הוועדה המחוזית החליטה להפקיד תוכנית משולש הבורסה בר"ג

מדובר בתוכנית לבניית שני מגדלי תעסוקה בני 50 קומות ועוד מגדל בן 60 קומות במתחם הבורסה ברמת-גן ■ התוכנית כוללת גם דירות להשכרה ארוכת-טווח ומעונות סטודנטים

הדמיית מתחם הבורסה/ הדמייה: ישר אדריכלים ודירה להשכיר
הדמיית מתחם הבורסה/ הדמייה: ישר אדריכלים ודירה להשכיר

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל-אביב שב מינהל התכנון, בראשות דניאלה פוסק, החליטה להפקיד היום (ב') תוכנית למגדלי תעסוקה ומגורים להשכרה ארוכת-טווח בחלקו הצפון מערבי של מתחם הבורסה. מדובר בתוכנית שהוגשה על ידי החברה הממשלתית 'דירה להשכיר', מתפרסת על שטח 13 דונם וממוקמת בין רחוב בגין ממזרח ונתיבי איילון ממערב ברמת-גן. משרד האדריכלים שטיפל בתוכנית הוא משרד אבנר ישר. 

במסגרת התוכנית מתוכננת הקמתם של שני מגדלי תעסוקה בני 50 קומות ומבנה נוסף בן 8 קומות בשטח כולל של 80 אלף מ"ר לצד 5,000 מ"ר שטחי מסחר, הפרוסים לאורך נתיבי איילון בהמשך למגדלים הקיימים. במקביל, בחלקו המזרחי של המתחם, לאורך רחוב בגין, מציעה התוכנית בניית מגדל בן 60 קומות שיכלול שימושים מעורבים של מסחר, שטחי ציבור, מעונות סטודנטים וגם דירות להשכרה בהיקף של כמאה אלף מ"ר. מדובר ב-350 חדרים במסגרת מעונות הסטודנטים ו-400 דירות להשכרה בשטח ממוצע של 65 מ"ר ליחידת דיור. המתחם המיועד להשכרה יכלול 25% דירות בשכר דירה מוזל לזכאים ושאר הדירות יושכרו במחירי שוק חופשי.

עוד מציעה התוכנית כי בין מבני התעסוקה בני 50 הקומות למגדל בן 60 הקומות תוקם שדרה ציבורית פתוחה שתתחבר לכיכר ואליה יופנו חזיתות מסחריות. בנוסף, התוכנית כוללת מרתפי חנייה עבור 900 מקומות חנייה שינוהלו כחניון ציבורי ויתנו מענה לכלל המשתמשים ועוד חניון ציבורי מתחת לרחוב בגין אליו ניתן יהיה להיכנס דרך מרתפי החנייה של הפרויקט או מרחוב בגין.

כמו כן, בתוכנית נקבעו שטחים לצרכי ציבור בהיקף של כעשרת אלפים מ"ר שייועדו ככל הנראה למוסד חינוכי, זאת על מנת לאפשר היתכנות של העתקת מכללת שנקר ממקומה ברחוב ידע עם, למקום זה כדי לפנות מקום לבית ספר שישרת את שכונת חרוזים.

מהוועדה המחוזית נמסר היום: "בתוכנית הושם דגש רב על שטחי מסחר וחזיתות מסחריות, אשר יהיו פעילות לאורך רוב שעות היממה לצד מרחב ציבורי מפותח לרווחת המבקרים והעובדים. זאת מתוך כוונה למשוך למקום כמה שיותר אנשים כדי 'להחיות' את אזור הבורסה ולהרחיב את משך הפעילות בו מעבר לשעות העבודה".

יו"ר הוועדה המחוזית תל-אביב, דניאלה פוסק אמרה לאחר הדיון כי "מדובר בתוכנית שהחלה את דרכה בהתנגדות הוועדה המקומית ובזכות הובלה מקצועית ותכנונית של מתכננת המחוז, הבשילה לכדי תוכנית מוסכמת שמעצימה הפוטנציאל הטמון באזור, המוגדר כמרכז עסקים ראשי של המטרופולין ועולה בקנה אחד עם מטרות תוכנית המתאר המחוזית ותוכנית המתאר לבורסה המקודמת בימים אלה, של העצמת שטחים לתעסוקה לצד שטחי מסחר ושטחי ציבור בקרבה למערכת להסעת המונים והרכבת הקלה, זאת בהתאם לעקרונות התכנון של מינהל התכנון". 

דניאלה פוסק / צילום: ניב קנטור
 דניאלה פוסק / צילום: ניב קנטור

מנכ"ל דירה להשכיר, עוזי לוי: "מדובר בתוכנית גדולה ומשמעותית אליה אנו נערכים בדירה להשכיר. התוכנית תאפשר למאות מזכאי משרד הבינוי והשיכון לשכור דירה בתנאי שכירות הוגנים לטווח ארוך, בטבורה של המדינה, בין תל-אביב לרמת-גן. לראשונה בישראל, תוביל חברה ממשלתית, עירוב שימושים בסדר גודל כזה. תוכנית משולש הבורסה עתידה להפיח חיים באזור מתחם הבורסה, ולבנות רצף אורבני באחד מאתרי הנדל"ן המבוקשים בישראל".

שר האוצר, משה כחלון, התייחס אף הוא לאישור התוכנית ואמר: "התוכנית שהופקדה היום היא תוכנית מוצלחת המנצלת בצורה המיטבית את השטח באמצעות שילוב מסחר, מגורים, תעסוקה ומעונות סטודנטים בלב אזורי הביקוש. בכוונתו להמשיך להקצות קרקעות ולקדם פרויקטים נוספים הכוללים עירוב שימושים". 

סגנית ראש עיריית רמת-גן ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר, אביבית מאור-נמרודי, אמרה היום לאחר הפקדת התוכנית כי "התוכנית שהגיעה לשולחן הוועדה המקומית כללה מעט מדי שטחי תעסוקה, בתוספת 400 יחידות דיור אך ללא שטחי ציבור מספקים. היות והוועדה סברה כי במתכונתה היא איננה תוכנית ראויה ואינה נותנת מענה ראוי לצורכי הציבור, כתוצאה מכמות הדירות והיעדר תעסוקה, היא סורבה.

"לשמחתנו, בעקבות סירוב הוועדה המקומית התוכנית עברה שינויים משמעותיים בחודשים האחרונים - וזאת במהלך ישיבות תאום בין הועדה המחוזית, העירייה ו'דירה להשכיר', ולשביעות-רצונם של כל הנוגעים לדבר.

"התוכנית שעלתה לדיון היום במחוזית שונה בתכלית, ואנו מברכים עליה. היקף שטחי התעסוקה הוגדל באופן דרמטי, דבר אשר יוסיף משמעותית לחוסנה הכלכלי של העיר. כמו כן, התווספו עשרת אלפים מ"ר של שטחי ציבור ועוד עשרת אלפים מעונות סטודנטים, שיחד יהוו מוקד ציבורי משמעותי בבורסה ויאפשרו פינוי קרקעות משמעותיות שכיום משמשות למבני ציבור במרכז העיר רמת-גן, ואשר בייעודן החדש ישמשו לצרכים שכונתיים".