"בפיצוץ עמוס 6 התפוצצה תעשיית לווייני התקשורת הישראלית"

כיום חלל תקשורת משתמשת בלוויין השכור עמוס 7: עמוס 8 אמור להחליף אותו בתחילת 2021 ■ "צריך לסכם את תוכנית עמוס 8 עד סוף החודש הזה, שכן נדרשות 4 שנים לבניית הלוויין החדש כדי שניתן יהיה לשגר אותו עד פברואר 2021"

הלוויין עמוס 6/ צילום: חלל תקשורת
הלוויין עמוס 6/ צילום: חלל תקשורת

משרד האוצר הסכים להקצות 14 מיליון שקל לתעשיית לווייני התקשורת, וזאת למרות שוועדה בראשות מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, פרץ וזאן, המליצה לפני כשנה על תמיכה ממשלתית בהיקף של כ-70 מיליון שקל כדי לשמר את הפעילות בתחום זה - כך התברר היום (ד') בדיון מעקב שקיימה ועדת המשנה לתחום החלל של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.

על רקע הפערים התקציביים גובר החשש שהייצור של לוויין התקשורת העתידי, עמוס 8, לא ייעשה בישראל, והפעילות בתחום לווייני התקשורת בתע"א תגווע.

במהלך הדיון בוועדה התברר כי נוסף על הסכום שמשרד האוצר מוכן להקצות לתחום לווייני התקשורת, משרד המדע הביע הסכמתו להקצות מצדו עוד כמה מיליוני שקלים - וזאת בניסיון לקדם את פיתוח ויצור עמוס 8, אך הכספים שגויסו עד כה לא מהווים מחצית מהסכום שעליה המליצה הוועדה בראשות וזאן.

כיום חלל תקשורת משתמשת בלוויין השכור עמוס 7: עמוס 8 אמור להחליף אותו בתחילת 2021 ולדברי מנהל מפעל מבת-חלל בתע"א, עופר דורון "צריך לסכם את תוכנית עמוס 8 עד סוף החודש הזה, שכן נדרשות 4 שנים לבניית הלוויין החדש כדי שניתן יהיה לשגר אותו עד פברואר 2021".

בעבר התע"א הזהירה כי אם לא יימצאו מקורות מימון לתוכנית זו, היא תסגור את פעילותה בתחום לווייני התקשורת ותנייד את העובדים לתחומים אחרים בתחום החלל, ובהם תחום לווייני התצפית.

הוועדה בראשות וזאן, שהמליצה על מתווה של תמיכה ממשלתית בתעשיית לווייני התקשורת, הוקמה בעקבות פיצוץ הרקטה של חברת ספייס איקס שהיתה אמורה לשאת את הלוויין עמוס 6 לחלל, וזאת זמן קצר לפני שיגורו בתחילת ספטמבר 2016 מארה"ב.

לדברי וזאן, "נכון להיום קיים פער משמעותי בין צורכי התעשייה לתקציב המוקצה, יש הסכמה על החלוקה היחסית בין המשרדים ומשרד המדע מוכן להוסיף סכום נוסף. גם התעשייה וגם חברת חלל יצטרכו להתכווץ ולהציע מחיר ריאלי יותר. כרגע אין התחייבות מצד כל הגורמים ליצור עמוס 8. אם כל הגורמים יקבלו את ההחלטות הנכונות- עוד ניתן יהיה להציל את הפרויקט".

סמנכ"ל חלל תקשורת, גיל לוטן אמר בדיון כי "לא ברור לנו מדוע סכומים קטנים יחסית עדיין לא הוסכמו והוסדרו בידי המדינה. קיים פער משמעותי בין הסכומים המוצעים לבין העלויות של התוכנית. הכתובת כבר על הקיר, ומוטב שלא נגיע למצב שבו נצטרך להאריך את הסכם החכירה של הלוויין הנוכחי- מהלך בעל משמעות של 23 מיליון דולר לשנה, או 12 מיליון דולר לתקופה של חצי שנה".

יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש פנה לכלל משרדי הממשלה וביקש שיקצו מתקציבם לקידום תוכנית הלוויין העתידי שאותו הגדיר "צורך לאומי". הוא קרא לתע"א ולחלל תקשורת "להתגמש ולהתקרב מול התכנסות כלל משרדי הממשלה להבאת התהליך לקראת סגירה. בלי מאמץ מצדכם- זה לא יקרה. תצמצמו את הפערים ככל שניתן".

עוד אמר קיש: "אני לא רואה כרגע פתרון. המדינה החליטה להשמיד את ענף לווייני התקשורת באופן מודע. אופתע אם בתוך שבועיים יהיה פתרון. עם ההתפוצצות של עמוס 6, התפוצצה גם תעשיית לווייני התקשורת בישראל. נראה שהצורך הלאומי יישאר על הנייר".