חוק "דיור בהישג יד" אושר סופית במליאת הכנסת

רשות מקומית תוכל לאשר תוספת בנייה - בתנאי שהדירות הנוספות יהיו מיועדות לשכירות ל-20 שנה

חוק דיור בהישג יד אושר סופית בכנסת. מליאת הכנסת אישרה היום (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שיזם חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו), המתעתדת לאפשר את הגדלת היצע הדירות להשכרה בערים.

מדובר בהצעת חוק שמאפשרת לרשות מקומית לאשר תוספת בנייה בפרויקט למגורים בתחומי העיר, בתנאי שהתוספת האמורה תשמש להשכרה בלבד. בסמכות הרשות המקומית לאשר עד 25% תוספת לשטח הבנייה בפרויקט ובסמכות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לאשר תוספת זכויות משמעותית יותר. עוד קובע החוק כי רבע מהדירות שייועדו להשכרה יושכרו בשכר דירה מופחת של כ-20% ממחיר השוק באותו האזור. בידי הרשות המקומית האפשרות להגדיל הנחה זו עד שיעור של 40% באזור המרכז ושיעור של כ-30% בפריפריה.

נזכיר כי הזכאים לשכירות המופחתת הם זכאי תוכנית מחיר למשתכן, כלומר מי שאין בבעלותו דירה למגורים ולא הייתה בבעלותו דירה בשש השנים האחרונות. במקביל, בשונה מהזכאות למחיר למשתכן, רווקים יוכלו לשכור את הדירות המוזלות האמורות מגיל 26 ולא רק מגיל 35. בנקודה זו נציין כי בעוד החוק מכונה חוק לדיור בהישג יד, מדובר בהגדרה בעייתית משום שהיעדר קריטריונים משמעותיים יותר מאלו של מחיר למשתכן לא קובע רף מסויים שיעניק את ההטבה (הדירות המוזלות) למי שצריך אותה יותר. כלומר, אין בחוק התייחסות לקריטריון של מבחני הכנסה או מיצוי כושר השתכרות למשל.

עוד קובע החוק שהדירות שייבנו מכח התוספת שהחוק יאפשר יושכרו למשך תקופה בת 20 שנה ורק לאחר מכן ניתן יהיה למכור אותן. חוזי השכירות של הדירות המוזלות ייחתמו לתקופה של עד 5 שנים ולא מעבר לכך וזאת כדי להבטיח חלוקה צודקת של ההטבה בין מספר משקי בית. החוק קובע עוד כי שר האוצר רשאי לקבוע רשימת תנאים לזכאות על פי רשימת קריטריונים קבועים.

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ פולקמן, מסר: "חוק דיור בהישג יד מהווה המשך ישיר לשורה של הסדרים וחוקים אותם הובלנו ונמשיך להוביל בעולם השכירות והדיור כחלק מהמענה הכולל למשבר הדיור. בנוסף, החוק מבקש לצמצם פערים חברתיים על ידי מתן הזדמנות שווה לחסרי דירה, שיוכלו לשכור יחידות דיור במחירים שפויים גם באזורי ביקוש. נמשיך לעשות למען צמצום הפערים בחברה, ומתן אפשרות לכל שכבות האוכלוסייה לדיור נאות בהישג יד".

יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, ח"כ רחל עזריה (כולנו), שקידמה את הצעת החוק, אמרה לאחר אישורה כי "הייתה פה המון עבודה על החוק שמסתכמת בסיוע משמעותי לצעירים השוכרים דירה. מדינת ישראל זקוקה לשוק שכירות מוזלת וארוכת-טווח. זוהי הצעת חוק ראשונה שעושה צעד להורדת מחירי השכירות ותאפשר בניית עשרות אלפי יחידות דיור חדשות להשכרה. הקריטריון לקבלת ההטבה הוא אנשים שאין בבעלותם דירה. לפי הקריטריונים של מחיר למשתכן, ובנוסף לרווקים מגיל 26. התנגדנו למבחן הכנסה שאינו כולל מבחן הון כי היום הקריטריון המרכזי לאפשרות לרכוש דירה הוא הון ולא הכנסה. אנחנו רוצים להשאיר את הגמישות ולאפשר לשר האוצר בהתייעצות עם נציגי הרשויות המקומיות להוסיף קריטריונים לזכאות באישור ועדת הפנים".

בגיבוש הצעת החוק סייעו גם אנשי מרכז הגר למחקר ופיתוח מדיניות דיור חברתי באוניברסיטת תל-אביב.