מדוע השמידה הפרקליטות תיק נוסף נגד חוקר ברשות המסים?

נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, קובע כי תיק העוסק בניסיון של יואב גיספן לשדל נחקרת למעשה מיני - בוער באופן תמוה ■ החוקר: נחקרתי במשטרה וקיבלתי רק נזיפה משמעתית

רות דוד  / צלם: ליאור מזרחי
רות דוד / צלם: ליאור מזרחי

"מכלל החומר שהונח בפני בנושא התלונה כלפי יואב גיספן, ראש מדור חקירות מע"מ תל-אביב דאז ברשות המסים, הצטיירה תמונה מכבידה. חקירת המשטרה נגד חוקר בכיר ברשות המסים נשרכה לאורך מספר שנים, ובסיומה נמצאה על ידי הפרקליטות כחקירה בלתי רצינית, כדי לא לומר מקוממת" - כך קובע דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על הפרקליטות. בכך מחזק רוזן טענה לטיוח התלונות שהופנו נגד חוקר רשות המסים גיספן והנסיבות של ביעור תיקי חקירה רגישים, שנחשפה לראשונה ב"גלובס".

התלונה נגד גיספן הוגשו לראשונה לפרקליטת מחוז תל-אביב הקודמת, עו"ד רות דוד, ועברה בהמשך לגורמים שונים במשטרה ובפרקליטות. מדובר באחד מסעיפי התלונה המקורית של "קבוצת ה-15", חוקרי רשות המסים שהתלוננו על שחיתות ביחידת החקירות ובצמרת רשות המסים.

התלונה נגד גיספן עסקה בשלושה מקרים של חשדות להטרדה מינית ולשוחד מיני של נשים משנת 2004, שהיו מעורבות בחקירות לעבירות מס. לגבי ההטרדה המינית של שתי נשים, קובע רוזן, כי "חקירת המשטרה בעניינן של שתי הנשים הייתה לא יסודית בעליל ומצומצמת מאוד". לדברי רוזן, שתי הנשים "לא זומנו כלל למשטרה למסור עדות".

בפרשת השוחד המיני מדובר בחקירה שנפתחה נגד חשודה, שפעלה מטעם ארגון פשיעה בהפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים. כאשר רפי רותם, איש רשות המסים, הביא לראשונה את המידע בפני מפקד היחידה רפי עמיאל, הפנה אותו עמיאל לבדיקת רופא פסיכיאטר.

לגבי התלונה לשוחד המיני, תיק שהפרקליטות סגרה, אומר רוזן: "נוכח קיומה של קלטת בה נצפה גיספן כשהוא מגיע אל ביתה של הנחקרת, מודיע לה כי 'יש לך דרך מילוט', ולאחר מכן מנסה לשדלה למעשה מיני - ביקשתי לקבל לעיוני את החלטת הסגירה (של התיק - מ"ל) ביחס לעבירות של שוחד מיני והפרת אמונים מצד גיספן. מתשובת הפרקליטות עולה כי התיק, לרבות החלטת הסגירה שלו, בוער ב-18 בנובמבר 2013.

"על פי התמונה העובדתית שעלתה בחקירה, צולם החוקר הבכיר בביתה של מי שהייתה נתונה לחקירה ולה עניין בתוצאותיה, וניצל, לכאורה, כוחו למעשים פסולים בתכלית שיש בהם להחשידו בביצוע עבירות של שוחד מיני ו/או הפרת אמונים.

"נוכח האמור לעיל, לא התאפשר לי לבדוק את הטענות לסגירת התיק נגד גיספן בעבירה של שוחד מיני והפרת אמונים בעניינה של הנחקרת. טענות, שעל פני הדברים, הינן חמורות ביותר ובטח שיש בהן כדי לעורר אי נוחות נוכח המצטייר מהקלטת וכלל תוכנה.

"אציין רק מעט, כי על פי הקלטת, גיספן הגיעה לביתה של הנחקרת, נשקה על פיה ובהמשך אף התיישב עליה פנים מול פנים. מפגש מתועד זה הינו רק פרק אחד מכלל תיאוריה של הנחקרת, המתארת כיצד חוקר בכיר ברשות המסים, המטפל בעניינה, מגיע לביתה מחוץ לשעות העבודה ומתקשר אליה בשעות לא שעות. ניתן עוד להעיר, כי גרסתו של גיספן לפיה העדה הייתה מקור מודיעיני שלו, נבדקה והופרכה".

גיספן, שפרש מרשות המסים, אמר בתגובה: "נחקרתי במשטרה ואפילו המשטרה התרשמה שהקלטת ערוכה. רואים בקלטת מישהו מאחור, וזה לא אני. בסופו של דבר קיבלתי רק נזיפה משמעתית בגלל שדיברתי עם האשה בביתה ולא במשרד שלי".

במסגרת פרשת "קבוצת ה-15" מדובר כבר בתיק שני שאותו הפרקליטות ביערה. זאת אחרי תיק החקירה העיקרי שאותו סגרה רות דוד, תיק שעל הטיפול בו ועל ביעורו הוציא רוזן בנובמבר האחרון חוות דעת חריפה, שבה הצביעה על טיוח תלונותיהם של חברי הקבוצה.

רוזן חוזר בהחלטתו הנוכחית על המלצתו לשמור תיקים כאלה, ולדבריו על פרקליט המדינה "להוציא הנחיות ברורות לעניין ביעור תיקים, ובפרט ביעור תיקים בעלי רגישות ציבורית מיוחדת ו/או עניין מיוחד".