שטייניץ: ''משק המים במצב חירום, נקדם הקמת מתקני התפלה"

שר האנרגיה כינס דיון מקצועי לגבי הצעדים שינקטו רשות המים ומקורות ■ שיעור המשקעים השנה הצפוי יעמוד על כ-70% מהממוצע הרב-שנתי

יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף
יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, כינס דיון מקצועי לגבי הצעדים שינקטו רשות המים, חברת מקורות והגורמים המקצועיים הרלוונטיים, על מנת להתמודד עם ארבע שנות בצורת רצופות, ותחילתה של שנה חמישית בה שיעור המשקעים הצפוי יעמוד על כ-70% מהממוצע הרב-שנתי.

השר שטייניץ ציין בדיון, כי המחסור במים טבעיים בשנה זו הינו הגדול ביותר ב-100 השנים האחרונות מאז החלה המדידה. מצב זה מביא את מקורות המים בצפון הארץ לשפל חסר תקדים. למרות הגשמים האחרונים, הכנרת צפויה לרדת במהלך הקיץ הקרוב לפי התחזיות, לראשונה בהיסטוריה, אל מתחת לקו השחור - מה שמסכן את היכולת לשאוב ממנה, ועלול להביא לירידה משמעותית של איכות המים בה.

גורמי המקצוע הזהירו, שבמידה ונחווה שנת בצורת שישית ברציפות, עלול להיווצר אתגר באספקת המים לשתייה במקומות מסוימים. הם הוסיפו, כי בהתחשב בכמויות המשקעים הנמוכות שהצטברו בחודשים אוקטובר-דצמבר 2017 במערכת הארצית, 2018 כולה צפויה להסתיים כשחונה ולהיות מוגדרת כ- "בצורת אקלימית, הידרולוגית וחקלאית" קיצונית. מדובר במצב חירום מבחינת מקורות המים הטבעיים אשר דורש פעולות מיידיות על מנת להתגבר על המחסור.

בדיון הוצגו שני כיווני פעולה עיקריים הנדרשים להתמודדות עם הבצורת המתמשכת בישראל, תוך הערכת המשמעויות הכספיות, תוספת המים הנדרשת למשק, לוחות הזמנים ליישום והפעולות הנדרשות לפתרון החסמים הקיימים: פעולות להגדלת ההיצע ולפיתוח מקורות מים נוספים בישראל ופעולות שונות לצמצום הביקוש ולריסון צריכת המים.

הפעולות להגדלת ההיצע ופיתוח מקורות מים נוספים, כוללות: הגדלת תפוקה ממתקני התפלה קיימים והגברה, ככל שניתן, של ההפקה מקידוחים, לרבות קידוחים חדשים והקמת מפעלי קולחים. פעולות אלו יאפשרו את הגדלת היצע המים ויאפשרו את חיזוק אמינות האספקה למשק המים הישראלי. בנוסף, נקבע כי יש לקדם את הקמתו של מתקן ההתפלה בגליל המערבי.

הפעולות הנדרשות לצמצום הביקוש וריסון צריכת המים כוללות בין היתר: צמצום צריכת המים לגינון הציבורי, פעולות שונות להסברה וחינוך, קמפיין ציבורי רחב לחסכון במים וקיצוץ כמויות המים לחקלאות, ככל שכמות המשקעים תרד אל מתחת לרף מסוים.

בעקבות הדיון, הנחה השר, בין היתר, על קידום הקמת שני מתקני התפלה חדשים, כך שתוך מספר שנים תהיה הגדלה משמעותית של אפשרות הייצור מים מותפלים, בכדי לתת מענה לגידול באוכלוסייה, ולתמיכה במערך המים בתקופות בצורת, במקרה של רצף שנים שחונות. תכנית ההתפלה אמורה לספק כמות מספקת של מים, גם כדי להתמודד עם ירידת מפלס הכינרת עקב השינויים האקלימיים וההתחממות העולמית. כחלק מסל הכלים, אושרו צעדים הכוללים קידוחי מים חדשים והגדלת כמויות המים המושבים בטווח המיידי.

בתוך כך, סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ ירון מזוז, הגיע היום למתקני ההתפלה של חברת ׳מקורות׳ באילת ובחן את התוכניות המיידיות והעתידיות להגדלת אספקת המים. לדברי מזוז, "חשוב לראות את ההיערכות לגידול תפוקת מתן התפלת המים בעיר, זאת תוך העמידה בהיתרים והסטנדרטים של המשרד להגנת הסביבה".