קול מפוארטו-ריקו: מי אשם בסבל אחרי ההוריקן? היהודים

טור בעיתון הנפוץ באי: "מה רוצה היהודי מהמושבה הזו?" ■ "וול סטריט מעניש את פוארטו-ריקו בגלל חוב של 70 מיליארד דולר" ■ "כבר לפני 20 שנה הסביר העיתון 'מעריב' שהיהודים שולטים על וושינגטון"

הוריקן בפוארטו ריקו/ צילום: רויטרס
הוריקן בפוארטו ריקו/ צילום: רויטרס

כשלושה חודשים חלפו מאז שסופת ההוריקן מאריה עשתה שמות בפוארטו-ריקו, אי קאריבי שמוגדר שטח חסות של ארה"ב, אך אינו מדינה שלה. חלק גדול מהתשתיות טרם שוקם. אספקת החשמל טרם חודשה לכ-85% מהאי. ל-40% מהתושבים אין גישה למי שתיה. רק 392 מייל מתוך 5073 מייל של מערכת הכבישים נפתחו לתנועה.

המנהל הפדרלי לסיוע חירום (FEMA) של ארה"ב אחראי למאמצי השיקום, וכרמן יולין קרוז, ראש עיריית סאן חואן, בירת פוארטו-ריקו, האשימה את דונלד טראמפ באחריות לכשל המתמשך בשיקום האי. היא אפילו כינתה אותו "נשיא האסונות" (Disaster in Chief). אך העיתון הנפוץ בפוארטו-ריקו, "אל נואבו דיאה", מצא אשם אחר במצוקת האי: היהודים.

תחת הכותרת "מה רוצה היהודי מהקולוניה הזו"? כתבה בשבוע שעבר בעלת הטור ווילדה רודריגס: "לא פוליטיקאים אלא טיפוסים מוול סטריט מכתיבים את המדיניות האמריקאית. ומי הם סוכני הכוח הכוח האמיתיים בוול סטריט? בסופו של דבר, הקונגרס יעשה מה ש'היהודי' ירצה, אם נשתמש בביטוי הוולגרי לתיאור כוח ממשי".

בעלת הטור מוסיפה, שאין לה כוונה לפגוע ב"מאמיני הדת הזו". היא מציינת ש"היהודים הישראליים" בעצם גאים בכוח שמיוחס להם. "לפני יותר מ-20 שנה פורסם בעיתון הישראלי 'מעריב' מאמר בעברית שמסביר כיצד היהודים שולטים בוושינגטון", כותבת רודריגס. "בשביל הישראלים, הכרה (בשליטת) הכוח היהודי על וושינגטון אינה הצהרה פוגענית, אלא (ביטוי) לנצחון הגולה".

העיתון היהודי "פורוורד" פירסם בראשונה תרגום לאנגלית של המאמר ב"אל נואבו דיאה".

ומה 'היהודי' רוצה? בעלת הטור כותבת, כי קברניטי וול סטריט מענישים את את תושבי פוארטו-ריקו מפני ששלטונות האי חייבים 70 מיליארד דולר לבנקים. "אם נצליח לחמוק (מפרעון החובות) זו תהיה פגיעה אנושה במורל של וול סטריט", היא טוענת. "העונש צריך להראות לבעלי חוב בעולם שאי אפשר לשחק בוול סטריט".

כנראה בעקבות סערה שחולל המאמר, הוסיף העיתון הערת מערכת מעל הטקסט, שבה מובעת התנצלות לפני הקהילה היהודית. "איננו מקדמים תכנים שאפשר לפרשם כאנטישמיים", נאמר בהערה.

בתגובה אומרת הליגה נגד השמצה, כי "זו אינה הפעם הראשונה שנטען על היהודים, בשעת משבר כלכלי, שהם שולטים בכוח ובכסף... האשמת יהודים שהם שולטים על ממשלות כדי לפגוע בעתידה של פוארטו-ריקו היא למעשה התגלמות ההגדרה של האנטישמיות".