אבוג'ן השלימה בהצלחה שנה שנייה לניסויים בביו-סטימולנטים

החברה פיתחה תחום שמאפשר זמן ההגעה מהיר לשוק ■ הטיפול אינו כרוך בהנדסה גנטית של הצמח אלא רק בריסוס החיידקים סביב הזרע לפני שתילתו

חברת אבוג'ן   הודיעה היום (ד') על תוצאות טובות בשנה השנייה של הניסויים בביו-סטימולנטים (חיידקים שנועדו לשפר את היבול) בתירס. הניסוי הוא חלק משיתוף-פעולה עם חברת הזרעים המובילה דופונט-פיוניר. לאחר סיום הניסוי, חיידקים שנמצאו כמשפיעים ביותר על היבול יועברו לניסויים נוספים על ידי השותפה.

אבוג'ן פיתחה מערכת ביג דאטה לזיהוי הקשר בין גנטיקה של צמחים לבין תכונותיהם כמו יבול, עמידות בתנאי שטח קשים וכדומה. פיתוח מאוחר יותר של המערכת הזו, מאפשר לחברה גם לזהות תכונות של הצמח המושפעות מסביבת החיידקים באדמה שבה הם גדלים. על בסיס זה ניתן לעטוף את הזרע בחיידקים שונים, וכך לפעול להשפעה על היבול ותכונות נוספות. זהו בעצם דור חדש של דישון - באמצעות חיידקים במקום באמצעות כימיקלים או חומר אורגני (צואה) המכיל את הכימיקלים אלה.

אבוג'ן פיתחה תחום זה של ביו-סטימולנטים כמוצר שזמן ההגעה שלו לשוק מהיר יותר מאשר מוצרים הדורשים שינויים בגנטיקה של הצמח עצמו. כמו כן, הטיפול הזה אינו כרוך בהנדסה גנטית של הצמח אלא רק בריסוס החיידקים סביב הזרע לפני שתילתו.

בניסוי, זרעי התירס ש"דושנו" על ידי תרכיב החיידקים הייחודי של אבוג'ן צמחו ב-10%-20% יותר בתנאי יובש מתונים, מאשר זרעים שלא עברו טיפול זה. התמהיל שבו השתמשה החברה בניסוי, הוא זה שכבר נבחר כטוב ביותר בעקבות ניסויי שדה שנערכו ב-2016, בכל החיידקים עליהם הצביעה המערכת הממוחשבת כבעלי פוטנציאל.

כעת, כאמור, יעברו החיידקים המוצלחים ביותר בניסוי השני לידיה של דופונט-פיוניר, תנאי ההסכם בין החברות לא נמסרו. לאבוג'ן אין היום הכנסות ממוצרים, אולם מעת לעת היא זוכה בתשלומי אבני דרך במסגרת שיתפי פעולה שחתמה בעשור האחרון. לאבוג'ן 75 מיליון דולר בקופת המזומנים. ב-9 החודשים הראשונים של 2017 רשמה הכנסות של 2.6 מיליון דולר והפסד של 14.6 מיליון דולר. בתקופה זו הוציאה עבור פעילותה השוטפת 12.3 מיליון דולר.

כיום שוק הביוסטימולנטים החידקיים מגלגל בעולם כ-1.6 מיליארד דולר ונמצא בצמיחה. בנוסף לשיתוף-הפעולה בתחום זה לשיפור יבול בתירס עם דופונט-פיוניר, לאבוג'ן יש תוכנית ביו-סטימולנטים פנימית הממוקדת ביבול חיטה, שמתקדמת כעת לשנה שנייה של ניסויי שדה.

עידו דור, סמנכ"ל ומנהל חטיבת אג-ביולוג'קל באבוג'ן, אמר: "אני מרוצה מאוד מהתוצאות החיוביות שהשגנו בניסויי השדה בביו-סטימולנטים ב- 2017. התקדמות זו, יחד עם התוצאות החיוביות שהצגנו בחיטה, וההתקדמות המהירה שלנו בביו-פסטיצידים (חיידקים להדברה), מחזקת את צבר המוצרים בפיתוח, ומספקת הזדמנות מסחרית משמעותית עבור חטיבת האג-ביולוג'קל, בעיקר בהתחשב בזמן קצר יחסית להגעה לשוק שצפוי במוצרים מהסוג הזה".