הלהיט התורן: סיורי כריסמס לערים ולכפרים הנוצריים בגליל

לאחרונה סיורי כריסמס לערים ולכפרים הנוצריים בגליל הם להיט בציבור היהודי ■ פורום "דרכים שלובות" ומיזם "אוצרות הגליל" משלבים טיול עם דו-קיום, גם בימים סוערים אלה

אווירת חג מולד בשפרעם  / צילום: אורלי גנוסר
אווירת חג מולד בשפרעם / צילום: אורלי גנוסר

עץ אשוח ענק עמד ליד הבמה המרכזית בלבו של הרובע העתיק בשפרעם. המוני תושבים נרגשים התגודדו בצומת הרחובות והמתינו לרגע השיא - הדלקת העץ בשלל אורות, ובכך ניתן האות לתחילתן של חגיגות הכריסמס.

הקדימון לרגע המכונן החל כשעה קודם לכן, כשתהלוכה צוהלת שהובילו צופי שפרעם בתופים ובמצילתיים, יצאה מבית הצופים בשולי הרובע העתיק, וחלפה בין ארבע הכנסיות בעיר.

בכל כנסייה שאליה הגיעו, הדליק הכומר את אורות עץ האשוח והאיר את הכנסייה באורות החג, והתהלוכה, שאליה הצטרפו גם תושבים, המשיכה לנקודה הבאה. בסיומו של אותו ערב הוארה שפרעם באור נגוהות עליז, שהכריז שחג המולד בפתח.

זה שנים שהישראלים אימצו שינוי בהרגלי הטיול בתקופת חג המולד, והחלו להצטרף לסיורים הקשורים לכריסמס בערים ובכפרים הנוצריים בגליל. ובעצם, למה לא? כמו שבטיולים בעולם פוקדים כנסיות מטעמי אמנות, להכיר את השכנים שלנו ואת תרבותם רק מקרב בין הלבבות.

תעשיית התיירות התאימה עצמה במהירות לטרנד, וברחבי הגליל יש אירועי כריסמס רבים בערים ובכפרים, שמזמינים גם יהודים ומוסלמים להתארח.

בשפרעם הצטרפתי לסיור הראשון בסדרת סיורי הכריסמס שארגן פורום "דרכים שלובות", גוף של יהודים וערבים שמטרתו להצמיח תיירות אזורית משותפת, בלי סטריאוטיפים, חששות או תחושת ניכור. הופתעתי מכמות האנשים שנרשמה (למעלה מ-40), כולל משפחות עם ילדים.

כדי לספוג אווירה, הגעתי קצת קודם ושוטטתי ב"באב א-דיר" - הגרעין ההיסטורי של העיר. שפרעם העתיקה משתרעת על שטח לא גדול שאפשר לגמוא אותו רגלית בקלות. התחנה הראשונה - במורד רחוב יוסף ג'בור, קצת אחרי גלידת שפרעם המפורסמת (סבלנות, גם אליה נגיע). יש מכאן תצפית נהדרת.

אווירת חג מולד בשפרעם  / צילום: אורלי גנוסר
 אווירת חג מולד בשפרעם / צילום: אורלי גנוסר

העיר גדולה למדי, 41 אלף תושבים, כרבע מהם נוצרים, ורבים מהם מרוכזים בעיר העתיקה. בימים אלה אפשר להבחין בבתיהם בקלות בזכות האורות המנצנצים, הקישוטים הזוהרים ועצי האשוח.

שפרעם הוקמה לפני כ-3,500 שנה ושרידים שונים מעידים על ימיה הראשונים, אבל תהילתה באה לה בתקופת המשנה, כשהסנהדרין נדדה אליה לאחר חורבן הבית השני. בעיר היהודית (שאחד ההסברים למקור השם שלה הוא שופר עם), חי ופעל הרב יהודה בן בבא, שבין יתר פעילויותיו הסמיך תלמידים לרבנות ובשל כך הוציאוהו הרומאים להורג והוא נקבר במקום. אגב, על שום פעילותו זו נקרא הצומת הסמוך - צומת סומך.

שפרעם משכה אליה בהמשך גם נוצרים, ואחריהם הגיעו המוסלמים ולבסוף נוספו גם דרוזים. לאחר מלחמת העולם הראשונה החלו היהודים לעזוב את העיר בשל קשיי פרנסה ועל רקע המתיחות בין יהודים וערבים ששיאה מאורעות תר"פ (1920).

את גלידת שפרעם, אודה ולא אבוש, לא הכרתי, אבל מתברר שמדובר במוסד כמעט מיתולוגי. וודיעה משעל הקימה אותו לפני 60 שנה, וכמה מנכדיה וניניה ממשיכים אותו עד היום. הגלידה מבוססת על מתכון סורי שהביאו מהגרים, ומשעל, שאהבה להכין ממתקים, למדה, שיפרה והכינה על הבסיס הזה (הסודי עד היום), גלידה בטעמי וניל, בוטנים ולימון. חומר הגלם העיקרי הוא שרף של אלת המסטיק, מה שמוסיף לטעם מעט מרירות, אבל שילוב הטעמים חגיגי וייחודי. זה אתר עלייה לרגל ממש, ועם המחירים הנוחים, מצדיק את מיתוגו. אגב, מדובר בגלידה שבבסיסה היא דלת שומן וקלוריות ביחס לאחרות, עוד סיבה לנסות.

מכאן עשיתי דרכי דרך סמטאות העיר העתיקה אל העירייה לתחילת הסיור, בין בתי אבן עתיקים, סמטאות צרות, דלתות ברזל וחלונות מסורגים. יותר מאוחר הבנתי שזהו אזור השוק העתיק שפעל כאן עד לפני כמה שנים, אך נסגר. לאחרונה יש רצון להחיות את המקום ולפתוח את החנויות.

נדרה חוריא נסור קיבלה את הקבוצה בממתקי דלעת, קפה ושוקולד, והובילה סיור בין כנסיות. יש בעיר מנזר מראשית המאה ה-19 שנבנה על בסיס כנסייה ביזנטית, וכיום יש בו בית ספר, וכנסייה אנגליקנית וכנסייה אורתודוקסית חדשה ויפה.

היוונים-קתולים הם הרוב מקרב הנוצרים. הכנסייה היוונית-קתולית גדולה יחסית, וניצבת ליד מסגד היסטורי שבנה דאהר אל-עומר, שליט הגליל במאה ה-18. מולו ניצב בית הקונסול הצרפתי, מבנה היסטורי מהמאה ה-19, ובמרחק כמה דקות המבצר של דאהר אל-עומר, שנבנה במאה ה-18 והוא ענק ומרהיב, ומשמש מרכז נוער.

חג המולד   / צילום: אורלי גנוסר
 חג המולד / צילום: אורלי גנוסר

מול הכנסייה היוונית-קתולית עומד בית הכנסת, ומכיוון שאין יהודים בעיר, שומרת עליו משפחת ג'עפרי שחיה ממש מולו. את המפתח מקבלים רק מדריכים, אז זכינו להציץ.

המבנה קטן, ספר תורה כבר אין, אבל עדיין מרגש. הסיור כולו נמשך כשעתיים ותובל בסיפורים ואנקדוטות כולל ביקור בחנות למוצרי חג המולד. בדצמבר יתקיימו כמה סיורים: ב-15,16,17 - יערך סיור הכולל כניסה לכריסמס מרקט (שלוש שעות, 75 שקלים), וב-23.12 יתקיים סיור כמו זה שחוויתי (שעתיים, 55 שקלים). לפרטים והרשמה: www.shared-tourism.org.il

גם בכפרי הנוצרים בגליל מכינים אטרקציות, וזו הזדמנות להכיר מקומות קטנים ומיוחדים, כמו למשל הכפר פסוטה, הסמוך למעלות, שזיהה את הפוטנציאל ומציע לקראת כריסמס טיול של יום מלא במקום.

פסוטה הוא אחד משני הכפרים היחידים בארץ שתושביו הם יוונים קתולים בלבד. לעדה זו יש מנהגים ומסורות עתיקות וייחודיות.

את הסיור תדריך עדי זרחי, מדריכת טיולים שמתמחה בטיולי מפגש ובטיולים מיוחדים למקומות בלתי מוכרים (adizarchi10@gmail.com). הסיור פותח צוהר להיכרות עם העדה המיוחדת ועם כמה מפינות החן בכפר. זרחי תיקח את המטיילים אל מעיין פתקי האהבה שבשולי הכפר, אל בית הקברות המעניין - יש המוצאים קשרים בין מנהגי הקבורה במקום למנהגי יהדות עתיקים.

רפיק, מנהל בית הספר בכפר, יספר סיפורים מקומיים וגם על הקשר שבין אלי כהן לדודו, איש הכפר. יהיו גם ביקורים אצל אומנים מקומיים. מעצבת אופנה שמחברת בדים לזיכרונות מבית סבה וסבתה, ואמן ברזל עם סיפור אישי מעניין ועבודות מרתקות. בין לבין, יסיירו המשתתפים בסמטאות האבן העתיקות, יתענגו על הרחובות המקושטים, ילמדו על מנהג קישוטי החג וכן על המקור לעץ חג המולד והכוכב שבקודקודו, ויטעמו עוגיות חג מיוחדות. הסיור יתקיים ביום רביעי 20.12 בחסות מיזם "אוצרות הגליל". היציאה בשעה 7:15 מקיבוץ עין החורש וסיום משוער בפסוטה ב-17:00 (190 שקלים, כולל הסעה וכניסות לאתרים). לפרטים והרשמה: www.ozrothagalil.org.il, טל' 077-9964432).

עוד משהו | סיורי חנוכיות ולביבות

סיור יום וסיור ערב בירושלים של חנוכה. בערב - טיול בסמטאות הרובע היהודי וצפייה במאות חנוכיות דולקות, טקס הדלקת נרות אישי, סיפורי החג משולבים בסיפורי הרובע היהודי ועוד. ביום - במרכז העיר וברחוב החרדי. מבקרים בחנות של אמן יודאיקה שמייצר חנוכיות וסביבונים מיוחדים, באוסף החנוכיות של ד"ר אלברט טיכו, וטועמים סופגניות ולביבות מסוגים שונים. "מסלולים", 13-19.12, יש להירשם מראש בטל' 054-2406657