דניאל יאמר משקיע בחברה המפתחת אוזניות וירטואליות

נובתו סיסטמס גייסה סבב B בהיקף 2.5 מיליון דולר; יאמר המשקיע המרכזי ■ בחודש הבא תציג נובתו אב-טיפוס מתקדם של המוצר שלה בתערוכת הטכנולוגיה CES בלאס וגאס

סטארט אפ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סטארט אפ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חברת נובתו סיסטמס, המפתחת אוזניות וירטואליות, גייסה סבב B בהיקף 2.5 מיליון דולר מהקרן המשפחתית של ויאצ'לב ברשט ודניאל יאמר, שמאז תחילת 2015 השקיעה בחברה 7 מיליון דולר בסך הכל. את נובתו הקימו ב-2011 תומר שני, המשמש מנכ"ל החברה, ונועם בביוף, והיא מעסיקה 12 עובדים בפתח תקווה, מרביתם אנשי מחקר ופיתוח. בחודש הבא תציג נובתו אב-טיפוס מתקדם של המוצר שלה בתערוכת הטכנולוגיה CES בלאס וגאס, ומטרתה היא להוזיל את עלות המוצר ללקוחות בשנה הקרובה ולעבור למסחור מלא.

האוזניות הווירטואליות של החברה יכללו בשלב המסחרי שבב, חיישן תלת ממד ורמקול מיוחד. החיישן יודע לזהות את מיקום האוזניים של המשתמשים, ולשדר אליהן ישירות גלים אקוסטיים. כך יכול להיווצר מצב שבו ארבעה יושבי מכונית שומעים דברים שונים ללא שהם משתמשים באוזניות, ובתנאי שלכל נוסע יש התקן משלו. ההתקן יוכל להתחבר חיצונית בבלוטות' גם למחשבים אישים ולטלפונים סלולריים, אך לא ניתן יהיה לעשות בו שימוש בפעילות ספורטיבית כמו ריצת שטח בגלל התזוזות הרבות. שימושים נוספים לטכנולוגיה מתוכננים לתחום הגיימינג, לחללי עבודה משותפים ולבית החכם.

לדברי עו"ד גיל לב, נציג המשקיעים בחברה, המשמש כמנהל הפיתוח העסקי, "אנחנו בקשר חזק מאוד עם תעשיית הרכב, עם תעשיית ההון סיכון ועם גורמים אחרים. קיבלנו כבר את כל הפטנטים על הטכנולוגיה ואנחנו מרגישים מוכנים לפריצת דרך. בחודשים האחרונים היינו המון באירופה, ואנחנו הולכים לפתוח חברה-בת בארה"ב בשבועות הקרובים. המון גורמים רוצים להיפגש איתנו ב-CES, נציג שם באולם האוטומוטיב וגם באולם מכון הייצוא".

- המוצר שלכם עדיין לא מסחרי.

תומר שני: "אנחנו בדיוק בשלב של להעביר תשומת לב משלב הפיתוח לשלב ה'מיצור', שזה לקחת את הטכנולוגיה, לצמצם אותה לרמה של צ'יפ, בהתחשב בצרכים של הלקוחות השונים ובמבנה השווקים השונים שאנחנו הולכים אליהם, ולהתחיל לעבוד לקראת מוצר".

לב: "מבחינת ביצועים המוצר בשלב הזה הוא הרבה יותר מפרוטוטייפ. אנחנו יודעים כבר להטמיע אותו במערכות קיימות, במחשבים וכאלה. מה שאנחנו עכשיו עמלים עליו זה להקטין את זה בסדר גודל אחד או שניים באמצעות ערכת שבבים, כדי להפוך את זה למוצרי ברמת העלויות". מחיר היעד של ההתקן החיצוני המתחבר לטלפונים ולמחשבים הוא כ-200 דולר, וככל שמדובר בתעשיית הרכב או בתעשיית המחשבים האישיים, אומר לב, "צריך לחלק את זה בכמה מונים, זה יהיה הרבה פחות".

- על פניו יש לכם טכנולוגיה פורצת דרך, הרבה אנשים ישמחו להיפטר מהאוזניות המעיקות, אבל זה לא משתקף בהיקף הגיוסים ובקצב צמיחת החברה.

"עד היום החברה נתמכה על ידי קרן משפחתית שעשתה לה סוג של חממה פנימית. בחציון השני של 2018 המטרה שלנו היא לגייס כ-30 מיליון דולר, כנראה בעיקר בהובלה של גופים אמריקאים, כדי להגיע לשלב המסחרי. אנחנו בקשר עם כמה חברות צ'יפים, ובין הרבעון השני לשלישי בשנה הבאה נצא במכרז גלובלי לייצור הצ'יפ, שיהיה אבן דרך משמעותית בחיי החברה".

אם תצליח נובתו לגייס 30 מיליון דולר בשנה הקרובה, זאת תהיה אינדיקציה לכך שאכן יש מקום למוצר שלה בשוק, אך נכון לעכשיו קיימים סימני שאלה. למרות פריצת הדרך הטכנולוגית לכאורה, היקף סבב B של החברה קטן בחצי מהיקף הגיוסים המקובל בסבבי A. הסבר אפשרי לכך הוא המחיר המתוכנן של המוצר לצרכנים הפרטיים. כיום ניתן לרכוש אוזניות אלחוטיות איכותית בכמה עשרות דולרים, והשימוש בהן אינו מוגבל כמו באוזניות הווירטואליות.

גם בשוק הרכב מהווה עלות המוצר בעיה, גם אם היא תהיה עשרות דולרים כמתוכנן ולא 200. הסיבה לכך היא שיצרניות הרכב עושות מאמצים גדולים לחסוך בעלויות הייצור, בהיקפים שנשמעים אולי זניחים ברכב בודד, אך הופכים גדולים מאוד בייצור כמה מיליוני מכוניות בשנה. כך, רק לאחרונה דיווחנו ב"גלובס" על השקעה של טויוטה בסטארט-אפ הישראלי גארדיאן, המפתח חיישן אופטי, שההבטחה שלו ליצרניות הרכב היא חיסכון של כ-20 דולר ביצור כל מכונית. גם בתחום מערכות המדיה לרכבים עושות היצרניות מאמצים גדולים לחסוך כל דולר אפשרי.

דוגמה נוספת היא בתחום עדכוני התוכנה מרחוק, תחום שבו הקטנת גודל העדכון משחק תפקיד מכריע בהפחתת עלויות. בישראל מתמחה בזה חברת Red Bend שנרכשה על ידי Harman, ולצדה פועל גם הסטארט-אפ Aurora Labs, שדיווח בתחילת החודש על גיוס של 2.7 מיליון דולר. בתגובה לתהיות הללו' אומר לב שהחברה כבר החלה בבדיקות היתכנות עם גורמים בתעשיית הרכב, והאסטרטגיה שלה היא להתחיל מרכבי יוקרה, שבהם שאלת התמחור פחות חשובה. הוא מוסיף כי מאות שעות מגעים עם גורמים בתעשייה לימדו את נובתו שעלות של עשרות דולרים לרכב אינה מהווה חסם גם בקטגוריית הרכבים העממיים.

"הרכב הוא רק אחד הסגמנטים שאנחנו פועלים בו", מוסיף לב. "אנחנו פועלים בקטגוריות של מחשבים אישיים, בתים חכמים ומשרדים - כל מקום שעובדים בחלל עבודה משותף. בתחום המחשבים האישיים יהיה מוצר אחד שיוטמע במסך ומוצר אחר שכל אחד יכול לקחת איתו ולחבר בבלוטות' לאיזה מכשיר שהוא רוצה. בהוכחת ההיתכנות שאנחנו עושים עם אחד היצרנים הגדולים בעולם בתחום המיחשוב, ההתקן מוטמע בתוך המחשבים".