ביהמ"ש: רשתות הקמעונאות לא יוכלו לדרוש בלעדיות קבועה

סופר-פארם, שמפעילה כ-240 סניפים ברחבי המדינה, לא תוכל לדרוש בלעדיות לסניפיה הקיימים במתחמים שבהם היא פועלת ■ כך קובע הסכם שהושג בין רשות ההגבלים העסקיים ורשת סופר-פארם

סופר פארם / צילום:תמר מצפי
סופר פארם / צילום:תמר מצפי

רשתות הקמעונאות לא יוכלו יותר לדרוש בלעדיות ארוכת טווח במתחמים שבהם הן פועלות או מתכוונות להתחיל לפעול, ובמקרים שבהם תתאפשר בלעדיות זמנית היא תוגבל לתקופה מצומצמת - כך עולה מהחלטת שופטת בית הדין להגבלים עסקיים בירושלים, תמר בזק רפפורט, שאישרה את ההסכמות שאליהן הגיעו הרשות להגבלים ורשת סופר-פארם.

רשת הפארם הגדולה במשק, סופר-פארם, שמפעילה כ-240 סניפים ברחבי המדינה, לא תוכל לדרוש בלעדיות לסניפיה הקיימים במתחמים שבהם היא פועלת, וזאת בתום תקופת התארגנות בת שישה חודשים, "אלא בסניפים שנפתחו בשלוש השנים האחרונות, וזאת למשך שלוש שנים בלבד מיום פתיחת הסניף". כך קובע הסכם שהושג בין רשות ההגבלים העסקיים, בראשות הממונה עו"ד מיכל הלפרין, ורשת סופר-פארם, שבשליטת ובניהול ליאון קופלר.

ההסכם עוסק ב"הסכמות בנוגע להסדרים המבטיחים לסופר-פארם בלעדיות בתחומים מתחומי עיסוקה, במתחמי מקרקעין שונים" ו"עם למעלה מ-160 בעלי מקרקעין", וקובע בנוסף כי לסופר-פארם מותר לשמור על הבלעדיות שלה בארבע השנים הקרובות, "באשר לממכר תרופות מרשם בלבד" וזאת ב-18 סניפים חריגים.

ביחס לסניפים חדשים שתפתח סופר-פארם קובע הצו כי מכאן ואילך "סופר-פארם תוגבל להסדרי בלעדיות לתקופה של שלוש שנים בלבד", וזאת תוך שמירת שיקול הדעת לממונה ביחס להארכת הסכמי הבלעדיות של סופר-פארם. בהחלטתה קבעה השופטת כי ההבנות בין שני הצדדים יורחבו לכלל הענף, וכתבה כי "הכללים שנקבעו אכן עשויים להוות אמת מידה להכוונת קמעונאים נוספים".

מבחינת רשות ההגבלים העסקיים, ההסכמות עם סופר-פארם יובילו להקטנת חסמים בפני התחרות. זאת בעוד שללא קשר נראה שהתחרות בשוק רשתות הפארם הולכת להתגבר משמעותית, עם כניסתה של שופרסל לתחום, באמצעות רשת ניו-פארם אותה רכשה השבוע, והקמתה של רשת סמארט-פארם של האחים ניסנוב.

במסגרת פסק הדין בנושא מצוין כי "ככלל, השפעתו של הסדר בלעדיות על תחרות עלולה להיות שלילית" אך כי עם זאת, "הדעת נותנת כי קיימים מקרים שבהם הסדר הבלעדיות איננו עלול למנוע או להפחית את התחרות בהינתן מכלול נסיבות העניין. לעתים אף יקים הסדר בלעדיות במתכונת האמורה יתרונות תחרותיים, על דרך תמרוץ להשקעה בפעילות עסקית במקרקעין ומניעת 'הנאת חינם' מפירות השקעה זו".

ההסכם בין סופר-פארם לממונה על ההגבלים העסקיים הוא תולדה של החלטת הממונה בדבר כוונתה של רשת הפארם למנוע הקמת בית מרקחת של קופת החולים מכבי שירותי בריאות במתחם ביג ביקנעם.