אדוארדו אלשטיין מצטרף רשמית למרוץ לרכישת בזק

המשמעות: על-מנת לבצע את העסקה ייאלץ בעל השליטה בדסק"ש להיפרד מסלקום שבבעלותו

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

אדוארדו אלשטיין לא מסתפק בשליטה בחברת סלקום, ומעדיף לוותר עליה לטובת שליטה בחברת התקשורת הגדולה בישראל - בזק . את הבשורה הזאת סיפקה היום (ג') חברת דיסקונט השקעות  (דסק"ש), שבאמצעותה שולט אלשטיין בסלקום, בשופרסל, בנכסים ובניין, באלרון ובבית ההשקעות אפסילון.

דסק"ש, ש-76.6% ממניותיה מוחזקות בידי חברת דולפין שבשליטת אלשטיין, הודיעה היום כי היא "בוחנת אפשרות לגיבוש מתווה להצעת הסדר נושים ביורוקום-תקשורת ו/או בחברות בקבוצת יורוקום". עם זאת, בהודעה נאמר כי עקרונות הצעת ההסדר מטעמה טרם גובשו וכי כלל לא ברור אם הצעה כזו תוגש לבסוף.

דסק"ש אומנם לא נקבה בשם המפורש, אבל ברור לגמרי כי ההחזקה העיקרית של יורוקום שמעניינת אותה היא פירמידת השליטה בבזק. מסיבה זו גם הודיעה דסק"ש כי אם תוגש לבסוף הצעת הסדר מטעמה ואף תאושר ותבוצע - הרי שיהיה בכך כדי להשליך על אחזקתה הקיימת בסלקום.

עתירת מזומנים

דסק"ש היא חברה עתירת חוב אבל גם עתירת מזומנים. חובות החברה מסתכמים כיום ב-5 מיליארד שקל, אולם כנגדם היא מציגה מזומנים בקופה בשווי של כ-1.8 מיליארד שקל. בנוסף, דסק"ש מחזיקה ב-45.5% ממניות סלקום בשווי שוק של 1.57 מיליארד שקל, כך שמכירתן תספק לה חלק ניכר מהנזילות הדרושה למימון הרכישה.

בזק היא חברת התקשורת הגדולה בישראל עם שווי שוק של כ-15 מיליארד שקל, לעומת סלקום שנסחרת לפי 3.5 מיליארד שקל. עם זאת, בדסק"ש מבינים את הקשיים הרגולטוריים הכרוכים בהשתלטות על בזק, ומשום כך מהלך זה מוטל עדיין בספק.

מעבר לצורך לקבל היתר שליטה בבזק, רכישה תהיה כפופה למגבלות חוק הריכוזיות. לפי החוק, לא ניתן להקים פירמידות חדשות בנות שלוש שכבות (או יותר) של חברות ציבוריות וחברות אג"ח, וכל פירמידה קיימת בת שלוש שכבות חייבת להצטמצם לשתיים בלבד עד דצמבר 2019.

יורוקום תקשורת היא חברה פרטית, אולם היא שולטת בבזק באמצעות פירמידה של שלוש שכבות ציבוריות. כך שגם אם בשלב הראשון קיימות לדסק"ש כמה אפשרויות להשתלטות על בזק, הרי שעליה לבחון מראש גם את הצעדים שתידרש לנקוט לצורך עמידה בדרישת החוק בסוף השנה הבאה.

מה אם כן האפשרויות של דסק"ש?

אפשרות ראשונה והפשוטה ביותר - אבל גם היקרה ביותר - היא רכישה ישירה של מניות השליטה בבזק מידי בי קומיוניקיישנס. שווי גרעין השליטה בבזק (25% מהמניות לפי דרישות הרגולטור) עומד על כ-3.8 מיליארד שקל. גם אם הרגולטור יסכים להפחתת דרישת מינימום האחזקה בגרעין השליטה ל-20% בלבד, עדיין יהיה מדובר על עסקה יקרה, בהיקף של כ-3 מיליארד שקל.

אפשרות שנייה: רכישת מניות השליטה בבי קומיוניקיישנס, שמחזיקה ב-26% מבזק, מידיה של אינטרנט זהב. אינטרנט זהב מחזיקה כיום ב-65% ממניות בי קומיוניקיישנס בשווי של 1.2 מיליארד שקל, כך שמדובר במחיר זול יותר מזה שיתקבל ממכירת האחזקה בסלקום. עם זאת, עד סוף 2019 תידרש דסק"ש לפעול לעמידה בדרישות הריכוזיות, באמצעות החלפת החוב הציבורי של בי קומיוניקיישנס (2.47 מיליארד שקל) בחוב פרטי, ומחיקת מניותיה מהבורסה בתל-אביב.

האפשרות השלישית והזולה ביותר בשלב הראשון עבור דסק"ש: לרכוש מידי יורוקום תקשורת את מניות השליטה (55%) באינטרנט זהב שערכן הנוכחי בבורסה עומד על כ-350 מיליון שקל. עם זאת, מהלך מאין זה יוכל להתבצע רק אם ילווה במהלך מקביל בו מצד אחד יבוטל הרישום הכפול של מניית אינטרנט זהב בבורסת ת"א ומהצד השני יומר מלוא החוב הציבורי שלה בסך של כ-820 מיליון שקל לחוב פרטי.

במקרה שתיבחר אפשרות זו, הרי שעד דצמבר 2019 יידרש להתבצע מהלך נוסף לגבי בי קומיוניקיישנס, כפי שתואר באפשרות השניה (החלפת החוב הציבורי לפרטי ומחיקת המניות מהבורסה בת"א).