"יש מתווה להשקעה של אינטל בהיקף של מיליארדי דולרים"

כחלון צדק: אינטל צפויה להודיע על השקעה בהיקף 4-5 מיליארד דולר בהרחבת פעילות הייצור שלה בישראל ■ ההשקעה המדוברת היא ככל הנראה שדרוג מפעל ייצור המעבדים בקריית גת לדור הבא של 7 ננומטר

אינטל קריית גת/ צילום: באדיבות אינטל ישראל
אינטל קריית גת/ צילום: באדיבות אינטל ישראל

אינטל צפויה להודיע על השקעה בהיקף 4-5 מיליארד דולר בהרחבת פעילות הייצור שלה בישראל. "הכיוון הוא השקעה משמעותית ונרחבת של אינטל במשק הישראלי, ויש מתווה לכך", כך אמר בסוף השבוע ל"גלובס" גורם ממשלתי בכיר בהתייחס לדברים שאמר ביום חמישי שר האוצר, משה כחלון, בכנס בחיפה, ולפיהם אינטל נערכת להשקעה בהיקף של מיליארדי שקלים בישראל.

לדברי הגורם הממשלתי, "ראשי אינטל ישראל כבר נפגשו ביום רביעי עם שר האוצר ושוחחו איתו על הנושא, והם צפויים להיפגש במהלך השבוע הקרוב גם עם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן".

ההשקעה המדוברת היא ככל הנראה שדרוג מפעל ייצור המעבדים בקריית גת לדור הבא של 7 ננומטר. השידרוג הנוכחי של המפעל שמתבצע בימים אלו בהשקעה של 6 מיליארד דולר הוא לטכנולוגיה של 10 ננומטר. אינטל משדרגת את מפעליה בכל 3-5 שנים. 

ישראל מתמודדת באופן מסורתי מול אירלנד בהטבות שהיא מציעה לאינטל בתמורה להשקעה. חבילת ההטבות כוללת מענקים והטבות מס הניתנות במסגרת מסלול מס מיוחד שנתפר עבור אינטל, המכונה המסלול האסטרטגי. במשרדים הכלכליים בהובלת האוצר נערכה בשבועות האחרונים עבודת מטה לקראת ההחלטה הזו, בין היתר על-סמך מודל שננתה בעת הסיבוב הקודם על-ידי המועצה הלאומית לכלכלה לבדיקת כדאיות השקעות אסטרטגיות.

ל"גלובס" נודע כי במהלך השבועות האחרונים נציגי אינטל בישראל גם קיימו פגישה על הנושא עם מנהל רשות ההשקעות במשרד הכלכלה, נחום איצקוביץ'. חרף ההצהרה של כחלון אודות ההשקעה החדשה של אינטל במשק, עדיין יש סימני שאלה אודותיה. המיקום שנבחר לא פורסם וגם לא מספר המשרות שיניב הפרויקט. כמו כן לא מן הנמנע כי הפעילות המדוברת תהיה קשורה להשקעת הענקית של אינטל ברכב האוטונומי, באמצעות רכישת מובילאי בירושלים בשנה שעברה. "עוברת על אינטל תקופה טובה והיא חברה מאד דומיננטית במשק הישראלי. סביר להניח שכל אלה מהווים מניע טוב מבחינתה להשקיע עוד בישראל", אמר הגורם.

יחד עם זאת, גורמים ממשלתיים מציינים כי אינטל סיימה רק השנה את השדרוג של מפעל השבבים שלה בקריית גת. בנוסף, אינטל צפויה להיות מושפעת מרפורמת המס של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, רפורמה שאמורה לעודד אותה להעביר פעילויות לארה"ב.

בתחילת השנה מסרה אינטל כי מאז שהחלה לפעול בישראל, הסתכמו השקעותיה במשק הישראלי בכ-35 מיליארד דולר. היא נחשבת למעסיקה הגדולה ביותר בישראל בענף ההיי טק והיא מעסיקה מעל 10,000 עובדים בארץ.

אשתקד היא סיימה השקעה בהיקף של כ-6 מיליארד דולר על שדרוג מפעל היצור של בקריית גת. לפי נתונים שמסרה החברה, בעשור האחרון היא קיימה רכש של סחורות ושירותים מספקים ישראליים בהיקף של כ 10 מיליארד דולר. ב 2017 היא ייצאה בכ-3.6 מיליארד דולר והיקף היצוא שלה מאז החלה לפעול בארץ לפני יותר מ-40 שנה, הסתכם בכ 50 מיליארד דולר.