המסחר בת"א נסגר בעליות שערים; מניית טבע ירדה בכ-3.3%

עובדי טבע ממשיכים במחאה ובהפסקת הפעילות זה היום הרביעי ברציפות מאז ההודעה על פיטורים רחבי היקף של 14 אלף עובדים, מהם 1,750 בישראל ■ הסנאט אמור להצביע היום על הנוסח הסופי של רפורמת המס של טראמפ

הבורסה בת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסת תל אביב נסגר היום (ד') בעליות שערים מתונות על רקע הפתיחה החיובית בוול סטריט.

 

ביום חמישי שעבר הודיעה הנהלת טבע  על פיטורים רחבי היקף של 14 אלף עובדים, מהם 1,750 בישראל. ביום א' התקיימה שביתה כללית לאות הזדהות עם מפוטרי החברה, בה לקחו חלק כל משרדי הממשלה, רשות שדות התעופה והנמלים, הבנקים, הבורסה, בתי המשפט והפרקליטות, בתי החולים עבדו במתכונת שבת, חברות הביטוח, חברות התקשורת, הרשויות המקומיות ומוסדות רבים נוספים. מאז תחילת השבוע מושבתים מפעילות כל אתרי טבע בישראל. המנייה רושמת ירידות של למעלה מ-1.7%.

אתמול נפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם מנכ"ל טבע, קאר שולץ, בניסיון למזער את כמות המפוטרים בחברה ולבחון אפשרויות למנוע את סגירתם של המפעלים בירושלים. בפגישה נכחו גם שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן. בזמן הפגישה, למעלה מ-2,000 מעובדי החברה ובני משפחותיהם הפגינו מחוץ ללשכת ראש הממשלה.

שולץ סירב להיענות לבקשה להימנע מסגירת שני מפעלי החברה בירושלים, והצהיר כי החברה תמשיך בתהליך המדורג לסגירת האתר עד סוף 2019, אולם חזר על התחייבותו לשמור על מטה החברה והמו"פ של טבע בישראל. בנוסף סוכם בפגישה על הקמת צוות משותף לטבע ולממשלה, במטרה למצוא פתרונות הכשרה לעובדים.

גם היום הושבתה באופן מלא הפעילות במפעלי טבע בירושלים ובאשדוד וכן במפעלים פלנטקס ואביק בנתניה. בנוסף לכך במהלך היום התקיימו עיצומים ואסיפות הסברה, במהלכן העבודה שובשה, במפעלים טבע כפר סבא, טבע-טק בנאות חובב ומיגדה בקריית שמונה, במרכז הלוגיסטי בשוהם ובמטה החברה בפתח תקווה.

הסנאט להצביע לאחר סגירת המסחר על הנוסח הסופי של רפורמת המס של טראמפ. נוסח הפשרה בין גרסאות הסנט ובית הנבחרים המהווה את הצעת החוק הסופית נתקלה בקשיים במהלך הלילה, לאחר שבית-הנבחרים אישר אותה ברוב קטן: 227 צירים הצביעו בעד, ו-203 הצביעו נגד. ההצעה צפויה לעבור על חודו של קול (זו הסיבה שמייקל פנס דחה את נסיעתו לישראל ולמצרים) [לידיעה המלאה].

רפורמת המס של טראמפ עשויה לחסוך כסף רב לחברות רבות. לכן, ומאז שטראמפ הודיע על תוכן הרפורמה לפני כחודש, שווקי המניות חוו עליות משמעותיות.

מוקדם יותר השבוע פורסם כי מאיר שמיר, בעל השליטה בחברת ההחזקות מבטח שמיר , ניהל לאחרונה מגעים לרכישת השליטה בבזק . בעקבות הבקשה שהגישו היום הבנקים לבית המשפט לפירוק יורוקום, כל חלקי "פירמידת בזק" (בי קומיונקיישנס , אינטרנט זהב  ובזק ) ירדו היום.

פרוטרום  דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם לרכישת כ-99.96% ממניות החברה הפולנית Pollena Aroma, בתמורה לכ-8.5 מיליון דולר. העסקה הושלמה במועד החתימה ומומנה באמצעות מקורות עצמיים. בהמשך היום החברה דיווחה על הסכם רכש חדש במסגרתו רכשה פרוטרום 51% ממניות חברת הטעמים הברזילאית ברמיל (Bremil) בכ-31 מיליון דולר (103 ריאל ברזילאי) (לדיווח המלא)

לאחר שבשבוע שעבר הודיעה הבורסה כי לא תאפשר לחברות דוגמת משאבי טבע , המתבססות על מטבעות דיגיטליים, להיכנס למדדים הראשיים, מה שגרם לנפילה של מניות משאבי טבע, פנטזי נטוורק ואפליי , הודיעה ביום ב' חברת אפולו פאוור  גם היא על כניסה לתחום. בעקבות הדיווח קפצה המניה בעליות שהגיעו עד לכ-150% במהלך יום המסחר, אולם אתמול התרסקה בלמעלה מ-30%. כמו כן, חברת אלגומייזר הודיעה הבוקר גם כן על כניסה לתחום המטבעות הדיגיטליים. כל החברות הללו רשמו היום ירידות ניכרות.

מניות הבנקים לאומי , מזרחי טפחות , פועלים  ודיסקונט  ריכזו עניין במהלך יום המסחר.