דירוג שופרסל עלה ל-AA מינוס: "שיפור במיצובה הפיננסי"

השיפור בתוצאות הכספיות של רשת קמעונות המזון, שבא לידי ביטוי בזינוק של 75% בשווי המניה, מקבל חיזוק נוסף ■ ב-S&P מעלות מגדירים את נזילותה  של שופרסל "חזקה", שבין היתר "נתמכת בייצור תזרים מזומנים יציב יחסית"

איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

השיפור בתוצאותיה הכספיות של רשת קמעונות המזון שופרסל , שבא לידי ביטוי בשנה האחרונה בזינוק של 75% בשווי מנייתה, מקבל כעת חיזוק מחברת S&P מעלות, שהעלתה את דירוגה ברמה אחת, מ-A פלוס ל-AA מינוס, בתחזית.

לשופרסל יש 4 סדרות אג"ח, בהיקף של יותר מ-2.1 מיליארד שקל, הנסחרות בטווח תשואות של כ-1%-2%.

במעלות מציינים בין היתר כי "בשנה האחרונה מציגה החברה שיפור מתמשך במיצובה הפיננסי", ומציינים כמה פרמטרים שרשמו שינוי חיובי בתקופה זו.

עוד מסבירים שם כי "העלאת הדירוג משקפת את הערכתנו כי החברה תשמור לאורך זמן על יחסי כיסוי התומכים בדירוג הנוכחי ועל רמת הרווחיות התפעולית הנוכחית, זאת בהינתן פרופיל עסקי המשקף את היותה שחקנית מובילה בענף תחרותי ובהתחשב בצורכי השקעה גבוהים, להערכתנו, בטווח הקרוב-בינוני".

ההערכה במעלות היא כי בשנים הקרובות שופרסל, שבשליטת דסק"ש של אדוארדו אלשטיין, תידרש להיקף השקעות גבוה יחסית, ברמה שנתית של כ-250-300 מיליון שקל, וזאת "בעיקר לצורך המשך שיפור מערך האון-ליין, על מנת להביא אותו לסטנדרטים בינלאומיים העונים על הביקוש הגובר".

"להערכתנו", מוסיפים שם, "ההשקעות יהיו כרוכות בעלייה קלה במינוף לעומת הרבעון השלישי של 2017, אולם הן יתרמו למעמדה התחרותי של החברה ויאפשרו לה לתת מענה למגמות המשתנות בתחום האון-ליין בטווח הבינוני. במסגרת תרחיש הבסיס שלנו הנחנו גם צורכי השקעה בניו-פארם, שנרכשה בסוף 2017, אולם בהיקפים קטנים יחסית".

נזילות חזקה

בעניין רשת הפארם שנרכשה, מוסיפים שם כי "ההשקעה במיתוג מחדש, בשיפור נראות הסניפים, בשילוב ניו-פארם במערך האון ליין של שופרסל ובהשגת סינרגיה בין שופרסל לניו-פארם, עשויה להוביל לשיפור מסוים בפרופיל העסקי של שופרסל ובוודאי לשיפור בגיוון הפורמטים שלה, ויקזזו השפעות אפשריות של המשך התחרות בענף קמעונאות המזון. בתרחיש הבסיס שלנו הנחנו כי רק בסוף 2019 או ב-2020 תצליח שופרסל להשיג סינרגיה מהעסקה ושיפור קל ברווחיות הכוללת של החברה".

עוד מעריכים במעלות כי בהיבט התפעולי, הצעדים הרבים שאימצה שופרסל לשיפור בשנים האחרונות ובהם פיתוח מותג פרטי, מהלכי התייעלות, שיפור תנאי הסחר מול ספקים והקמת מרכז לוגיסטי בשוהם "טרם הגיעו לכדי מיצוי, אולם הפוטנציאל הנוסף מהם נמוך יחסית לשנים קודמות". במעלות מגדירים את נזילותה של שופרסל "חזקה", שבין היתר "נתמכת בייצור תזרים מזומנים יציב יחסית".

במבט כולל על ענף הקמעונות, ההערכה במעלות היא כי "תימשך התחרות העזה בגזרת הדיסקאונט, בעיקר לאור התחזקות השחקנים המובילים בענף, שהתרחבו משמעותית בשנה האחרונה. זירה זו תמשיך להיות מאופיינת ברווחיות נמוכה ובקניבליזציה".

בגזרת הסניפים העירוניים הערכת חברת הדירוג היא כי "הכניסה של רמי לוי לעיר יכולה לשנות את מערך הכוחות ולהגביר את התחרות. החל מ-2019 הוא צפוי לחדור לזירת העיר ולהשפיע עליה באמצעות סניפי קופיקס מרקט. בהתאם לכך, אנו צופים גידול ריאלי מתון מאוד במכירות שופרסל בחנויות זהות בזירת העיר".