גבאי בתיק אי.די.בי: אנחנו עושים יופי של עבודה לטובת הנושים

רו"ח אייל גבאי בדיון בפרשת "חלוקת הדיבידנדים האסורה" של אי.די.בי: "אולמן, שני עורכי הדין ואני צפויים לקבל 15 מיליון שקל אם תתקבל התביעה בסך 650 מיליון שקל. זה פחות או יותר לחלק לארבע"

אייל גבאי / צילום: שלומי יוסף
אייל גבאי / צילום: שלומי יוסף

"ביחס לחברים שלי שהם מנכ"לים של בנקים... אנחנו עושים יופי של עבודה לטובת הנושים. מי שייהנה מפירות התביעה אלה הנושים. גם אם תתקבל כל התביעה על 650 מיליון שקל, הם עדיין יצאו מופסדים כי היה חוב של 2.1 מיליארד" - כך העיד הבוקר (ד') רו"ח אייל גבאי במסגרת התביעה הנגזרת כנגד יו"ר אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר, ושורת דירקטורים לשעבר בחברה, בגין "חלוקת הדיבידנדים האסורה" לכאורה.

התביעה, בסך 650 מיליון שקל, הוגשה על-ידי עו"ד חגי אולמן ורו"ח אייל גבאי, הנאמנים לביצוע הסדר הנושים של אי.די.בי חברה לאחזקות, נגד החברה ונגד יו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר וחברי דירקטוריון החברה, בטענה לחלוקות דיבידנד אסורות בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל שאושרו על-ידי הדירקטוריון בשנים 2008-2010.

הליך ההוכחות החל אתמול (ג'), אז נודע כי עדת המפתח בתיק נפטרה במפתיע. לאחר ההודעה על פטירתה הוחלט כי הליך ההוכחות בתיק יימשך כמתוכנן בימים הקרובים, ובין העדים שיישמעו בימים אלה יהיו גם נוחי דנקנר, ליאור חנס, אריה מינטקביץ' ורפי ביסקר.

אתמול העיד בתיק פרופ' ירון זליכה כעד מומחה מטעם התביעה, ובין היתר העיד כי לא ידוע לו על התנגדויות שהיו לחלוקות הדיבידנד, ואולם לדבריו, גם אם לכאורה האינדיקציות החיצוניות על מצב השוק תמכו בחלוקה, זהו אינו השיקול היחידי.

הבוקר, כאמור, נפתח הדיון בעדותו של אייל גבאי, ששימש כמומחה כלכלי מטעם הנושים באי.די.בי והיה "המוח" מאחורי ההסדר התקדימי שהעביר את השליטה בחברה מנוחי דנקנר לנושים, ובהמשך מונה לנאמן ההסדר מטעם בית המשפט.

גבאי נשאל על שכר-הטרחה שהוא צפוי לקבל בתביעה על סך 650 מיליון שקל שהוא אחד התובעים בה, יחד עם אולמן, והשיב: "15 מיליון שקל לכל העוסקים במלאכה - חגי אולמן אני ושני עורכי הדין, זה פחות או יותר לחלק לארבע".

עוד אמר גבאי: "אני חייב לציין שביחס לחברים שלי שהם מנכ"לים של בנקים... אנחנו עושים יופי של עבודה לטובת הנושים. מי שייהנה מפירות התביעה אלה הנושים. גם אם תתקבל כל התביעה על 650 מיליון, הם עדיין יצאו מופסדים, כי היה חוב של 2.1 מיליארד".

בתביעה נגד אי.די.בי אחזקות ודנקנר טוענים אולמן וגבאי, באמצעות עורכי הדין אופר נאור ורנן גרשט, כי על החברה להחזיר לקופת ההסדר שלה סכום של 650 מיליון שקל בגין חלוקת דיבידנדים אסורה שנעשתה בתקופה שקדמה לקריסת הקונצרן.

תביעה זו החלה כתביעה נגזרת ולפי הוראת בית המשפט הפכה לתביעה "רגילה", והיא אחת מהתביעות הכספיות התאגידיות הגדולה ביותר שהוגשה מעולם. הסכום של 650 מיליון שקל שאותו תובעים הנאמנים להסדר אי.די.בי אחזקות נגזר בעיקר מגובה הביטוח של חברי הדירקטוריון הנתבעים.

לפני מספר חודשים הופנה התיק לגישור על-ידי השופטת רות רונן בפני השופטת הילה גרסטל. זמן קצר קודם לכן התבקשה רשות ניירות ערך על-ידי התובעים לומר האם הרשות בחנה את חלוקות הדיבידנד שביצעה אי.די.בי אחזקות בשנים 2008-2010, והאם אישרה אותן או נתנה להן הכשר.

ב-5 באפריל שלח עו"ד ליאב וינבאום, מנהל המחלקה המסחרית בפרקליטות מחוז תל-אביב, לבא-כוח התובעים, עו"ד אופיר נאור, מכתב תשובה. במכתב נכתב כי "סגל הרשות לא בחן את עמידת החברה במבחני החלוקה, בזמן אמת או בדיעבד, וממילא לא נתן אישור לחברה על עמידתה או אי-עמידתה במחנים אלה".

לדברי הרשות, אין בידה לאשר או לא לאשר החלטת דירקטוריון חברה ציבורית הקובעת כי החברה עומדת במבחני החלוקה. "כך ככלל וכך גם בעניינן של החלוקות שבהן עוסק ההליך".

בהמשך הודיעו הצדדים על כישלון הליך הגישור בהליך, והתיק חזר להוכחות בבית המשפט.