המהפכה כבר כאן

טכנולוגיה היא לא "העתיד", היא ההווה שחייבים להבין ■ השקה ל"גלובס טק"

ג'ף בזוס. רשימת תחומי העיסוק של אמזון, גוגל ועליבאבא אינסופית ומסחררת / צילום: רויטרס
ג'ף בזוס. רשימת תחומי העיסוק של אמזון, גוגל ועליבאבא אינסופית ומסחררת / צילום: רויטרס

אתם מכירים את הריטואל הזה. חברות שרוצות להיראות חדשניות, בעולם התקשורת ומחוצה לו, אוהבות להודיע על כוונתן להשקיע בתחום הטכנולוגיה. "טכנולוגיה זה העתיד", הם מסבירים בפאתוס, "אנחנו מתכוננים לעולם המחר". אין קלישאה יותר שחוקה מזאת, אין אמירה שמעידה יותר על רגליים שנטועות בעולם האנלוגי. אנחנו ב"גלובס" חושבים על טכנולוגיה אחרת.

טכנולוגיה, במובן הממוחשב של המילה, היא כבר מזמן לא העתיד. היא ההווה, היומיומי. היא משנה באופן עמוק כל דבר שהיא נוגעת בו, והיא נוגעת בכל דבר. רכב? טכנולוגיה. אוכל? טכנולוגיה. סדרות טלוויזיה? טכנולוגיה. דייטים? טכנולוגיה. לא כאלטרנטיבה לדרך הרגילה לעשות דברים, כדרך היחידה לעשות דברים. מספיק להעיף מבט ברשימת תחומי העיסוק האינסופית, המסחררת, של אמזון, גוגל/אלפבית, או עליבאבא. אם בשנים האחרונות חברות ההייטק הפכו לגדולות ביותר בעולם במונחי שווי שוק, עכשיו הן מתקרבות למצב שאין עוד מלבדן.

בני אדם נוהגים לאמץ שתי צורות חשיבה הפוכות על העתיד: או שהוא מלהיב, או שהוא מפחיד. עיתונות הטכנולוגיה ניזונה משתי התחושות האלה. מצד אחד, אנחנו קוראים כבר עשרות שנים כתבות על העולם המופלא שמחכה מעבר לפינה: הרובוטים שיעשו בשבילנו הכול, הבינה המלאכותית שתוביל לפריצות דרך אדירות, הרגע שבו נהפוך לאנשי-מכונה ונחיה לנצח. אותם פיתוחים בדיוק גם מבעיתים אותנו: הרובוטים שייקחו לנו את העבודות, הבינה המלאכותית שתהפוך חכמה מדי ותשלוט בעולם, הרגע שבו נאבד את האנושיות שלנו.

התחושות האלה מובנות, ואני לא מבקש לזלזל בהן. אלא שבעולם שבו הטכנולוגיה היא ההווה ולא העתיד, אנחנו צריכים כלים חדשים. כלים שיאפשרו לנו להבין את המנגנונים הטכנולוגיים, הגלויים והסודיים, שמנהלים את חיינו. מה מאפשר אותם ברמה הטכנית, מה מקיים אותם ברמה הכלכלית, מה ההשפעה שלהם ברמה המעשית. מסטארט-אפים ועד חברות ענק, מגאדג'טים חביבים ועד קרנות הון סיכון ממולחות, ממה שעובר בראש של עובדי פייסבוק לדרך שבה אנחנו מתקשרים עם הסמארטפון - אנחנו ננסה להבין הכול, לחשוב מחדש על הכול, לא לעשות הנחות לשום דבר שמגיע בעטיפה עתידנית ונוצצת.

ההצבה של "גלובס טק", מדור הטכנולוגיה החדש של "גלובס", בשער האחורי של העיתון החל מהגיליון האחרון; הגדלת מספר העמודים המוקדשים לתחום; הגברת הפעילות באתר ובפלטפורמות אחרות - כל אלה מבטאים את הרוח של "גלובס" המתחדש. המטרה שלנו היא להיות כלי תקשורת שמנגיש בחוכמה את העולם הסבוך שהוא פועל בתוכו, בלי לוותר על המורכבות, אבל גם בלי לפחד מאמירות נוקבות. בתחום כמו עיתונות טכנולוגיה, כשקל להפוך לאוסף של כותרות מלהיבות או מפחידות, הרוח הזאת חשובה אפילו יותר.

שיהיה לנו בהצלחה.