חברה בבעלות נוני מוזס תפיץ את "ישראל היום" למנויים

הממונה על ההגבלים  אישרה לאחרונה לחברת בר הפצה, שבבעלות ידיעות תקשורת ועידו ברגמן, להפיץ עבור "ישראל היום" את הגיליונות לבתי המנויים ■ ההפצה העיקרית של העיתון, לנקודות שבהן הוא מחולק חינם, תמשיך להיעשות בנפרד ע"י חברה אחרת

ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" / צילום: אמיר מאירי
ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" / צילום: אמיר מאירי

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, אישרה לאחרונה לחברת בר הפצה לספק שירותי הפצה למינויים גם עבור העיתון "ישראל היום" שבבעלות שלדון אדלסון.

הבעלות על בר הפצה מתחלקת בחלקים שווים בין "ידיעות תקשורת" של ארנון (נוני) מוזס לבין ענוג סחר ויזמות שבבעלות עידו ברגמן, כך שכעת חברה שבבעלות מוזס מקיימת שיתוף-פעולה עסקי עם קבוצה שבבעלות אדלסון.

האישור שניתן מתייחס רק להפצה של "ישראל היום" לבתי המנויים - מערך שעל-פי הערכות בשוק כולל כמה אלפי גיליונות מדי יום - ואינו מתייחס להפצה לנקודות ההפצה. מערך זה, שמופעל על-ידי חברה בשם אינטלקט, הוא האחראי להפצה של מאות אלפי גיליונות של החינמון מדי יום לנקודת החלוקה השונות. אינטלקט היא גם המפיצה לבתי המנויים ולנקודות החלוקה של העיתון "מקור ראשון", אף הוא בבעלות אדלסון.

"לאחר שבחנתי את ההסדר, כמו גם את השפעתו האפשרית על התחרות בשווקים הרלוונטיים, ולאחר שנועצתי בוועדה לפטורים ומיזוגים, שוכנעתי כי... הכבילות שבהסדר אינן פוגעות פגיעה של ממש בתחרות בשווקים המושפעים מן ההסדר; כי עיקרו של ההסדר אינו בהפחתת התחרות או במניעתה; וכי אין בהסדר כבילות שאינן נחוצות", כותבת הממונה הלפרין בהחלטה שפורסמה בנובמבר האחרון.

בנימוקים להחלטתה מזכירה הלפרין כי באישור שניתן על-ידה בסוף 2016, שאיפשר לידיעות תקשורת לעלות לאחזקה של 50% בבר הפצה, נקבע כי קבלת ההחלטות בחברה תישאר באופן בלעדי בידי בעל המניות השני, ברגמן (בן זוגה של שלי ברגמן, אחותו של נוחי דנקנר).

עוד מוזכר כי "'ישראל היום' עצמה היא צד לבקשת הפטור ומעוניינת בקיום ההסכם, בכולל תניות המבטיחות את זכויותיה. הדעת נותנת כי לא הייתה עושה כן לו היה בכך בכדי להרע את מצבה.

"חשש נוסף אליו התייחסה הממונה נוגע לכך שמידע רגיש מבחינה תחרותית הנוגע ל'ישראל היום' ייחשף בפני 'ידיעות', ולאור זאת נקבעו "תנאים האוסרים על בר הפצה להעביר לידיעות תקשורת מיעד הנוגע לתוכניות עסקיות ולהתנהלות עתידית, לעלויות, לרווחיות ולמחירים של 'ישראל היום'".

בר הפצה שבבעלות מוזס וברגמן הפיצה עד לשנה האחרונה את עיתוני קבוצת "ידיעות", "מעריב" ו"גלובס". באפריל 2017 פורסם ב"גלובס" כי הממונה על ההגבלים אישרה את בקשת "הארץ-דה מרקר" לסגור את חברת ההפצה הפרטית שהייתה בבעלות הקבוצה ולהעביר גם את הפצת עיתוניה לבתי המנויים לידי בר הפצה (בר הפיצה עוד קודם לכן את עיתוני הקבוצה לנקודות החלוקה הקמעונאיות).

במקביל אישרה הרשות להגבלים עסקיים באותו מועד מיזוג בין שתי חברות שעוסקות בתחום הצומח של הפצה ומשלוח של חבילות עד הבית: "קשר הארץ", שבבעלות עיתון "הארץ", ו"בר הום דליברי", שבבעלות בר הפצה. לאחר המיזוג מחזיק "הארץ" ב-50% מהחברה, ואילו בר הפצה - ש-50% ממנה שייכים כאמור למוזס - מחזיקה ב-50% הנוספים. כך, החל מהשנה שעברה, גם מוזס ושוקן הם כיום שותפים עסקיים, החולקים בעלות בחברה משותפת.