אל-על תבטל המותג UP; תדרג את הכרטיסים במחלקת תיירים

הודיעה כי במסגרת מתכונת חדשה לטיסותיה ליעדים אירופיים יבוצע חידוש לפנים המטוסים, וכן ידורגו כרטיסי הטיסה למחלקת תיירים ■ תציע טיסה ישירה לסן פרנסיסקו החל מסוף 2018

מנכ"ל אל על היוצא דוד מימון צילום: סיון פרג'
מנכ"ל אל על היוצא דוד מימון צילום: סיון פרג'

"המציאות משתנה לנגד עינינו", אמר מנכ"ל אל-על היוצא, דוד מימון, במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר. לצדו, גונן אושיסקין, המנכ"ל הנכנס, כפי שצפוי דירקטוריון אל-על להכריז, המכהן כסמנכ"ל הסחר, הציג את תוכניות אל-על לשנה החדשה שבמסגרתן היא מוחקת את מותג הלואו קוסט שלה UP אחרי ארבע שנות פעילות, ותציע מחירי לואו קוסט על טיסותיה הסדירות לאירופה במתכונת של שלוש רמות מחיר. מהלך אחר כולל פתיחת קו ישיר לסן פרנסיסקו.

מחירי הכרטיס ימשיכו לשקף היצע וביקוש אולם הפערים יישמרו: כ-80 דולר בין הרמה הראשונה לרמת הביניים ו-100-150 דולר בין רמת הביניים לכרטיס הגמיש. המחיר לתוספת כבודה לכרטיס לייט יפורסם עם תחילת המכירה באפריל, והטיסות יחלו לפעול במתכונת זו ב-15 באוקטובר, קרי אחרי הקיץ והחגים.

UP קמה בשעתו כדי לתת מענה לחברות הלואו קוסט המתחזקות עם רפורמת השמיים הפתוחים כי אל-על העדיפה שלא לשייך את המותג אל-על למחיר מוזל. כיום היא הופכת את התמונה. "המותג UP פועל בחמישה נתיבים עם ארבעה מטוסים. המותג הצליח, אבל הוא עשה את שלו ובפורמט הקיים זה לא מספיק", הסביר אושיסקין. "ל-UP יש יכולת מוגבלת והלקוחות שלנו רוצים חופש בחירה. לטוס בלי מזוודה וללא חשיבות למקום ההושבה ומנגד לטוס במחלקת עסקים". המשמעות של מחיקת המותג היא שהנוסעים העסקיים בקו לברלין למשל יוכלו לבחור שוב לטוס במחלקת עסקים.

■ 

מימון נימק את המהלך כמהלך אסטרטגי לאור העובדה ש"ריבוי מותגים הם בלתי ניתנים לניהול". האם זו באמת הסיבה? חברות תעופה רבות מתנהלות עם כמה מותגים ובוחרות לבדל את מותג הלואו קוסט שלהן. רק לאחרונה הודיעו בריטיש ואייר פראנס על השקת חברת בת חדשה שכל כולה על טהרת הלואו קוסט. ייתכן שבחירת הקווים שבהם פעל המותג הם שהובילו למחיקתו - ברלין הוא קו חזק ששולטות בו שחקניות לואו קוסט חזקות, כמו איזי ג'ט. אין לאל-על בידול מולה עם אפ, ולהפך היא גרעה את היתרון שהיה לה לאנשי העסקים. כך גם לבודפשט ופראג, יעדים שבהם פועל המותג.

אל-על בוחרת בקו שחברות תעופה כבר הכניסו לשורותיהן: ערבוב של לואו קוסט עם מחיר רגיל באותה שורה במטוס. ממילא הנוסעים הרי לא משלמים את אותו המחיר (בחלוקה לתתי מחלקות), כעת זה יהיה במופגן ובמודע.

מהלך אחר שאל-על נוקטת הוא הצערת צי המטוסים. אל שני מטוסי הדרימליינר שפועלים כיום, בקו לניוארק וללונדון, יצטרפו חמישה מטוסים בטווח הקרוב עד ל-16 מטוסים, כלל הרכישה שביצעה אל-על. במארס 2020 הגיל הממוצע של צי המטוסים רחבי הגוף יהיה 6.5 שנים לעומת 18.1 שנים כיום - צי שנחשב מבוגר. בהדרגה גם יוחלפו כל המושבים במחלקת התיירים והעסקים לצד הוספה של שתי שורות מושבי Slim במחלקת התיירים. החברה גם תיישר קו עם מרבית החברות ותוסיף שקעי USB לשימוש הנוסעים ושירות Wi Fi בתשלום יתווסף בהדרגה.

"עולם התעופה דינמי", אמר מימון. "בשנתיים האחרונות לא ציפו את מה שקרה. הרבה פרות קדושות נשחטו. מנהלים של חברות גדולות בעולם היו מגחכים אז לנוכח מה שמקובל כיום. קבענו לעצמנו יעד לחיסכון של 100 מיליון דולר בארבע שנים שכלל צמצום רכש, מלאי עודף ובלאי. אל-על חייבת לעצמה להמשיך במדיניות הזו".

השוק החזק של אל-על הוא בטיסות לצפון אמריקה. לבוסטון ולמיאמי שהצטרפו לאחרונה תוסיף אל-על טיסה ישירה לסן פרנסיסקו שלוש פעמים בשבוע מהרבעון האחרון של 2018. הקו יהווה תחרות ישירה ליונייטד שקוצרת הצלחה בו. אל-על גם בוחנת פתיחת קו לשנחאי.

תשקיע גם במכירות ישירות

בימים אלה ממתינות אל-על וישראייר בדריכות למוצא פיה של הרשות להגבלים באשר לעסקת המיזוג בין שתי החברות. הרשות נמצאת בדילמה והאישור אינו מובן מאליו. נקודת החוזק שמימון רואה בעסקה אם תאושר היא ביכולת לחזק את ערוץ מכירת החבילות. "נוכל לשלש ולרבע את היקף המכירות של ישראייר שהיום עם צי של 3 מטוסים עושה מחזורים של מאות מיליוני שקלים".

ערוץ שבו מתכוונת אל-על להשקיע הוא המכירות המקוונות הישירות. "המכירות באינטרנט עברו את ה-350 מיליון דולר (לעומת 98 מיליון דולר ב-2010). אנחנו במרוץ חימוש דיגיטלי ובסוף השנה נשיק אתר חדש. זה הדבר האסטרטגי ביותר שאנחנו עושים בעולם המכירות", אמר מימון. ואכן מתבקש שאל-על, שנתח השוק שלה יורד, תחזק את ערוצי השיווק והמכירות. "אל-על הביאה מטוסים וזה יופי, אבל היא חייבת לפעול כדי למלא אותם", סיכם בכיר בענף. "המנכ"ל החדש, מי שלא יהיה, חייב לשים את הדגש על מכירות ושיווק - ערוצים שאל-על חלשה בהם", הוסיף.