שגריר חדש לירדן: אמיר וייסברוד יחליף את עינת שלאין

שלאין, ששירתה ברבת עמון, לא יכלה לחזור לשגרירות מאז אירוע הירי של המאבטח הישראלי, בו נהרגו שני אזרחים ירדנים

אמיר וייסברוד./ צילום: משרד החוץ
אמיר וייסברוד./ צילום: משרד החוץ

ישראל מינתה הבוקר (ה')  שגריר חדש לירדן. אמיר וייסברוד יחליף את השגרירה עינת שלאין, ששירתה ברבת עמון ולא יכלה לחזור לשגרירות מאז אירוע הירי של המאבטח הישראלי, אירוע בו נהרגו שני אזרחים ירדנים. ההחלטה התקבלה בוועדת המינויים של שירות החוץ בראשות המנכ״ל יובל רותם, והיא טעונה אישור ממשלה. אין עדיין הודעה בנוגע לשיבוצה של שלאין, שנסיבות עזיבתה נכרכו בהחלטת ראש הממשלה ושר החוץ נתניהו להצטלם עמה ועם המאבטח זיו מויאל ולפאר את פועלם.

כזכור לפני מספר שבועות התנצלה ישראל בפני הירדנים על הרג הירדנים, ושילמה דמי פיצויים למשפחות, כולל פיצוי על אירוע שאירע לפני מספר שנים בו נהרג שופט ירדני בסמוך לגבול הישראלי על ידי מאבטח ישראלי. אמיר וייסברוד הוא ראש חטיבת מזרח תיכון במרכז למחקר מדיני של משרד החוץ. הוא שירת בעבר בעבר בירדן ובמרוקו והוא בעל שליטה מקיפה בערבית.

תזכורת: בסוף חודש יולי 2017 זיו מויאל, מאבטח ישראלי במתחם שגרירות ישראל בירדן, פתח בירי על צעיר בן 17 שדקר אותו במברג. הוא פגע בצעיר הדוקר ובבעל דירה בה שהה המאבטח, ושני הירדנים נהרגו. המאבטח הוצב בדירה לקראת הכשרתה למגורים של אחד מעובדי השגרירות. אחרי התקרית דרשו הרשויות בירדן לחקור את מויאל, וישראל התנגדה לכך בטענה שמדובר בתקיפה על רקע לאומני.

הויכוח בין המדינות הוביל לכך שהמאבטח מויאל ושאר הסגל הדיפלומטי התבצרו בשגרירות בעמאן, ורק כעבור כיממה ואחרי שראש השב״כ נדב ארגמן יצא לעמאן כדי לטפל במשבר, הועברו המאבטח מויאל והשגרירה הישראלית בירדן עינת שליאן בחזרה לישראל.

ראש הממשלה נתניהו התקשר לברך את שליאן כבר במעבר הגבול ותוך זמן קצר מסר לתקשורת את קובץ האודיו של שיחת הטלפון. למחרת הזמין ללשכתו את שליאן ומויאל כדי לברך אותם אישית ופרסם את קטע הוידאו מלשכתו בו הציג את המבצע כהישג אדיר. הדבר הכעיס את הירדנים, אשר ניצבו בפני דעת קהל זועמת וכעס על שחרור המאבטח הישראלי מבלי לערוך בירור מינימלי האם מדובר באירוע פלילי או טרור.

כעבור שבוע ובעקבות דרישת ירדן, לפיה לא היה מדובר בירי להגנה עצמית אלא באקט פלילי, הודיע משרד החוץ הישראלי שנפתח הליך של בדיקה בנושא. פרקליט המדינה שי ניצן הנחה את הגורמים המשפטיים להעביר לידיו את חומרי הבדיקה. משרד החוץ הירדני הגיש לישראל את תוצרי הבדיקה מן הצד שלהם.

במהלך שבעת החודשים האחרונים, מאז האירוע, סירבו הירדנים לאשר לישראל לשלוח את השגרירה שלאין בחזרה לעמאן. עובדי משרד החוץ טענו בימים האחרונים שיש לשבץ את שליאן בתפקיד לפני שמחליטים על זהות השגריר הבא בירדן, אך בינתיים אין הודעה בנוגע להמשך הקריירה שלה.