואר, צפויה להכריז הערב על העלאת הריבית הפדרלית לשיעור של 1.5% ■ מה השיקולים להחלטה, ומה הצפי לפעולותיו העתידיות של הבנק המרכזי האמריקאי?

ג'נט ילן / צילום: רויטרס, Joshua Roberts
ג'נט ילן / צילום: רויטרס, Joshua Roberts

הערב (ד') בשעה 21:00 (שעון ישראל) יגיע לסיום הכינוס בן היומיים של ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפדרל ריזרב, עם פרסום עדכון שיעור הריבית הפדרלית בארה"ב. בניגוד ל-4 הפגישות האחרונות, הפעם כל ההערכות מצביעות על כך שהוועדה תחליט להעלות את הריבית לשיעור של 1.5%, משיעור של 1.25% בו נותרה מאז חודש יוני.

החוזים העתידיים, כפי שנראה בתמונה המצורפת, מתמחרים ודאות מוחלטת בנוגע להעלאת הריבית - כאשר הסיכויים נוטים לטובת העלאת הריבית ל-1.5%, בעוד מיעוט מהמשקיעים סבור שהריבית תעלה לשיעור גבוה אף יותר של 1.75%.

חוזים עתידיים ריבית דצמבר / צילום מסך מאתר CMEgroup
 חוזים עתידיים ריבית דצמבר / צילום מסך מאתר CMEgroup

העלאת ריבית, אם תהיה כזו, תהיה השלישית בשנה הנוכחית. היא גם תסמן, ככל הנראה, את ההחלטה המשמעותית האחרונה בתפקיד של ג'נט ילן, נגידת הבנק המרכזי האמריקאי, שתעזוב את תפקידה בחודש פברואר הקרוב. אמנם, ילן תעמוד בראש כינוס FOMC נוסף בינואר, אך החוזים הנסחרים מתמחרים סיכוי נמוך להעלאת ריבית בכינוס האמור.

חוזים עתידיים ריבית ינואר / צילום מסך מאתר CMEgroup
 חוזים עתידיים ריבית ינואר / צילום מסך מאתר CMEgroup

מחליפה של ילן בתפקיד יהיה ג'רום פאואל, מועמדו של הנשיא טראמפ לתפקיד, שמינויו אושר לפני כשבוע על ידי ועדת הבנקאות של הסנאט ברוב של 22-1 וכעת ממתין לאישור סופי של מליאת הסנאט.

נתוני העבודה החזקים בשוק האמריקאי, ביניהם שיעור האבטלה הנמוך של 4.1% (הנמוך ביותר ב-17 השנים האחרונות), מחזקים את העמדה התומכת בהעלאת ריבית, ואולם שיעור האינפלציה המדשדשים מעכבים את התהליך. גורם נוסף הנלקח בחשבון הוא רפורמת המס הרפובליקנית, שעשויה להאיץ את קצב הצמיחה במשק האמריקאי ולאפשר העלאת ריבית נוספת מעבר ל-3 שנחזות ל-2018.