תשלום על הפרת זכויות יוצרים של כחלון שולם מכספי כולנו

התמונה הועלתה לעמוד הפייסבוק של שר האוצר ■ בין הח"כים שנדרשו להסדיר את השימוש בתמונות - יואב קיש, איציק שמולי וסתיו שפיר

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

לפני כמה חודשים נתבע שר האוצר משה כחלון בבית משפט השלום בחדרה בעקבות העלאת תמונות לעמוד הפייסבוק שלו ללא רשות הצלם יונתן זינדל מסוכנות הצילום פלאש 90 ובלי ששילם לו. אחת התמונות הועלתה ביום הראשון לשנת 2017 - צילום המתעד את מופע הזיקוקים בחגיגות העצמאות 68, בניין הכנסת המואר ודגל ישראל מתנוסס. כחלון כתב: "עוד דברים שקרו הלילה בחצות חוץ מזיקוקים ומסיבות", וסקר את הישגי מפלגת כולנו ב-2016.

כאמור, סוכנות הצילום, המעסיקה את זינדל בשכר ומעמידה את תמונות צלמיה לרכישה עם קרדיט לצלם, הגישה תביעה כספית ואחרי מו"מ בין הצדדים הסיר כחלון את התמונות מעמוד הפייסבוק שלו שילם סכום לסוכנות בגין רכש של התמונות. על הסדר התשלום שהושג מחוץ לכותלי בית המשפט הוטל חיסיון (בהסכמת הצדדים), אך ל"גלובס" נודע שהסכום שולם מכספי מפלגת כולנו.

הסדר נוסף הושג לאחרונה גם בין סוכנות פלאש 90 למפלגת חד"ש, בעקבות תביעה שהוגשה לבית משפט השלום בהרצליה על ידי פלאש 90 והצלמת מרים אלסטר. צילום שלה המתעד ילד פלסטיני מסתכל על הריסות בית משפחת דוואבשה בכפר דומא הגיע לעמוד הפייסבוק של המפלגה, בעוד שגם במקרה הזה, ניתן היה לרכוש את התמונה ישירות מפלאש 90 ולהשתמש בה תוך מתן קרדיט לצלמת. במסדגרת ההסדר שילמה חד"ש פיצוי לסוכנות הצילומים.

הסיפורים האלה הם דוגמה לקרב שמנהלים צלמים וסוכנויות צילום נגד גופים ציבוריים וחברי כנסת ושרים. רק לפני כמה שבועות חשפנו ב"גלובס" עשרות פניות שנגעו להפרת זכויות יוצרים של צלמי פלאש 90 והובאו לידיעת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ומשרד המשפטים. סעיף 56 לחוק זכויות יוצרים מאפשר לתבוע 100 אלף שקל על כל הפרה, גם אם לא הוכח נזק. בין חברי הכנסת שפנו אליהם בבקשה להסדיר את השימוש בתמונות יואב קיש (הליכוד), איציק שמולי (העבודה) וסתיו שפיר (העבודה).

קיש, יו"ר ועדת הכנסת, הציע לפתור את הסוגיה על ידי הגדרת השימוש של נבחרי ציבור בתמונות המתעדות אותם עצמם ברשתות החברתיות "שימוש הוגן". נציין שחלק מפניות פלאש 90 נגד קיש אינן נוגעות לצילומים שבהן הוא מונצח, אלא דווקא לתמונות כלליות. קיש אף פנה לשרת המשפטים איילת שקד בעניין, אך היא דחתה את הפנייה על הסף. בהמשך דובר על ניסיון לתקן את חוק זכויות יוצרים במסגרת דיונים הנערכים בוועדת הכלכלה, אך הנושא לא התקדם.

לאור ריבוי הפניות מצלמים, שלח בראשית השבוע היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, הנחיות לכל חברי הכנסת להסיר את הצילומים המפרים, גם אם הם נשוא הצילום. מכתבו של ינון פורסם לראשונה ב"גלובס": "הסירו באופן מיידי כל תמונה או סרטון שפורסמו בעמוד הפייסבוק או בכל פרסום אחר שלכם שלא הוסדר נושא זכויות היוצרים לגביהם, גם אם מדובר בפרסום מלפני כמה שנים. וזאת אף אם היצירות פורסמו באינטרנט", כתב ינון.

לדברי ינון, "שימוש הוגן" הוא "מונח משפטי כללי ופתוח וטרם יושם בפסיקה באופן קונקרטי" ולכן יש להקפיד שלא לפרסם ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט תמונות, סרטונים או יצירה אחרת "בלי שנושא זכויות היוצרים הוסדר".

איל ינון  היועץ המשפטי של הכנסת / צילום: איל יצהר
 איל ינון היועץ המשפטי של הכנסת / צילום: איל יצהר

מפעיל האתר ישלם

כחלון אישר שתשלום הפיצוי נעשה מכספי מפלגת כולנו.

ממפלגת חד"ש נמסר: "יש לנו נוהל במפלגה שנקרא חיוב בגין הפרת זכות יוצרים. במקרה שבו הגענו להסכם פשרה, לפי ההסכם עם מפעילי האתרים שלנו, בכל פרסום שיש בו הפרה של החוק הם יישאו בנזק. לכן הסכומים שולמו מהמפלגה אך קוזזו במלואם ממשכורת העובד או הספק של התכנים באתר, או בעמוד הפייסבוק, כי האחריות היא על המפעיל. אנו במפלגה מחדדים ומרעננים את הנהלים למפעילי אתרי האינטרנט ומקפידים מאוד על עניין זכויות היוצרים".ח"כ שמולי אישר את הפרטים.

מחברי הכנסת קיש ושפיר לא נמסרה תגובה.

ממפלגת כולנו נמסר: "יועץ חיצוני למפלגה עשה שימוש בתמונה שמקורה באתר בחו"ל. משהתברר כי קיימות זכויות לצלם ולחברה, המפלגה והיועץ הסדירו את רכישת הזכויות בתמונה. התשלום נעשה בהתאם להוראות הדין".