מורי ארקין והפניקס גייסו 10 מיליון דולר לחברת פורטפוליו

זאת עם אופציה למכירתה ב-65 מיליון דולר ■ החברה פיתחה תרופה למחלת ה-PKU ■ לאחרונה הקימה ארקין ביו-וונצרס יחד עם קרן פונטיפקס, מרק סרונו וחברת וושי פארמה את המאיץ אקספלור-ביו, המיועד לפרוייקטים פורצי דרך בשלבים מאוד מוקדמים בתחום הפארמה/ביוטק

מורי ארקין / צילום: יונתן בלום
מורי ארקין / צילום: יונתן בלום

קרן ארקין ביו-וונצ'רס, המשותפת לחברת ארקין אחזקות של מורי ארקין יחד עם הפניקס, הודיעה על אקזיט פוטנציאלי ראשון: חברת Censa Parmaceuticals, חברה אמריקאית בה השקיעה הקרן, חתמה על הסכם שת"פ אסטרטגי עם חברת הביופארמה Retrophin, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 900 מיליון דולר.

במסגרת ההסכם תשקיע רטורפין בססנה 10 מיליון דולר, עם אופציה לרכישתה לפי שוי של 65 מיליון דולר, לאחר הוכחת היתכנות בבני אדם. ניסוי הוכחת ההיתכנות צפוי להסתיים עד סוף השנה, כלומר ישנו פוטנציאל למפגש עם מלוא הכסף בטווח של השנה הקרובה. בנוסף, רטרופין תממן את פיתוח התרופה, והיא מחויבת לתשלומים נוספים בכפוף להשגת אבני דרך קליניים ומסחריים.

שיתוף הפעולה יתמקד בפיתוח של תרופת הדגל של סנסה למחלת היתום פנילקטונוריה (PKU). מחלה זו מאופיינת בחסר בחלבון המפרק את החומצה האמינית פנילאלנין, כאשר הצטברות של החלבון בגוף יכולה לגרום למגוון פגיעות גופניות, בעיקר פגיעות קוגניטיביות. כיום הטיפול הוא בעיקר תזונה דלה בחלבון זה, אך הפנילאלנין הוא חומר נפוץ, הנמצא ברוב החלבונים מן החי וחלבונים רבים מן הצומח. החולים נאלצים להקפיד על תזונה מחמירה ביותר, המגבילה ביותר את חיי היום יום, וכן ליטול תוספי חלבון מן הצומח כדי להשלים את החסר. PKU מאובחן לרוב בלידה, וההערכה היא שיש בעולם כ-45 אלף עד 50 אלף חולים.

דר' פיני אורבך, מנהל ארקין ביו-וונצ'רס ומנהל תחום הפארמה בארקין אחזקות, ציין: "אנו שמחים להודיע היום על עסקה מניבה ראשונה לשותפות, כל זאת בזמן שיא של שנה וחצי מאז הקמתה. עד היום השקענו בשמונה חברות ביופארמה חדשניות ומבטיחות, ישראליות ואמריקניות, המפתחות תרופות למגוון אינדיקציות, ואנו מצפים לעסקאות מהותיות נוספות בעתיד הקרוב ".

עם חברות הפורטפוליו של השותפות נמנות: ביוסייט (שפיתחה טיפול בסרטן), מטאבומד (גם היא פיתחה טיפול בסרטן), לוטריס (ריפוי פצעים שנגרמים מכימותרפיה) ועוד.

לאחרונה הקימה ארקין ביו-וונצרס יחד עם קרן פונטיפקס, מרק סרונו וחברת וושי פארמה את המאיץ אקספלור-ביו, המיועד לפרוייקטים פורצי דרך בשלבים מאוד מוקדמים בתחום הפארמה/ביוטק.