בנק ישראל תומך ברפורמה במשק החשמל, למרות הסיכונים

נייר עמדה של חטיבת המחקר בבנק קובע כי "נכון לתמוך ברפורמה" בשל פירוק רכיב משמעותי במונופול החשמל, הוצאת ניהול המערכת

קרנית פלוג/ צילום: אוריה תדמור
קרנית פלוג/ צילום: אוריה תדמור

בנק ישראל מביע את תמיכתו ברפורמה במשק החשמל, שהסכמותיה הראשונות הוצגו על ידי המדינה בשבוע שעבר, אך גם מתריע מפני הסיכונים הרבים שטמונים בה. בנייר עמדה שנוסח על ידי חטיבת המחקר בבנק והועבר למנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד הבוקר, נכתב: "למרות העלויות והסיכונים שטומנת בחובה הרפורמה, יהיה זה נכון לתמוך בה ולקדם אותה".

להערכת בנק ישראל, לרפורמה, כפי שהיא מנוסחת כעת, יש יתרונות משמעותיים, ולמרות שאינה אופטימלית יתרונותיה הפוטנציאליים גדולים מהחסרונות. "משק החשמל מנוהל ומופעל על ידי חברה אחת עוד מלפני קום המדינה. כבר לפני 21 שנים הכיר המחוקק בבעייתיות של מבנה זה של משק החשמל אך מאז הושגה רק התקדמות מועטה בנושא", כותבים כלכלני חטיבת המחקר.

על פי נייר העמדה, היתרון המרכזי של הרפורמה הוא פירוק רכיב משמעותי במונופול האנכי במשק החשמל בישראל, כלומר, הוצאת ניהול המערכת ויחידת התכנון והפיתוח מחברת החשמל. "הוצאת ניהול המערכת תאפשר שוק תחרותי ותנטרל את ניגוד העניינים שבין ייצור לקביעת זהותו של ספק החשמל, דבר שיגביר את התחרות".

היתרון השני של הרפורמה הוא שהיא תקדם את ההשקעה בתשתית, כך לפחות מאמינים בחטיבת המחקר של בנק ישראל. "למבנה החדש יש פוטנציאל להתגבר על כשל זה ולאפשר פיתוח של רשת החשמל כך שתתאים למשק חשמל מודרני, תחרותי המשלב ייצור מבוזר מתמהיל דלקים הכולל משקל רב יותר של אנרגיות מתחדשות".

היתרון השלישי של הרפורמה הוא היותה מוסכמת על כל הצדדים, לתפיסת בנק ישראל, הדבר יגרום למימוש מהיר יותר של הרפורמה.

עם זאת, בנק ישראל מותח ביקורת חריפה על העלויות הגבוהות של הרפורמה - תשלום פיצויים בסך של 5 מיליארד שקל לעובדים. מתוך סכום זה, כ-3 מיליארד שקל הם למענקי הרפורמה שהובטחו לכל 12 אלף עובדי החברה - 30 אלף שקל לעובדים קבועים ו-10,000 שקל לזמניים. תשלומים אלה יועברו לעובדים ללא קשר לביצוע הרפורמה. זאת, בניגוד לתוספות הפנסיוניות בסך 2 מיליארד שקל שקבלתן הותנתה על ידי המדינה בשלבי התקדמות הרפורמה - "אבני הדרך".

בנוסף, בנק ישראל מתריע על הסיכונים שעלולים להיווצר נוכח העובדה כי חברת החשמל תישאר מונופול מלא בהולכה ובחלוקה וגוף מהותי באספקה. "מצב זה יוצר סיכון, שבדומה לעבר, החברה ועובדיה יוכלו לגרוף את הרנטות הכלכליות באמצעות כוחה המונופוליסטי, ושכוחו של המונופול יאלץ את הממשלה לוותר על התמורות שנקבעו ברפורמה מבלי לאפשר את השינוי המבני. כוחו של המונופול עלול לאפשר לו לנתב את הכספים בין השקעה וייצור באופן שלא יטיב עם פיתוח הרשת, כפי שאירע בעבר".

בבנק ישראל מדגישים כי לשינוי המבני הצפוי בעקבות הרפורמה, בהנחה שאכן יושג, ישנן השלכות מאקרו כלכליות משמעותיות: "משק החשמל רלוונטי לכל תחום פעילות במשק, ושינוי בסדר גודל כזה יתבטא לאורך זמן בהפחתה של מחיר החשמל, בייעול המערכת ובהטמעה של טכנולוגיות מגוונות יותר לייצור ואספקת חשמל".