הרפורמה במוניות השירות יוצאת לדרך עם כרטיס הרב-קו

כרטיסי הרב-קו ייכנסו למוניות שירות שיזכו במכרזים של משרד התחבורה, והמוניות הישנות ייעלמו בתוך כשנתיים ■ תיקוף הרב-קו יתאפשר רק בימי חול

מונית שירות / צילום: EQRoy, שאטרסטוק
מונית שירות / צילום: EQRoy, שאטרסטוק

אחרי שנה של דיונים - הרפורמה במוניות שירות יוצאת לדרך, והיא תכלול הטמעת כרטיס הרב-קו המסובסד במוניות. ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה, שנועדה להסדיר את ענף מוניות השירות ולקבוע קווי שירות חדשים שיינתנו בהליך תחרותי של משרד התחבורה.

על פי הרפורמה, עליה הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ לפני חודש, כרטיסי הרב-קו ייכנסו למוניות שירות שיזכו במכרזים של משרד התחבורה. ומה יקרה למוניות השירות הישנות, אלה שכולנו מכירים כיום? מסתמן כי בתוך כשנתיים הן ייעלמו לגמרי. בעליהן יוכלו לגשת לכ-120 מכרזים של משרד התחבורה, שאמורים לצאת עד סוף השנה הנוכחית. עד שזה יקרה, מי שהחזיק רישיונות קו שירות תקף והפעיל אותם נכון ל-11 באוגוסט 2016 יוכל לבקש חידוש רישיון לשנה בכל פעם עד סוף 2019.

השאלה הנשאלת היא האם בעלי מוניות השירות הפעילות כיום, הישנות, יוכלו לעמוד בתנאי הסף של המכרזים היות שמדובר בחברות קטנות או אנשים פרטיים. בהקשר הזה הסבירה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, כי הוועדה טיפלה בנושא על ידי ההסדרה שתמנע השתלטות החברות הגדולות על ענף מוניות השירות. על פי החלטת הוועדה, השחקנים הגדולים שתופסים נתח שוק משמעותי באזור מסוים, לא יוכלו לגשת למכרזים באותו אזור, לדוגמא, חברת דן לא תוכל לגשת למכרז מוניות שירות בתל אביב.

תנאי הסף למכרזים טרם פורסמו והם אמורים להיקבע בדיונים משלימים של הוועדה. על ידי הרפורמה, משרד התחבורה מתכוון לשלש את מספר מוניות השירות הפעיל כיום - להעלות אותו מ-700 ל-2400.

נציין עוד כי אמנם תיקוף הרב-קו המסובסד יהיה אפשרי רק בימי חול, אבל מסתמן כי הנסיעה במוניות השירות המופעלות על ידי משרד התחבורה תתאפשר גם בשבת, כאשר תעריף הנסיעה טרם נקבע.