קרנות מתארחות וצומחות: 2017 היטיבה עם אזימוט וכוון

נתוני חברת דירוג הקרנות מורנינגסטאר, שמופצת בארץ ע"י IFO, מגלים מי מקרב מנהלי הקרנות שמקבלות שירותי הוסטינג הציג צמיחה

חגי בדש / צילום: איל יצהר
חגי בדש / צילום: איל יצהר

חברות ניהול קרנות הנאמנות של בתי ההשקעות ילין לפידות ומור הפכו בשנים האחרונות לכוכבות לוהטות בשוק שבו הן פועלות. נכון לסוף 2017 החזיק ילין לפידות בכ-11.2% משוק קרנות הנאמנות, עם נכסים מנוהלים בשווי של כ-27 מיליארד שקל, שמיקמו אותו במקום השני בענף זה במונחי נכסים מנוהלים. באותה תקופה ניהל מור קרנות בהיקף של יותר מ-18 מיליארד שקל, והיה השחקן השביעי בענף זה, עם נתח שוק של כ-7.6%.

מעבר להצלחה האדירה שרשמו בשנים האחרונות, והכספים שזרמו לניהולם בסיוע אדיר מהמערכת הבנקאית, לשני הגופים הללו יש מכנה משותף נוסף: הם החלו כגופים מנהלים בהוסטינג.

בשנה שעברה הצטרף לשוק קרנות הנאמנות שבניהול עצמאי שחקן נוסף: בית ההשקעות פורסט, שלאחר שנים מוצלחות בהוסטינג בחר לעבור ולהיות מנהל קרנות נאמנות, ושכיום כבר מחזיק ב-2.5 מיליארד שקל בנכסים, ומהווה כ-1% מהשוק.

עתה אנו מסיימים את סיכומי 2017, ובסיוע חברת דירוג קרנות הנאמנות הבינלאומית Morningstar, ששירותיה בישראל מופצים על-ידי חברת IFO, אנו צוללים לעומק בכל מה שקשור לשחקני ההוסטינג. אגב, גופים אלה מנהלים את ההשקעות בקרנות שמנוהלות באמצעות ארבע חברות ניהול - מיטב דש, איילון, אלומות ומודלים (גם הראל פיא החלה לתת שירותי הוסטינג, לקרן שעדיין בהיקף זניח).

ניהול בהוסטינג הוא ניהול השקעות בקרנות שמתופעלות ומנוהלות מבחינה רגולטורית באמצעות חברת ניהול קרנות נאמנות בעלת רישיון מרשות ני"ע, בתמורה לחלק מדמי הניהול. מי שמנהל את הקרן שבהוסטינג הוא מנהל ההשקעות החיצוני והקטן, ומי שאחראי על הקרן הוא חברת הניהול. ההתקשרות לניהול בהוסטינג מאפשרת למנהל תיקים תחליף להקמת חברה לניהול קרנות, תוך חיסכון ניכר בעלויות שונות - בין היתר מנגנון תפעולי, דירקטוריון והוצאות ביקורת.

נכון לסוף 2017 נוהלו באמצעות קרנות הנאמנות שבהוסטינג נכסים בשווי כולל של כ-12 מיליארד שקל. מהנתונים שפרסמה IFO, עולה כי הגוף הגדול ביותר בשוק זה הוא בית ההשקעות אזימוט, שניהל בסוף 2017 נכסים בשווי של כ-2.3 מיליארד שקל. מדובר בזינוק אדיר, לאחר שבסוף 2015 נוהלו על-ידיו קרנות בשווי כולל של כ-324 מיליון שקל, שתפחו במהלך 2016 לשווי של כ-434 מיליון שקל.

כך, הקפיצה הגדולה באה ב-2017, שהייתה פשוט מצוינת עבור השותפים באזימוט, עם זרימת כספים בהיקף מצטבר של יותר מ-1.8 מיליארד שקל. מיהן הדמויות המרכזיות באזימוט? אורנן סולומון, נמרוד פינקו, שלומי אוזמו וחניאל כהן, שאליהם הצטרף זיו שמש, שהיה מנכ"ל במנורה מבטחים פיננסים, ולפני זה היה בכיר בבית ההשקעות פסגות, ושנחשב לשועל קרנות נאמנות.

הגוף השני בדירוג מנהלי קרנות הנאמנות שבהוסטינג הוא בית ההשקעות הוותיק כוון, שמזוהה יותר מכל עם בני מוזס, מנהל השקעות ותיק ומבוגר שכבר ראה הרבה מחזורים בשוק. בסוף 2017 נוהלו בכוון קרנות בשווי כולל של כ-1.7 מיליארד שקל, לאחר שבשנה כולה הוא רשם זרימת כספים פנימה בהיקף של קצת פחות מ-1.5 מיליארד שקל.

למעשה, שני הגופים הללו רשמו בשנה החולפת גיוסים בהיקף מצטבר של כ-1.83 ו-1.45 מיליארד שקל, בהתאמה, והם משלימים רשימה של עשרה גופי קרנות נאמנות בלבד עם גיוסים שנתיים של מעל מיליארד שקל ב-2017. היקף הגיוסים של אזימוט ושל כוון ממקם אותם במקומות ה-8 וה-9 בשוק, לפני גופים גדולים בהרבה, כגון מיטב דש (שלמרות גודלו וזרימת הכספים החוצה בגלל אופי החברה, הצליח לרשום גיוסים נטו של יותר ממיליארד שקל), הראל פיא, וגם פורסט.

בדש צומח מהר

מי שנמצא במקום השלישי בדירוג השחקנים שמנהלים קרנות נאמנות באמצעות שירותי הוסטינג הוא בית ההשקעות אקסיומה, של אבי קורז ויאיר אלק, שנכון לסוף 2017 ניהל קרנות בשווי של קצת יותר ממיליארד שקל. אקסיומה רשם ב-2017 גיוסים של כ-800 מיליון שקל, ואחריו בית ההשקעות אושן - של יניב אהרון, אורן דגן, מעין אמסלם ודן ברקאי, ובית ההשקעות תלתן שפעם היה מאור לוסקי, ושבו שותפים אבי לוין ועדי וולף. שני הגופים האחרונים מנהלים נכון לסוף 2017 קרנות בשווי של כ-950 מיליון שקל ו-913 מיליון שקל, בהתאמה, ואחריהם ניצבים בסדר יורד בתי ההשקעות אניגמה, של מורן שטרנליב וזיו שואקה; ברומטר, של אלי צחור; קבין, של רן קבין; ואלף-בית (אלפי בנדק), של יונה בנדק וקובי אלפי-לס, ולצדם אור מער.

גורם נוסף שבולט בטבלה של הגופים שמנהלים קרנות נאמנות באמצעות שירותי הוסטינג הוא בית ההשקעות הצעיר פורטה, שבבעלות מייסדו חגי בדש. ביוני 2017 פורסם בהרחבה כי מנכ"ל פסגות לשעבר הקים את בית ההשקעות האמור, ושם לו למטרה לנהל בשלב הראשון קרנות נאמנות ותיקי השקעות. פורטה החל לפעול במהלך אוגוסט האחרון, ונכון לסוף 2017 נוהלו בקרנות של פורטה כ-209 מיליון שקל, סכום נאה שנובע במידה רבה מגיוסים של כ-203 מיליון שקל, שהיקפם הוא התשיעי בגודלו מקרב 31 גופים ניהול הקרנות באמצעות שירותי הוסטינג (וה-19 בשוק כולו, מתוך 50 גופים מנהלים בשוק כולו).

מנהלי קרנות הנאמנות שנעזרים בשירותי הוסטינג
 מנהלי קרנות הנאמנות שנעזרים בשירותי הוסטינג

שוק של 249 מיליארד שקל

עוד נודע ל"גלובס", כי נכון לסוף ינואר, פורטה של בדש כבר מנהל קרנות נאמנות בשווי של כ-240 מיליון שקל, ולצדם עוד 30 מיליון שקל בתיקים מנוהלים. מנהל ההשקעות של בדש בפורטה הוא אבישי הרצנו, שהגיע לשם מהנוסטרו של קבוצת הביטוח הראל.

נכון לסוף ינואר 2018 עומד שווי כל שוק קרנות הנאמנות על 249 מיליארד שקל, לעומת כ-243 מיליארד שקל שנוהלו באמצעות הקרנות בסוף 2017, לאחר שלשוק נוספו בינואר יותר מ-5.5 מיליארד שקל, הודות לגיוסים ולתשואות. הגידול החד בהיקפי הקרנות בתחילת 2018 בא בהמשך למגמה החיובית שהורגשה בשוק בשנה שעברה.

כך, 2017 הייתה שנה טובה לשוק קרנות הנאמנות. הקרנות המסורתיות זכו לעדנה ולזרם גיוסים חיובי בהיקף ניכר, שאפיין רבים מהתעשייה. בין היתר הורגשה בשנה החולפת תזוזה אדירה, שנבעה מחיפוש אחר סיכון ותשואה, כפועל יוצא למציאות הנמשכת של הריביות האפסיות, שהובילו בעבר גם לצניחה מהותית בהיקפי הקרנות הכספיות.

לאחרונה גילינו, כי במורנינגסטאר פירטו שלחברות ניהול קרנות נאמנות שנעזרות בשירותי הוסטינג היו בסוף השנה שעברה 130 קרנות כאלה, מתוך 1,430 קרנות נאמנות בכלל בישראל.