אודם מימון של דודו זקן נכשלה בהנפקת הפקדונות

הסיבה לכישלון: ציטוטי הריבית שנלוו לביקושים בהנפקה היו גבוהים ולא איפשרו לאודם, שביקשה לגייס 1.5 מיליארד שקל, לסגור את ההנפקה ללא הפסד

דודו זקן / צילום: איל יצהר
דודו זקן / צילום: איל יצהר

כישלון להנפקת האג"ח של חברת אודם מימון שאתמול (ג') ביצעה את המכרז המוסדי בו ביקשה לגייס עד 1.5 מיליארד שקל שינותבו להשקעה בפיקדונות בנקאיים. במסגרת השלב המוסדי של החברה שהקים איציק בצלאל (לשעבר מנכ"ל מגדל חיתום), יחד עם דודו זקן, לשעבר המפקח על הבנקים, משה ברקת, לשעבר יו"ר הפניקס, וצבי ברק, נהנתה אודם חיתום מביקושים גבוהים, שעברו רף של 1 מיליארד שקל.

את ההנפקה הוציאה אודם מימון מבלי לקבוע ריבית מקסימום שתהיה מוכנה לקבל, וציטוטי הריבית שנלוו לביקושים שנרשמו בהנפקה היו גבוהים באופן שלא איפשר לחברה לסגור את ההנפקה ללא הפסד.

במסגרת ההנפקה שקידמה, אודם מימון הציעה אג"ח במח"מ של 7.75 שנים, שתשלום הקרן שלו נקבע לתחילת שנת 2026, עם תשלומי ריבית חצי שנתיים עד אז. האג"ח מדורגות AAA על-ידי מידרוג, ואת התמורה בהנפקה תכננה החברה להפקיד בפיקדונות בנקאיים, בהיקף שלא יעלה על 50% בכל בנק. הוצאות התיפעול השנתיות של החברה הוערכו בכ-500 אלף שקל. את ההנפקה הובילה דיסקונט חיתום. למרות כישלון ההנפקה, לא מן הנמנע כי אודם מימון תבצע ניסיון נוסף להנפקת האג"ח בהמשך השנה, בתלות בתנאי השוק.

אג"ח מסוג זה, המונפק באמצעות חברה ייעודית (SPC), מציע למשקיעים חשיפה לבנקים המובילים בישראל בפרופיל סיכון נמוך, כשרווחי החברה המנפיקה נגזרים מהמרווח בין הריבית שאותה התחייבה לשלם למחזיקי האג"ח, לבין הריבית הגבוהה יותר שאותה תהיה זכאית לקבל בגין הפיקדונות המופקדים בבנקים.

כפי שנחשף ב"גלובס" בתחילת השבוע, מה שהיה נראה כתחילתו של גל הנפקות אג"ח שינותבו להשקעה בפיקדונות בנקאיים בהיקף שהוערך במיליארדי שקלים רבים, נמצא כרגע בדעיכה, וזאת בשל הקושי של המנפיקים לקבל ציטוטי ריבית במרווחים אטרקטיביים מהבנקים. ציטוטים אלה דרושים כדי להבטיח הנפקה מוצלחת שבה הריבית שתתקבל עבור הפקדת כספי ההנפקה תהיה גבוהה יותר מהריבית שבה מגויס החוב מהציבור. הקושי לקבלת ציטוטים אטרקטיביים ככל הידוע מקורו בשינוי תנאי השוק, התלוי בצרכי הבנקים, כשבבנקים טוענים כי אין מדיניות של הפחתת ריביות במוצרים הללו אלא כי "קביעת המחירים נובעת מביקוש והיצע".

עוד לפני אודם מימון, חברת דיפוזיט בראשות פעיל השוק הוותיק יוסי ארד, לשעבר מנכ"ל חברת ההשקעות טאו של אילן בן דב, פרסמה לפני כמה שבועות טיוטת תשקיף לצורך גיוס, שהוערך גם הוא בעד 1.5 מיליארד שקל, אולם בניגוד לאודם מימון, טרם התקדמה איתו, גם ככל הידוע על רקע תנאי השוק הבעייתיים.

מי שזיהתה ראשונה את חלון ההזדמנויות הייתה חברת אלה פיקדונות של הבנקאי לשעבר שלומי פרידמן ובית ההשקעות אפסילון וגייסה בחודש אוגוסט כ-430 מיליון שקל בסדרת אג"ח צמודה לדולר, ובחודש אוקטובר כ-2.8 מיליארד שקל נוספים בסדרה שקלית צמודה למדד - סכומים שהושקעו בפיקדונות בנקאיים.