הקסם מתפוגג: הסוף לעידן ה"טראמפוריה" בוול סטריט?

טראמפ, שהתגאה בעליות בוול סטריט, טרם נטל אחריות לירידות ■ באמצע שידור חי של נאום הנשיא, בו הוא התפאר בהישגיו הכלכליים, זנחו הרשתות – אפילו פוקס - את הנאום ועברו לדיווח על הנפילה בבורסה

דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס - Jonathan Ernst
דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס - Jonathan Ernst

עד ל-20 בינואר 2017, שמרו נשיאי ארה"ב על ריחוק מהבורסה, גם כשהמדדים זינקו לשחקים. ברק אובמה התגאה בעליות בוול סטריט רק פעמיים בשמונה שנות כהונתו. ב-2014, הוא אמר: "שוק המניות בעליה"; כמה ימים קודם לכן הוא ציין: "אני לא צריך לספר לכם על שוק המניות ולהיכן הוא הגיע". זהו. אין תיעוד להתבטאויות של ביל קלינטון וג'ורג' וו. בוש על וול סטריט בתקופות כהונתם.

"עכשיו זמן טוב להיזכר שבממשלים קודמים מעולם לא התפארנו בשוקי המניות, אף על פי שבנשיאות אובמה עלה דאו ג'ונס פי שניים", אמר ג'יי קארני, דובר הבית הלבן בממשל אובמה. "ידענו שני דברים. 1) שוק המניות אינו הכלכלה; 2) אם אתה זוקף לזכותך את העליות, יש לך בעלות גם על הירידות". קארני צוטט ב"ניו-יורק טיימס".

דונלד טראמפ מתנהל אחרת. לא היה כמעט שבוע בשנה שחלפה שבו הוא לא התגאה בעליות בוול סטריט. הוא השתמש בנסיקות בבורסה כמכשיר נוסף לקשור את שמו לכל הישג אמריקאי אפשרי. הוא הוא הרים על נס את שוק המניות 52 פעמים ב-2017, על פי מניין של CNBC. למשל, ציוץ מ-19 בדצמבר: "הדאו עלה ב-5,000 נקודות השנה בפעם הראשונה - בואו נשיב לאמריקה את גדולתה". רק בינואר השנה, הוא הילל את העליות בוול סטריט 25 פעמים, על פי מניין של ה"טיימס".

אפילו ב-30 בינואר, היום שבו ירד הדאו ב-363 נקודות, דיווח טראמפ לאמריקה, בנאומו הראשון על מצב האומה, כיצד וול סטריט "מנתץ שיא אחר שיא" מאז שנכנס לבית הלבן.

אתמול, בעקבות המפץ הגדול בשווקים, היה צורך לשנות את התקליט, וטראמפ מצא את עצמו במצב מביך: המדדים החלו לצנוח בדיוק כאשר הנשיא נשא נאום בשבחי הכלכלה וקיצוץ המיסים במפעל באוהאיו. הנאום הועבר בשידור חי בערוצי החדשות בכבלים. בעיצומו של הנאום, בדיוק כאשר טראמפ האשים ב"בגידה", מחוקקים דמוקרטים שלא קמו על רגליהם להריע לו בנאום על מצב האומה, זנחו הערוצים - אפילו פוקס ניוז - את הנאום הנשיאותי ועברו לדיווח ישיר מהבורסה על המפולת.

על פי דיווחים בתקשורת, קיימו יועצי הנשיא דיון חירום כיצד להגיב לאחר הנאום במפעל. עמדו לפניהם שתי אופציות: להתעלם, או לטעון שמה שקרה אינו משמעותי. שר האוצר סטיבן מנוצ'ין, שהתלווה לנשיא בביקור באוהיו, בחר באופציה הראשונה. הוא סירב לענות כאשר פנה אליו כתב על סיפונו של אייר-פורס 1, בדרך חזרה לוושינגטון. גם לאחר הנחיתה הוא התעלם משאלות כתבים על הירידות בבורסה. טראמפ, שלא פעם מגיח מקדמת המטוס כדי לשוחח עם כתבים בטיסה, בחר לא לעשות זאת.

אחד מדוברי הבית הלבן, ראג' שאה, אמר לכתבים כמה שעות קודם לכן, כאשר הירידות החלו להסתמן אך טרם נהפכו לצניחה חופשית: "ראו, השווקים מתנודדים בטווח הקצר. כולנו יודעים זאת. אבל היסודות הבסיסיים של הכלכלה חזקים מאוד והם נמצאים בכיוון הנכון - ובמיוחד מבחינת מעמד הביניים".

לאחר שהנשיא חזר למעונו והתברר שהירידות בוול סטריט הן שיחת היום באמריקה, פרסמה דוברת הבית הלבן את ההודעה הבאה: "הנשיא מתמקד ביסודות הבסיסיים של הכלכלה בטווח הארוך, ואלה נותרו חזקים במידה חריגה - הצמיחה הכלכלית המתחזקת של הכלכלה האמריקאית, שיעור האבטלה הנמוך ביותר אי-פעם ושכרם של העובדים האמריקאים שנמצא בסימן עליה".

בסיום ההודעה נאמר, "קיצוצי המיסים והרפורמות הרגולטריות שיזם הנשיא יקדמו עוד יותר את כלכלת ארה"ב ויגדילו את החוסן הכלכלי של העם האמריקאי".

למעשה, כפי שציינו אנליסטים רבים, דווקא הגורמים שהוזכרו בהודעת הדוברת נמצאים ביסוד הירידות. דוח התעסוקה החדש, שפורסם ביום ו', הראה שמתחילה להסתמן עליה בשכר העובדים, התפתחות צפויה כאשר האבטלה נמצאת בשפל עמוק. עליית השכר, יחד עם קיצוץ המסים המסיבי, עלולים לגרום לחימום יתר במשק ולהצית התלקחות אינפלציונית - ואין ספק שאצבעו של היו"ר החדש של פדרל ריזרב, ג'רום פאואל, כבר מונחת על המתג הווירטואלי של העלאת הריבית.

אין פלא, אפוא, שפרופ' פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה ובעל טור ב"ניו-יורק טיימס", תמה בטורו החדש האם הטראמפוריה נתקלה סוף סוף במחסום.