סופית: משאבי טבע ופנטזי מחוץ למדדי המניות בבורסה

ההודעה הצפויה מגיעה על רקע עליית השווי של משאבי טבע משער של 3.13 ש' לפני חודשיים לשער של 45.9 ש' בסוף המסחר היום ■ החברה נשקה השבוע לשווי של מיליארד שקל, סכום שהיה מכניס אותה למדדים המרכזיים

היו"ר שמואל האוזר/איל יצהר
היו"ר שמואל האוזר/איל יצהר

אחרי הודעתו של יו"ר רשות ניירות הערך, פרופ' שמואל האוזר, כי יפעל נגד הכניסה של מניות המטבעות הדיגיטליים למדדי הבורסה, הבורסה הודיעה הערב (ה') כי היא לא תאפשר לחברת משאבי טבע ולחברות נוספות המבוססות על מטבעות אלו להיכלל במדדים הראשיים.

רשות ניירות ערך מבססת את החלטתה בטענה שהתנודתיות הקיצונית והנדירה שהתרחשה בפרק זמן קצר במניות החברות מהווה חשש לפגיעה בציבור המשקיעים. על כן, הבורסה החליטה לנקוט משנה זהירות וקבעה כי כל עוד אין הסדרה רגולטורית של תחום המטבעות הדיגיטליים, אין לכלול את החברות המבוססות עליהם במדדי הבורסה.

אם מסתכלים על הנתונים ניתן לראות כי "מניות הביטקויין" הישראליות אכן מאוד תנודתיות. בעקבות הודעת פרופ' האוזר ביום שלישי, שווי משאבי טבע  ביום המסחר נחתך בלמעלה מ-50% כשהיא יורדת ממחיר של 66 שקל למניה ל-32 שקל למניה (זאת לאחר שעלתה תוך חודש אחד ממחיר של 3 שקל למניה לשווי מקסימלי של כ-73 שקל למניה). מאז, בימים רביעי וחמישי החברה טיפסה בכ-65% נוספים, היא נסחרה בסוף יום המסחר האחרון (ה') במחיר של 46 שקלים למניה, הנמוך בכ-30% מהמחיר הגבוה ביום שלישי. מחיר זה מגלם לה שווי של כ-670 מיליון שקל.

חברה נוספת שהודיעה על כניסה לתחום הבלוקצ'יין בימים האחרונים היא פנטזי נטוורק . הודעת החברה הייתה מעומעמת, ולפיה החברה "בוחנת את האפשרות לפעול בתחום". כמו משאבי טבע, מאז ההודעה גם מניית פנטזי נטוורק תנודתית ביותר. החברה הודיעה על כניסה לתחום ביום א', ועוד באותו היום היא עלתה בכ-44%, ממחיר של כ-3.75 שקל למניה למחיר של 5.11 שקל למניה. עד להודעת האוזר המניה המשיכה לטפס עד למחיר של כ-15 שקלים למניה, ולאחריה היא התרסקה ב-50% למחיר של 7.5 שקל למניה. בסוף יום המסחר הנוכחי היא נסחרה במחיר של 8.98 שקל למניה. מחיר זה מגלם לחברה שווי של כ-43 מיליון ש"ח.

רועי סבג, מנכ"ל ומייסד משאבי טבע, מסר בתגובה: "אני מסכים עם עמדתן של הבורסה לניירות ערך ורשות ניירות הערך כי מוטב שבשלב זה המנייה של משאבי טבע לא תכלל במדדים של הבורסה בת״א. יחד עם זאת, ולעניות דעתי, הסוגיה שצריכה להתבהר אינה נוגעת למסחר במטבעות קריפטוניים, אלא נוגעת לתנודתיות הרבה המאפיינת את המסחר במנייה ובשל העובדה שדוחותיה הכספיים של החברה עוד לא פורסמו. אנו מאמינים שברגע שתושלם העסקה עם Backbone ולאחר פרסום דוחות החברה, תנודתיות המניה תופחת, ובהתאמה הבורסה תוכל להעריך מחדש את צירוף המניה למדדי הבורסה. כפי שהדגשתי בעבר, על הרשויות להימנע מאימוץ עמדה בלתי מבוססת כלפי תעשייה או טכנולוגיה הפועלות באופן חוקי ובהתאם לנורמות עסקיות מקובלות בכלכלה הגלובלית".