לאומי שוקי הון: עדיף להשקיע במניות מאשר באג"ח בדירוג נמוך

בלאומי שוקי הון מעריכים שלראשונה מאז 2007 נראה בשנה הבאה פערי ריבית משמעותיים בין ישראל לארה"ב, שיביאו להיחלשות השקל ■ כמו כן, האנליסטים של הבנק מעריכים כי שוק המניות "לא יקר מדיי" ומזהירים מרמות המחירים בשוק האג"ח הקונצרניות

רונן אגסי  / צילום:בן יוסטר
רונן אגסי / צילום:בן יוסטר

"אמנם זו קלישאה לומר זאת, אבל אין ספק שהשנה הבאה עומדת להיות מאתגרת. 2018 תהיה שנה מעניינת ואחרת בשווקים", כך אמר היום (ג') רונן אגסי, מנהל חטיבת שוקי ההון בבנק לאומי, במסגרת מסיבת העיתונאים השנתית שבה הוצגו תחזיות החברה לגבי השווקים בשנה הבאה.

"בזמן האחרון אנחנו שומעים יותר ויותר שהשווקים גבוהים. השאלה היא איפה כדאי להיות בתקופה שכזו - האם להיות דפנסיביים, ולהפסיד את העליות בשווקים, או להיות בחשיפה מלאה, ואז להיות חשופים לירידות. אני עדיין אופטימי, שכן הבסיס הריאלי מוסיף להיות חיובי", הוסיף אגסי.

דודי רזניק, מנהל מחקר המאקרו של החטיבה, הזהיר מרמות המחירים בשוק האג"ח הקונצרניות. "תמחור הסיכון בשוק הזה לוקה בחסר", הוא אומר. "האג"ח בדירוג גבוה עוד נסחרות ברמת מרווחים סבירה, אבל האג"ח בדירוג נמוך עלולות להיתפס כמסוכנות, ועדיף להימנע מהן ולקחת סיכון באמצעות חשיפה לשוק המניות".

חיוביים על האג"ח הממשלתיות

לעומת זאת, בשוק האג"ח הממשלתיות הוא נשמע חיובי יותר: "אנחנו ממשיכים להיות חיוביים על שוק האג"ח המקומי, ומומלצת החזקה מאוזנת בין האפיק השקלי לצמוד", אמר רזניק. "בנק ישראל צפוי להמשיך לשמור על ריבית השפל גם ב-2018, בעוד שהריבית בארה"ב עולה. יהיה מעניין לראות את ההשפעה של פערי הריבית, שיחלו להתרחב השנה", הוא מוסיף.

ליאור פאוסט, מנהל מסחר והמרות מט"ח, הוסיף בהקשר זה כי להערכתו התקופה שבה השקל הציג ביצועים עודפים ביחס למטבעות בעולם עומדת להסתיים. "השנה ראינו את הדולר עולה ב-10%-20% לעומת מטבעות אחרים בעולם, ואותה התחזקות לא באה לידי ביטוי מול השקל. גם בתקופות שמטבעות אחרים בעולם התחזקו מול הדולר, השקל התחזק יותר מהם", אמר.

"התמונה הזו צפויה להשתנות בשנה הקרובה. בשעה שבנקים מרכזיים בעולם נוטים להדק את המדיניות המוניטרית, בישראל ממשיכים במדיניות מרחיבה. זה מייצר פתיחת פערי ריבית שלא ראינו מאז 2007. גם לחצים פוליטיים וגיאופוליטיים יוצרים סביבה פחות אוהדת לשקל, וקיים במשק פוטנציאל להאטה ביצוא. קשה לומר בוודאות אם השקל יתחזק או ייחלש בשנה הבאה, אבל הנסיבות שתמכו במגמת ההתחזקות הזו הולכות ונמוגות", אמר פאוסט.

באשר לשאר המטבעות בעולם, מעריך פאוסט, השנה הבאה תהיה טובה בעיקר לאירו. "אירופה נמצאת היום במקום יותר בריא מהשוק האמריקאי, ולא סביר שנראה השנה את האירו מגיע לרמה של 3.8 שקלים", לדבריו.

"האלטרנטיבה כבר פחות אטרקטיבית"

אייל דבי, האחראי על מחקר בתחום המניות בישראל, ציין כי שוק המניות המקומי סוגר שנה חיובית נוספת, וכי קיים פוטנציאל להמשך המגמה החיובית. "אם ננטרל מהמדדים המובילים את טבע, אופקו ובזק, נראה שהתשואה מגיעה לרמה דו-ספרתית. ולמרות זאת, אם בוחנים את תשואת המדדים בת"א מאז 2009, נראה שהשוק לא יקר. רמת המכפילים בשוק לא השתנתה בשנים אלה, וזאת אף שהריבית צנחה, כלומר שהאלטרנטיבה הפכה פחות אטרקטיבית", אומר דבי. הוא מעריך שהשנה הבאה אמנם תהיה יותר מאתגרת בבחירת המניות, וכי השוק ירשום תשואה חד-ספרתית גבוהה של 5%-10% בממוצע. "ההבדל הוא שהשונות בין הסקטורים תהיה נמוכה יותר", אומר דבי.

דבי מציין את הסקטור הפיננסי שממשיך להיות מעניין. "בשנים האחרונות הייתה אנומליה בין מכפיל ההון לתשואה על ההון של הסקטור. השנה אמנם הפער הזה הצטמצם, אבל עדיין יש פוטנציאל חיובי, שכן הבנקים עוד לא מיצו את תהליכי ההתייעלות, שצפויים להוסיף ולשפר את הרווחיות", אומר דבי.

דבי ציין כי פוטנציאל נוסף קיים בסקטור חברות הביטוח. "אמנם נרשם תיקון משמעותי השנה במניות הסקטור, אבל נותר בו עדיין פוטנציאל לאפסייד. השנה החולפת הייתה בסך הכול תיקון לשפל היסטורי שבו היו מניות המגזר".