בעל השליטה במשאבי טבע: "יש הזדמנויות להרוויח כסף"

מניית משאבי טבע התאוששה היום, לאחר שאתמול נחתכה ביותר מ-50% בעקבות הצהרותיו של יו"ר רשות ני"ע נגד החברות הבורסאיות הפועלות בתחום המטבעות הדיגיטליים

רועי סבג  / צילום: David Lee
רועי סבג / צילום: David Lee

"בכוונתנו להמשיך במיזוג עם חברת השרתים של המטבעות הדיגיטליים. לא נוותר", אמר אתמול בערב (יום שלישי) רועי סבג, בעל השליטה בחברת משאבי טבע, בראיון לתקשורת, בעקבות ההתקפה של יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, על חברות בורסאיות הפועלות בתחום המטבעות הדיגיטליים.

"יש הרבה תעשיות שהיו בעבר בועות פיננסיות, כמו תעשיית האינטרנט בסוף שנות ה-90. האם הביטקוין נמצא כיום בבועה? אין ספק", הוסיף סבג בראיון לגל"צ. "אבל האם יש הזדמנויות להרוויח כסף בתעשייה הזאת, ששווה כיום כחצי טריליון דולר באמצעות חברות ציבוריות הפועלות כדין ומשלמות מסים? כמובן שכן".

אתמול, בעקבות הצהרתו הלוחמנית של האוזר, נראה כי משאביה של החברה הידלדלו מעט. מניית החברה צנחה בכ-54%, במחזור יומי עצום של כ-78 מיליון שקל, וסיימה את יום המסחר במחיר של 29.90 שקל, המשקף לחברה שווי שוק של כ-442 מיליון שקל. היום במהלך המסחר בבורסה בתל אביב, המניה נסחרה בסימן התאוששות, עם עלייה של יותר מ-50% עד לשעות הצהריים לשווי חברה של כ-700 מיליון שקל.

רק לפני יומיים (יום שני) עלתה מניית משאבי טבע למחיר שיא של 65.5 שקלים, ששיקף לה שווי שוק של קרוב למיליארד שקל - זינוק של יותר מ-6,000% מאז שדיווחה החברה לבורסה בתל אביב ב-17 באוקטובר על שינוי האסטרטגיה העסקית שלה וכניסתה לתחום הבלוקצ'יין - הטכנולוגיה שעליה מבוססים מטבעות דיגיטליים כמו הביטקוין. זאת לאחר שבתחילת השבוע דיווחה משאבי טבע לבורסה על אישור הסכם המיזוג שלה עם חברת באקבון הקנדית, הפועלת בתחום של כריית מטבעות דיגיטליים.

"יש למנוע הכללת החברות במדדים"

על פי ההסכם, יונפקו 50 מיליון מניות של משאבי טבע לבאקבון, כך שמספר המניות הכולל של משאבי טבע יהיה 66.6 מיליון - פי ארבעה ממספרן כיום. מהלך כזה עשוי להזניק את שווי החברה הממוזגת פי ארבעה משוויה הנוכחי.

בתגובה לדברי האוזר, אמר אתמול אמר סבג ל"גלובס" כי "אף שיש לי כבוד רב לבורסה לני"ע בתל אביב, לרשות ני"ע ואף לפרופ' האוזר, אני סבור כי הרגולציה על ניירות ערך צריכה להיות מוגבלת להסדרת שוקי ניירות הערך, ולא צריכה לשפוט הערכות שווי של מניות. המטבעות הדיגיטליים שמשאבי טבע תכרה, באמצעות רכישת 75% ממניות חברת באקבון, הם שוק ששווה כיום חצי טריליון דולר. הכרייה נעשית במסגרת של תאגיד עסקי, הפועל תחת תקן הדיווח החשבונאי הבינלאומי, משלם מסים ומייצר משרות. איני רואה כיום אף חוק שימנע רישום של מניית החברה בבורסה, כל עוד היא עומדת בסטנדרטים הכמותיים".

סבג ציין גם כי "אמנם יש מגמה מדאיגה של שלדים בורסאיים ריקים מתוכן, שמנסים לחקות אותנו ולהיכנס לתחום הבלוקצ'יין. ואולם, אנו במשאבי טבע עמלנו ללא לאות בחודשים האחרונים כדי לחתום על עסקה משמעותית עבור בעלי המניות. הראינו במסגרת דיווחינו לבורסה כי מדובר בעסק רציני, עם הכנסות ורווחים משמעותיים. ככל שהתהליך המתחייב יימשך, אנו מצפים להמשיך לדווח לבורסה על תוצאותינו הכספיות ועל תוכניותינו העסקיות".

סבג הוסיף כי "התחום שבו הבורסה ורשות ני"ע צריכות להתמקד, הוא גילוי של מכירת ני"ע בחסר ('שורט') בבורסה. בתוך דקות מנאומו של האוזר בכנס אתמול, מאות אלפי מניות של משאבי טבע, המשקפות 3%-5% מהחברה, נמכרו באגרסיביות, ללא כל התחשבות במחיר. אף בעל מניות הגיוני לא היה נוהג כך. אני חושד כי סוחרי ה'שורט' ממשיכים להרוויח מהספקנות של התקשורת הישראלית וגם מהערותיו האחרונות של הרגולטור. בינתיים, המשקיעים לטווח הארוך, כמוני, ימשיכו לשמור על פרופיל נמוך ולבנות את העסק שלנו לטווח הארוך".

הצניחה במחיר המניה אתמול באה על רקע דברי האוזר בכנס של רשות החדשנות בבורסה בתל אביב. יו"ר רשות ני"ע אמר שם, בין השאר כי "לא נאפשר לחברות שערכן מבוסס על ערך הביטקוין, כמו משאבי טבע, להיכלל באחד המדדים של הבורסה בתל אביב. נשקול גם שלא לאפשר לתחפושות של ביטקוין ודומיו להיכנס בדלת האחורית למסחר בבורסה, עד שנמצא מסגרת רגולטורית מתאימה למוצרים פיננסים כאלה".

בהמשך אף פנה האוזר במכתב למנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, ובו דרש, בין השאר, "לנקוט כבר עתה בפעולות הדרושות למניעת הכללת החברות שערכן מבוסס על מטבעות קריפטוגרפיים במדדי הבורסה" והוסיף כי "במקביל, רשות ני"ע בוחנת את המסגרת המתאימה למסחר בחברות מסוג זה".

ניצל עלייה של 400% במניה

זאב ברונפלד מכר מניית פנטזי ב-260 אלף שקל

משאבי טבע היא לא השלד הבורסאי היחיד בתל אביב שבעליו מנסים לצקת לתוכו פעילות בתחום המטבעות הדיגיטליים. אתמול, במקביל לצניחת מניית משאבי טבע, נפלה מניית פנטזי נטוורק בכמעט 30%, במחזור מסחר יומי של כ-65 מיליון שקל. היום נרשמה התאוששות במניית החברה, ועד לשעות הצהריים היא טיפסה בכ-20% למחיר המשקף שווי חברה של כ-37 מיליון שקל.

פנטזי נטוורק פעלה עד לאחרונה בתחום הגיימינג, אחרי שלפני כשנתיים פעילותה מוזגה לתוך השלד הבורסאי ביוסל. ביום שני השבוע דיווחה החברה לראשונה לבורסה כי החליטה לבחון אפשרות לפעול בתחום הבלוקצ'יין ואף מינתה כיועץ את רונן יוסטר, לשעבר דירקטור בחברה, שיסייע לה "לגייס כוח אדם מתאים בתחום".

באוקטובר האחרון אישר דירקטוריון פנטזי נטוורק את מכירת פעילותה לכמה ממנהליה ועובדיה, וזאת בעקבות האכזבה של בעלי מניות בחברה, בראשות היו"ר גל ארז (עם כ-9% מההון), ממצבה העגום של החברה, שלא הצליחה לייצר הכנסות משמעותיות וצברה הפסדים. מלבד ארז, בעל עניין נוסף בחברה הוא זאב ברונפלד, עם כ-6% מההון, ויתרת המניות (כ-85%) נמצאת ברובה בידי הציבור.

בתוך המסחר המשוגע שהתנהל שלשום (יום ב') במניית פנטזי נטוורק, שזינקה באותו יום ב-80% בעקבות הודעתה על בחינת אפשרות לפעול בתחום הלוהט של בלוקצ'יין (והשלימה זינוק של כ-400% בשבוע), מכר ברונפלד נתח מהחזקותיו תמורת כ-260 אלף שקל.

מהעדכון שפרסמה פנטזי, עולה כי ברונפלד מכר בבורסה 30 אלף מניות, לפי מחיר מניה של 8.7 שקלים - גבוה בכ-70% ממחיר הסגירה של המניה יום לפני כן. לאחר המכירה, החזקותיו של ברונפלד בחברה עומדות על 5.3%, לעומת 5.9% טרם לכך.

משאבי טבע
 משאבי טבע