ביהמ"ש ביטל את מכירת חניון כיכר אתרים בת"א ליזם פרטי

עמיר בירם ויעקב שלום פישר, בעלי JTLV, היו אמורים לרכוש את חלקה של עיריית ת"א בחניון ■ השופטת: "החלטת העירייה התקבלה על בסיס מידע חסר, ומתעורר חשש כי היא נגועה בחוסר סבירות המצדיק את ביטולה"

כיכר אתרים /  צילום: איל יצהר
כיכר אתרים / צילום: איל יצהר

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, רחל ברקאי, ביטלה היום (ג') את עסקת מכירת חניון כיכר אתרים על-ידי עיריית תל-אביב לחברת JTLV. זאת בהמשך לעתירה שהגיש ספי צביאלי, בעל נכס סמוך לכיכר אתרים, בה ביקש לבטל את העסקה.

כזכור, חניון כיכר אתרים נמצא בבעלות עיריית תל-אביב (73%) ובבעלות מלון מרינה (23%). בשנת 2008 הגיש מלון מרינה תביעה לפירוק שיתוף, שבסופה הורה בית המשפט על פירוק השותפות בדרך של מכירה.

בשנת 2017 רכשה חברת JTLV, שבבעלות עמיר בירם ויעקב שלום פישר, את חלקו של מלון מרינה בחניון, ונכנסה לנעליו של מלון מרינה בהליך פירוק השיתוף. בהמשך להחלטת בית המשפט, בין החברה לעיריית תל-אביב הושגו הבנות למכירת חלקה של העירייה ל-JTLV בתמורה ל-150 מיליון שקל בתוספת מע"מ, כך שהחברה תחזיק ב-100% מהחניון.

עוד כלל ההסכם כי עד להריסת החניון והקמת פרויקט המגדלים בכיכר אתרים, הוא ימשיך להיות מתופעל על-ידי חברת אתרים במתכונת של חניון ציבורי, וכי עם הקמת פרויקט המגדלים מעליו, יוקם בין היתר חניון חדש בן 350 חניות שיועבר לבעלות עיריית תל-אביב.

ביולי 2017 אישרה מועצת עיריית תל-אביב את ההסכם למכירת חלקה של עיריית תל-אביב בחניון לחברת JTLV שבבעלות עמיר בירם ויעקב שלום פישר תמורת 150 מיליון שקל.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד יובל גלאון ממשרד שביט בר און גלאון צין ויתקון ושות', טען צביאלי כי אישור מועצת העיר לעסקה היה פסול, מאחר שבפני חברי המועצה לא הוצגו מלוא העובדות ביחס לעסקה; וכי על העירייה חלה חובה לקיים מכרז פומבי למכירת חלקה בחניון, ככל נכס עירוני. לטענת צביאלי, העירייה הציגה בפני חברי מועצת העיר כי היא נאלצת למכור את חלקה לחברה JTLV בשל הליך פירוק השיתוף, וכך עקפה למעשה את דיני המכרזים.

השופטת ברקאי קיבלה את העתירה וקבעה כי היה נכון למכור את הנכס בהליך של מכרז: "החלטת מועצת העירייה התקבלה על בסיס מידע חסר, ומתעורר חשש כי נגועה היא אף בחוסר סבירות המצדיק את ביטולה. במקרה דנן הקדימה העירייה לרתום הסוסים לפני העגלה, עת ביקשה לקדם הליך של אישור עסקת מכר עוד בטרם התקיים דיון בבית המשפט הדן בהליך פירוק השיתוף בשאלה כיצד יבוצע הליך המכר".

היא הוסיפה כי "אל לנו לשכוח כי רשות מקומית מחויבת בנאמנות ציבורית, הליכים שוויוניים, פתוחים, שקופים וגלויים לאור השמש, המבטיחים היעדר משוא-פנים או העדפה פסולה" - וחייבה את העירייה בהוצאות משפט בסך 15 אלף שקל.

בא-כוחו של העותר, עו"ד יובל גלאון, מסר: "אנו מברכים על פסק הדין המנומק. אנו רק בתחילתו של התהליך, שבמסגרתו נחזיר את כיכר אתרים לציבור ואף ניאבק גם בתוכנית המגדלים בכיכר. לא ניתן להפוך את כיכר אתרים לעוד אחד מהנכסים שנלקחים מן הציבור לידי יזמים פרטיים".

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר בתגובה: "העירייה לומדת את פסק הדין ושוקלת הגשת ערעור, לאור העובדה כי החלטת המועצה נתקבלה תוך הצגת מלוא המידע ושקילת כלל השיקולים והתועלות הציבוריות. בכל מקרה, כפי שהובהר לאורך הדרך, אין קשר בין הליכי התכנון המתקדמים במוסדות התכנון תוך שיתוף הציבור - לבין מכירת חלקה של העירייה בחניון הכיכר במסגרת פירוק השיתוף".