ח"כ אלאלוף: רפורמת סימון מוצרי המזון תובא השבוע להצבעה

ויכוח סוער בוועדת הבריאות של הכנסת האם לסמן את הגבינה הצהובה ואת אבקות המרק

סימון מוצרים/ צילום: שאטרסטוק
סימון מוצרים/ צילום: שאטרסטוק

רפורמת סימון המזון מתקרבת לישורת האחרונה. יו"ר ועדת הבריאות העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ אלי אלאלוף, הודיע היום (ב') כי תקנות לסימון אדום של מזון מזיק יובאו להצבעה ביום ד' הקרוב.

בדיון שהתקיים הבוקר בכנסת התנהלו ויכוחים חריפים בשתי סוגיות מהותיות: הניסיון של יצרניות ויבואניות הגבינות הצהובות למנוע מהן לקבל מדבקה אדומה, וביטול סימון אבקות המרק, כלומר סימון של כמות הנתרן במנה המוכנה ולא כמות האבקה לפי מאה גרם.

בוויכוח הראשון - על הגבינה הצהובה - הודו חברי הכנסת מירב בן-ארי (כולנו), מיכל בירן (המחנה הציוני), אברהם נגוסה (הליכוד) והיו"ר אלי אלאלוף (כולנו) כי נפגשו עם נציגים של חברת תנובה. נציגים של תעשיית החלב, ובראשם תנובה, ניסו "להציל" את הגבינה הצהובה מסימון. כך, המדען הראשי לתנובה, זאב פיקובסקי, אמר: "הגבינה הצהובה נופלת קורבן. יש לה גם רכיבים כמו חלבון וסידן וויטמינים ומינרלים, שנכללים במוצר באופן טבעי. אני חרד לגורל הילדים. אם צריכת הסידן תפחת בגלל שאמא תעמוד מול המדף ותחשוב שזה מסוכן, אנחנו נצטער על זה בעוד עשר שנים".

על כך אמרה ח"כ רחל עזריה (כולנו): "אנחנו בסך הכל מעלים את מודעות ההורים ולא אוסרים על צריכה".מזכ"ל איגוד רופאי בריאות הציבור, ד"ר חגי לוין, תקף גם הוא את הדרישה לפטור את הגבינה הצהובה מסימון ואמר: "יש הרבה חלופות בריאות יותר. לא ייתכן שבגלל שלגבינה הצהובה יש לובי חזק, היא תקבל פטור מסימון".

ויכוח עם הלוביסטים

בסוגיית אבקות המרק, היה זה דווקא מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שריכך לאחרונה את עמדתו. התקנות לסימון כמות הנתרן במזון נוזלי המחייבת סימון אדום שונו על ידו מ-100 מ"ג נתרן ב-100 מ"ל מזון נוזלי, ל-400 מ"ג ב-100 מ"ל.

ד"ר לוין, יחד עם ד"ר דורית אדלר מהפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, קראו שלא לתת פטור מסימון גם לאבקות תיבול העשירות בנתרן. אולם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, השיב כי בדרך כלל נעשה שימוש במשורה באבקות תיבול ועקב כך ההשפעות על רמות הנתרן בגוף זניחות. בר סימן טוב ציין בתום הוויכוח כי משרד הבריאות והוועדה יקיימו התייעצויות בנושא, בטרם תתקיים הצבעה בנושא.

הלוביסטים של חברות המזון עובדים חזק בסוגיית סימון המוצרים ונראה שהיום נרשם שיא חדש במעורבות שלהם בהליך החקיקה. בדיון הבוקר הבחינה ח"כ יעל פארן (המחנה הציוני) בלוביסטית שהיא לא זיהתה, עו"ד רוית ארבל, יועצת משפטית חיצונית להתאחדות התעשיינים, ודרשה ממנה להוציא מהכיס את הסרט הכתום אותו מחוייבים לענוד הלוביסטים ולשים אותו עליה. בין השתיים התנהל ויכוח, כאשר ארבל טענה כי היא לא לוביסטית "קלאסית" וסברה שהסרט הכתום ניתן לה בטעות, אך לבסוף שלפה את הסרט הכתום וענדה אותו. מהתאחדות התעשיינים נמסר: "עו"ד ארבל היא יועצת משפטית מלווה של איגוד המזון, וחלק מיועציה המקצועיים הקבועים של ההתאחדות. היא משתתפת קבועה ומוכרת בדיוני הכנסת וכמובן שלא היה ניסיון להחביא דבר. ההתאחדות תחדד את הנוהל עם יועציה בכדי למנוע טעויות מסוג זה".