תיק 2000 של נתניהו: ח"כ איתן כבל נחקר באזהרה

כבל: "פעלתי כחוק" ■ במרכז התיק עומד חשד שרה"מ ומו"ל "ידיעות אחרונות" מוזס עשו עסקה מושחתת, שבמסגרתה יקדם נתניהו חוק לצמצום כוחו של "ישראל היום" תמורת סיקור אוהד ב"ידיעות" ■ גם מוזס עצמו נחקר היום

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

התפתחות משמעותית באחת משתי הפרשות שבגינן נחקר ראש הממשלה: חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני) נחקר היום (ה') באזהרה במשטרה במסגרת חקירת תיק 2000.

במרכז התיק עומד החשד שראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, עשו עסקה מושחתת, שבמסגרתה יקדם נתניהו חוק לצמצום כוחו של "ישראל היום" תמורת סיקור אוהד ב"ידיעות אחרונות". גם מוזס עצמו נחקר היום. 

נזכיר כי מי שיזם וקידם את החוק נגד החינמון "ישראל היום" היה חברת הכנסת איתן כבל מהמחנה הציוני. לעומת זאת, לאחר חשיפת הפרשה, בחודש ינואר 2017, טען נתניהו כי "כולם יודעים שהתנגדתי התנגדות נחרצת לחוק 'ישראל היום', שאחרים רקחו ויזמו עוד הרבה לפני הבחירות של 2013. במשך חודשים ארוכים מנעתי את הבאתו של החוק להצבעה טרומית".

מוזס נתניהו חשודים במתן ולקיחת שוחד בהתאמה, ונתניהו חשוד גם בהפרת אמונים. אחת מטענות ההגנה המרכזיות של נתניהו היא שמערכת היחסים שלו עם מוזס, כפי שעולה מחילופי הדברים ביניהם בפגישות שנחשפו, אינה שונה באופן מהותי ממערכות יחסים אחרות של בעלי כלי תקשורת בכלל, ושל מוזס בפרט, עם פוליטיקאים.

נתניהו יותר מרומז בכך למשטרה ולפרקליטות כי עצם קיומה של חקירה שלו בנושא כזה היא "אכיפה בררנית", שכן היא מפלה אותו לרעה ביחס לפוליטיקאים אחרים שמתנהגים באופן דומה ואינם נחקרים.

נציין כי הטענה כי היחס לנתניהו הוא "אכיפה בררנית" הועלתה על-ידי לא מעט עיתונאים, בעיקר כאלה המזוהים עם הימין. כך, לדוגמה, כתב ב-6 באוגוסט השנה עקיבא ביגמן ב"ישראל היום" כי "אם נתניהו יואשם בשוחד על דבר שלא עשה, אפשר למשל לבדוק את ח"כ איתן כבל שהודה כי מוזס שוחח איתו על החוק, או לשאול את שרת המשפטים דאז ציפי לבני, שסמכה על חוות-דעת משפטית שהכינו לה ב'ידיעות אחרונות', כשהעבירה את החוק". 

ח"כ איתן כבל מסר: "נחקרתי היום קצרות במסגרת פרשת ביבי-מוזס המוכרת כתיק 2000. השבתי לכל מה שנשאלתי, ואני סומך על רשויות החוק; כמו תמיד פעלתי כחוק, ואני מציע להתאזר בסבלנות עד השלמת החקירה".

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, מסר בתגובה: "לפני זמן קצר שוחחתי עם ידידי איתן כבל. אני מעריך מאד אותו ואת פעילותו הציבורית והפרלמנטרית ומאחל לו שהדברים יתבהרו בהקדם ולטובה. עם זאת, וגם כשהדברים פחות נוחים, חשוב להבהיר: אני מגבה באופן מלא את עבודת המשטרה ורשויות החוק ומקווה למיצוי מהיר של החקירה".

אנשי המחנה הציוני סיירו היום בעפולה, קריית טבעון ונצרת. בסוף היום הגיע גבאי עם ח"כ ציפי לבני לצידו למכינת רבין במכללת אורנים. מוקדם יותר הם סיירו במפעל עורב בעפולה, בתיכונים בכעביה-טבאש ו-ויצ"ו ניר העמק, נפגשו עם אזרחים ותיקים בשיבלי וזרזיר, ביקרו במרכז הרפואי העמק ועוד.