ירידה משמעותית בכמות ה"משלוחים החיים" בשנת 2017

הירידה באה על רקע מחאה ארוכה שמנהלות עמותות בעלי החיים ■ בג"צ קבע ביולי השנה כי "ההובלות הבינלאומיות של בעלי-חיים כרוכות מעצם הווייתן בפגיעה ברווחת בעלי-חיים"

הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים
הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים

קצת פחות סבל: שנת 2017 תסתיים במגמת ירידה במספר בעלי החיים שהובאו ארצה ב"משלוחים החיים". המשלוחים מגיעים לישראל בעיקר מאוסטרליה וממדינות שונות באירופה ובראשן פורטוגל, ממנה יובאו 47% מכלל בעלי החיים שיובאו לישראל מתחילת השנה. מדינות אחרות באירופה מהן מיובאים בעלי החיים הן רומניה, הונגריה וליטא. העגלים והטלאים נשחטים רק לאחר שהם מגיעים לישראל במסע ימי שנמשך שבועות.

על פי נתוני משרד החקלאות, בחודשים ינואר עד נובמבר 2017 יובאו לישראל 412,240 עגלים וטלאים ב"משלוחים החיים", נתון המשקף ירידה של כ-21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בה יובאו 523,345 עגלים וטלאים. מגמת הירידה המסתמנת שונה ממספרי המחצית הראשונה של 2017 במהלכה נרשמה עלייה של כ-20% לעומת התקופה המקבילה ב-2016 כאשר במחצית הראשונה של שנת 2017 יובאו לישראל 268,172 עגלים וטלאים.

האם פעילות הארגונים למען בעלי החיים הניבה פירות? בחודש יולי השנה הוציא בג"ץ צו על תנאי בעתירה שהגישו עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס לזכויות בעלי-חיים המבקשות לאסור על המשלוחים החיים לאור טענתם לסבל הרב שעוברים בעלי החיים בדרך. ברקע פסיקת בג"ץ עמדה החלטת הוועדה המייעצת לממשלה בעניין חוק צער בעלי חיים, שהביעה עמדה עקרונית לפיה "ההובלות הבינלאומיות של בעלי-חיים כרוכות מעצם הווייתן בפגיעה ברווחת בעלי-חיים".

במקביל למחאתן מול משרד החקלאות נערכות פעולות גם מול משרד האוצר בקריאה לשינוי מדיניות המכס על יבואני המשלוחים החיים. המדיניות כיום קובעת פטור גורף ממכס על יבוא עגלים ומכס נמוך על יבוא טלאים, והיא מהווה, לטענת העמותות, תמריץ כלכלי להתעללות. נקודת המוצא של העמותות היא העדפת היבואנים לחלופה אחרת, כלומר יבוא של בשר מצונן.

לפי נתוני משרד הכלכלה, בשר המיובא בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל נמכר במחיר זול יותר - כך שהשחיטה תיעשה מעבר לים. אלא שיבוא בשר בקירור כרוך במכס גבוה, למעט מכסה מוגבלת פטורה ממכס במכסה שנתית שצפויה להגיע עד 2020 להיקף של 17.5 אלף טון לשנה. הצריכה השנתית של בשר בקר טרי נמצאת במגמת עלייה, בין היתר לאור דרישת הצרכנים לבשר טרי על פני בשר קפוא ומעובד, והיא מוערכת ב-20 אלף טון, כולל בשר שמקורו בבעלי-חיים ילידי ישראל - אלא שההיצע המקומי נמוך משמעותית מהיקפי הצריכה.

עו"ד יוסי וולפסון המייצג את עמותת תנו לחיות לחיות מסר כי: "יש לקוות שהנתונים העדכניים מעידים שמשרד החקלאות סוף סוף מפנים את הלך הרוח של הציבור שדורש לראות את סופם של המשלוחים החיים ואת הלך הרוח של בית המשפט העליון, שהוציא צו על תנאי בעתירת תנו לחיות לחיות ואנונימוס להפסקת המשלוחים החיים. אין כל הצדקה, לא מוסרית ולא משפטית, לדחוס בעלי חיים באוניות צפופות, מיטלטלות ומטונפות, ולהוביל אותם במסעות מייסרים רק כדי לפטם ולשחוט אותם בישראל". עו"ד שירה הרצנו מעמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים הוסיפה כי: "הירידה במספר בעלי החיים במשלוחים החיים מעודדת, אולם חשוב לזכור כי עבור כל אחד מ-412,240 העגלים והטלאים שעליהם כבר נכפה הגיהינום השט הזה, אבדה כל תקווה"