עד סוף 2016 אוכלסו 3,247 דירות מפרויקטים של "פינוי-בינוי"

מדוח שפרסם משרד הבינוי והשיכון והרשות להתחדשות עירונית עולה כי עד סוף 2016 מספר מתחמי הפינוי-בינוי שהוגדרו כמתחמים בביצוע, כלומר כאלה שהונפקו בהם היתרי בנייה עומד על 33 מתחמים עם 18,514 יחידות דיור

פינוי בינוי. תקן 21 מאפשר להביט דרך עיני היזם / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פינוי בינוי. תקן 21 מאפשר להביט דרך עיני היזם / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

עד סוף 2016 אוכלסו בישראל 3,247 דירות חדשות כתוצאה מפרויקטים שמומשו במסגרת תוכניות פינוי-בינוי. נדגיש כי מדובר בדירות המיועדות למפונים וגם דירות שנמכרו בשוק החופשי - כך עולה מדוח שפרסמו היום (א') משרד הבינוי והשיכון והרשות להתחדשות עירונית.

עוד עולה מהדוח כי עד סוף 2016 מספר מתחמי הפינוי-בינוי שהוגדרו כמתחמים בביצוע, כלומר כאלה שהונפקו בהם היתרי בנייה (גם לחלק מהמתחם) עומד על 33 מתחמים עם 18,514 יחידות דיור בסך-הכול (חדשות ומיועדות למפונים). מתוך מתחמים אלה, מעיד הדוח על 8,006 יחידות דיור בסך-הכול שנמצאים בבנייה ממש, כלומר, פרויקטים שכבר קיבלו היתרי בנייה בפועל.

הדוח מעיד גם על ההיצע המשמעותי שקיים בתחום, גם אם חלקו הגדול טרם ממומש. כך, המלאי התכנוני של תוכניות פינוי-בינוי עד סוף 2016 עמד על לא פחות מכ-51.7 אלף יחידות דיור ב-139 מתחמים שונים. נזכיר כי מדובר במספר הדומה להתחלות הבנייה השנתיות במשק כולו, כך שמדובר בהיצע משמעותי. מתוך המלאי הזה, פרויקטים לבניית 12,722 יחידות דיור נמצאים בשלב הגשת הבקשה להיתר בנייה, וכאמור, כ-8,000 בביצוע.

עוד מעיד הדוח כי הביקוש לקידום פרויקטי פינוי-בינוי גדול. ניתן לראות זאת במספר המתחמים שזכו להכרזה (שלב מקדמי טרם קידום התוכנית במתחם) שהלך והאמיר עם השנים. הדוח גם עוסק במשך הזמן בו "מבלות" תוכניות פינוי-בינוי במוסדות התכנון. על פי הנתונים מדובר בפרק זמן שאינו מבוטל אך כשמסתכלים על קו המגמה בשנים האחרונות נראה שהוא נמצא בירידה. כך, על פי נתוני הדוח נראה שתוכנית פינוי-בינוי שאושרה סופית בשנת 2014 למשל (במסלול רשויות מקומיות), קודמה מרגע ההכרזה ועד למועד האישור בוועדה המחוזית במשך כ-140 חודשים (כ-11 שנים).

בשנת 2015 נראה שהמצב טוב יותר ומשך הזמן התקצר לכ-120 חודשים (כעשר שנים) וב-2016 מדובר כבר בכ-80 חודשים "בלבד", כלומר קרוב לשבע שנים. נציין כי השנים המצויינות הן שנות אישור התוכנית שהחלה להתקדם שנים ארוכות לפני כן. מצב זה דורש שינוי בלוחות הזמנים, וקיצור משמעותי כדי שההיצע הגדול של ההתחדשות העירונית יוכל להבשיל בפרקי זמן סבירים. ייתכן ומתן האפשרות לותמ"ל (הועדה לתכנון מתחמי דיור מועדפים) לעסוק גם בתוכניות פינוי-בינוי, תיקון לחוק הותמ"ל שאושר לפני מספר חודשים, יאפשר קידום מהיר יותר של התוכניות.

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט הציג היום (א) בישיבת הממשלה את הדוח האמור ואף הוסיף מספר נתונים הרלוונטיים לשנת 2017. על פי שר הבינוי והשיכון, בשנת 2017 לבדה אושרו תוכניות פינוי-בינוי בהיקף של 7,700 יחידות דיור מה שמהווה היצע כולל של כ-57 אלף יחידות דיור במתחמי פינוי-בינוי בסך-הכול. עוד עדכן השר כי במהלך 2017 גדל גם מספר יחידות הדיור שנמצאות בביצוע ועומד על כעשרת אלפים יחידות דיור בסך-הכול. במקביל הוסיף שר הבינוי והשיכון והתייחס גם לתמ"א 38 ואמר כי נכון להיום כ-40 אלף יחידות דיור נמצאות בשלב הבקשה להיתר ועוד כ-15 אלף יחידות דיור נמצאות בביצוע במסגרת תמ"א 38. ״העתיד של הבנייה במדינת ישראל הוא בהתחדשות עירונית. אנו פועלים במלוא המרץ להגדיל את מלאי הדירות ולספק פתרונות דיור לציבור בישראל, בין היתר על ידי קידום התחדשות עירונית בערים השונות", כך השר גלנט.

מדריך לבעלי דירות שרוצים לקדם התחדשות עירונית

במסגרת הדוח מציינים במשרד הבינוי והשיכון וברשות להתחדשות עירונית כי נכון להיום נמצאים בהכנה חומרים שונים שייועדו לדיירים שרוצים לקדם פרויקטים במסגרת תמ"א 38. מדובר במדריך ובמעין קטלוג שעתיד לסייע לבעלי דירות בבניינים ישנים לקבל רקע ומידע על התחום וגם על פרויקטים שכבר בוצעו.

המהלך הראשון מוזכר בדוח הוא קידום מדריך לדיירים בתמ"א 38. "בשל ההבנה כי קיים מחסור בידע לדיירים בנוגע להתחדשות עירונית, ובין היתר בפרויקטים של תמ"א 38 ,מתבצעת כתיבה של מדריך אשר נועד לסייע לדיירים ולבעלי בתים בקידום פרויקטים אלה, המדריך ירכז עבורם את המידע הנדרש להתנהלות מיטבית, שקולה ומושכלת בתהליך, תוך מתן כלים, אבני-דרך לביצוע והסבר על המושגים השונים". על פי אנשי הרשות להתחדשות עירונית, מדריך זה יוכל להוביל לקיצור זמני הביצוע וקידום הפרויקטים, יסייע לדיירים להבין את התהליכים ויספק תמונה רחבה על הכלים ודרכי הפעולה לקידום הפרויקטים.

במקביל, מגובש בימים אלה גם מדריך לבחינת טיפוסי בנייה בתמ"א 38. ברשות להתחדשות עירונית מסבירים כי מדובר בצורך קיים "להנגיש מידע לבעלי דירות, לבעלי המקצוע ולאנשי הרשויות המקומיות". מדובר למעשה במעין קטלוג המאגד דוגמאות של פרויקטים של תמ"א 38 במסלול חיזוק ותוספת בנייה, שנאספו מרשויות מקומיות שונות ברחבי הארץ. "קטלוג זה יוכל לשמש ככלי הערכה ראשוני בבחינת האפשרויות השונות לביצוע ההרחבות, תוך שקילת היתרונות והחסרונות הכרוכים בחיבור של ישן וחדש, תוספת ממ"ד, מרפסות, מעליות וכן בבחינת ההשפעות על המבנה כולו", כך בדוח.