פנייה לתשובה: הרחק מהחוף את אסדת לוויתן

תושבי הכרמל מפגינים נגד תשובה: טוענים כי יש להרחיק את האסדה המסכנת מיליון בני אדם למרחק 120 ק"מ מהחוף, ולא 10 ק"מ בלבד

 

כבר חודש וחצי מפגינים מאות תושבי מישור החוף והכרמל מדי שבוע נגד הצבת האסדה להפקת הגז הטבעי מהמאגר "לוויתן" במרחק של 10 ק"מ מהחוף. התושבים דורשים לשנות את תוכנית הפיתוח של המאגר לוויתן כדי להרחיק את האסדה למרחק של 120 ק"מ מהחוף, כאסדה צפה. ההפגנות אף הגיעו לפתח ביתו של שר האוצר משה כחלון ולביתו של השותף במאגר הגז "לוויתן", יצחק תשובה.

לטענת התושבים המודאגים הקמת האסדה לטיפול בגז והפרדת הקונדנסט בסמיכות לחוף, "מסכנת כמיליון איש מתושבי המדינה, כתוצאה מזיהום האוויר בחומרים מסרטנים, זיהום חמור של מי הים בשגרה ובמקרי תקלה, סכנת זיהום מקורות השתייה ועוד".

היום אף פנה סגן ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אורן עוזרד במכתב איש ליצחק תשובה. "כמי שמתגורר כל חייו סמוך לחוף הים התיכון, לא רחוק מחוף הכרמל, אני סמוך ובטוח שאתה מודע היטב להשלכות של הקמת האסדות כה קרוב לחוף ולהשלכותיו המסוכנות על ביטחון התושבים, ומתפלא שלא דרשת בעצמך שהאסדות יורחקו מקו החוק", כתב.

עוזרד מוסיף כי "שותפות נובל אנרג'י ו'דלק' יכולה לנהוג בדיוק כפי שנוהגת 'אנרג'יאן' שמנהלת את תחשיביה הכלכליים באותה צורה ובכל זאת הגיעה למסקנה שעדיף לה דווקא להרחיק את האסדה מהחוף".

לדברי מקור המקורב להנהלת "לוויתן", הכוונה המקורית של השותפות - להציב את האסדה הרחק מהחוף - נתקלה בהתנגדויות של כמה משרדים ממשלתיים בנימוק כי מדובר ב"בנכס האסטרטגי של המדינה", המאגר הגדול ביותר של ישראל. המתנגדים חששו מאופן הטיפול בתקלות במידה ויתרחשו במרחק של 80 ק"מ מהחוף, באסדה צפה שנמצאת במים עמוקים מאוד. בנוסף, עלה בזמנו השיקול הביטחוני עקב קירבת האסדה לגבול לבנון, במרחק של קילומטרים בודדים בלבד.

נושא קרבת האסדה לחוף טרם נדון בהרחבה בבתי המשפט, העתירה שהוגשה בנושא זה לבג"ץ לאחרונה נמשכה על ידי העותרים. עתירה אחרת שהוגשה אף היא על-ידי כמה ישובים נגד תוכנית הפיתוח של המאגר לוויתן ושעוסקת באחסון הקונדנסנט באתר חגית נדחתה על ידי בג"ץ לפני כחודש וחצי. אז, כתבו שופטי בג"ץ כי "החששות של התושבים באזורים הסמוכים לאתר 'חגית' מובנים לשופטים, אך מדובר בחששות "מהבלתי נודע".

אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, הרגולטור הקובע את מדיניות הפיתוח של המאגרים התייחס היום לנושא ואמר כי "אפשר לעצור הכל, אך החזון שלנו ברור. אנחנו רוצים להקטין את השימוש בפחם המזהם ולהחליפו בגז טבעי. מי שחיפה יקרה לליבו, דווקא צריך לעשות הכל כדי לקדם הקמת האסדות האלה שיזרימו גז טבעי ויחליפו את הדלקים המזהמים פחם ומאזוט".

לדברי אדירי, "אין כאן שום סכנה, לחוף מגיע רק הצינור. מדינת ישראל מייבאת כיום טונות של נפט בהליך שהוא הרבה יותר מסוכן לסביבה. הקונדסט יחליף במעט את הנפט המיובא. עמדת המשרד להגנת הסביבה זהה לזו שלנו".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "תוכנית המתאר הארצית אושרה על-ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה והממשלה לפני מספר שנים, ולוותה בתסקיר השפעה על הסביבה שהונחה ונבדק על-ידי המשרד להגנת הסביבה, אשר בעקבותיו הוטמעו בתוכנית מנגנונים לצמצום השלכות על הסביבה.

"בניגוד לתוכניות רגילות, תוכנית זו מלווה גם על ידי מסמכים סביבתיים לשלב היתר הבנייה, שהוגשו למשרד לאחרונה ונמצאים בבדיקת אנשי המקצוע. לאחר בדיקת תסקיר ההשפעה על הסביבה המשרד תמך בתוכנית. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לעקוב ולוודא כי בעת קידום המתקנים לא תיווצר פגיעה בציבור או בסביבה".

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "תוכנית הפיתוח של מאגר לוויתן כללה בניית אסדה קבועה במים הטריטוריאליים, כפי שאושר בהליכי התכנון. התוכנית הוגשה על ידי חברת נובל ב-2016 ואושרה ביוני באותה שנה על ידי משרד האנרגיה.

"בהליכי התכנון של תוכנית תמ"א 37 ח', אשר קבעה את מיקום האסדה, נבחנו לעומק ההיבטים הרלוונטיים הקשורים למיקום והקמת מתקני הטיפול והקבלה של הגז הטבעי מתגליות. נערכו סקרים ובדיקות סביבתיות, נשמעו ההתנגדויות לנושא זה ונקבע המיקום המתאים בעבורם, במרחק הולם מהחוף. התמ"א נבחנה בפרוטרוט, קיבלה את כל האישורים הרלוונטיים, אומצה ואושרה על ידי הממשלה, כל גורמי התכנון ובג"צ ונמצא כי אין בה פגם ומיקומה של האסדה אינו מסכן את תושבי מדינת ישראל, ולפיכך היא תוכנית מאושרת הנמצאת בהליך ביצוע".