שותפות יחק הגישו הצעת רכש לאקויטל ב-400 מיליון שקל

חיים צוף ומשפחת לבנת, בעלי השליטה ביחק, מעוניינים להגדיל את שיעור החזקתם באקויטל, לקראת מיזוגה עם יואל ■ אקויטל שולטת בחברת הנדל"ן איירפורט סיטי ובשותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו

חיים צוף / צילום: רוני שיצר
חיים צוף / צילום: רוני שיצר

בהתאם להודעתה המוקדמת מהחודש שעבר, פרסמה אתמול בעלת השליטה בקבוצת אקויטל - שותפות יחק - הצעת רכש חלקית ל-4.1 מיליון מניות של אקויטל  (כ-25% מהחברה), תמורת 400 מיליון שקל.

אקויטל שולטת בחברות הפועלות בתחומי הנדל"ן המניב והגז, ויחק מחזיקה כיום ב-44.5% ממניותיה, בשווי של כ-710 מיליון שקל. השותפות, שבבעלות חיים צוף ומשפחת לבנת, מעוניינת להגדיל את שיעור החזקתה באקויטל, לקראת הדילול הצפוי של כלל בעלי המניות, שיתרחש לאחר מיזוגה עם החברה הבת יואל.

ממפרט הצעת הרכש שפורסם היום, עולה כי בין 15% ל-34% מהסכום שישולם בידי יחק עשוי להגיע לקופתה של יואל, אשר לה החזקת מיעוט צולבת של 8.56% ממניות אקויטל. לפי המפרט, יואל עשויה להיענות בחיוב להצעת הרכש, כך ששיעור הרכישה ממנה יהיה תלוי בשיעור ההיענות מצד הציבור.

לאחר השלמת הצעת הרכש תחזיק אקויטל ב-69.5% ממניות יואל. המחיר בהצעת הרכש - 97.7 שקל למניה - נמסר כבר בהודעה הראשונית בתחילת דצמבר, והביא לזינוק מצטבר של כ-22% במניית אקויטל, עד 97.4 שקל היום.

אקויטל היא פירמידה בת שלוש שכבות של חברות ציבוריות, ולפיכך נדרשת לפי חוק הריכוזיות להצטמצם לשתי שכבות בלבד עד סוף השנה הבאה. משום כך מבקשת אקויטל למזג לתוכה את החברה הבת יואל, שמהווה כיום את השכבה השנייה בפירמידת השליטה. כך, השכבה השלישית, שכוללת את נפטא ואת איירפורט סיטי, תהפוך לשכבה השנייה בפירמידה.

לקראת הצעת הרכש השלימה יחק בשבוע שעבר גיוס של 400 מיליון שקל בהנפקה של איגרות חוב פרטיות לגופים מוסדיים. האג"ח, בעלות מח"מ של 2.6 שנים, זכו לדירוג A מינוס מ-S&P מעלות, והונפקו עם ריבית שנתית של 2.57%. לאג"ח גם ביטחונות חזקים בדמות שעבוד על מניות אקויטל, ביחס LTV של 45%, וכנגד חוב של 400 מיליון שקל יקבלו מחזיקי האג"ח שעבוד על מניות אקויטל בשווי של כ-900 מיליון שקל.

יחק נשלטת בידי חיים צוף (74%), מקורבו של איש העסקים קובי מימון - שעל פי ההערכות שולט בפועל בקבוצת החברות. ביתרת מניות יחק (26%) מחזיקה משפחת לבנת, בעלת השליטה בקבוצת התשתיות תעבורה.

אקויטל שולטת כאמור באמצעות יואל בחברת הנדל"ן איירפורט סיטי ובשותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו, שמחזיקה ב-28.75% ממאגר הגז תמר. המיזוג בין אקויטל ליואל אמור להתבצע באמצעות רכישת החזקות הציבור ביואל, שערכן עומד כיום על 2.25 מיליארד שקל. הדירקטוריונים של שתי החברות כבר החלו לנהל מו"מ סביב התמורה שיקבלו בעלי מניות המיעוט ביואל, שתורכב ממניות שתנפיק להם אקויטל או ממזומן (או משילוב של מניות ומזומן).