האוצר ישקיע 33 מיליארד דולר במאבק בעוני ב-2019-2015

משרד הבריאות ומשרד הבינוי והשיכון מבצעים את מרבית המלצות של הוועדה למלחמה בעוני – כך עולה ממחקר שנערך בכנסת ■ משרד החינוך לא העביר דיווחים למחקר

משה כחלון / צילום: מארק ניימן, לע"מ
משה כחלון / צילום: מארק ניימן, לע"מ

משרד האוצר מתכנן להשקיע 33 מיליארד שקל במאבק בעוני בשנים 2019-2015 - כך עולה ממחקר שערכה נטע משה מיחידת כת"ף לתיאום הפיקוח הפרלמנטרי. המחקר הוצג היום בוועדת העבודה והרווחה לרגל יום העוני בכנסת. הוועדה קיימה היום דיון ביישום המלצות דוח הוועדה למלחמה בעוני, שהגישה את המלצולתיה לממשלה בשנת 2014. בראש הוועדה עמד ח"כ אלי אלאלוף, היום יו"ר ועדת העבודה והרווחה.

סכום ההשקעה במאבק בעוני צפוי להגיע השנה ל-10.5 מיליארד שקל, ובשנה הבאה ל-10.5 מיליארד שקל. שני רכיבי התקציב הגדולים ביותר מהסכום הכולל הם "חיסכון לכל ילד" (7.7 מיליארד שקל בארבע שנים) וקצבת נכות (4.8 מיליארד שקל, השנה ובשנה הבאה).

המטרה של המחקר היא לעקוב באופן מתמשך אחרי יישום ההמלצות. זהו הדיווח הראשון, ולפי כת"ף, משרד הבריאות ומשרד הבינוי והשיכון העבירו דיווח מלא; משרדי האוצר, העבודה והרווחה, והשירותים החברתיים העבירו דיווחים חלקיים; ומשרד החינוך לא העביר דיווח כלל.

מהמידע שהעבירו המשרדים עולה כי משרד הבריאות מבצע את מרבית ההמלצות בתחומו בהן: סבסוד טיפולי שיניים לילדים וקשישים (עלות שנתית של 290 מיליון שקל), החזרת שירותי בריאות התלמיד, הדרכות והכשרות לטיפול באנשים הסובלים מעוני. טרם בוצעו: הפחתת השתתפות עצמית בתרופות והחזר תשלומים על נסיעות לטיפולים.

גם משרד הבינוי והשיכון מבצע את מרבית ההמלצות בתחומו, בהן: הגדלת סכום הסיוע בשכר דירה (עלות של 950 מיליון שקל בשנה) והגדלת מלאי הדיור הציבורי (450 מיליון שקל). בכת"ף מציינים כי בשל היעדר הסכמה תקציבית אין סיוע בשכר דירה ליחידים ללא מבחן גיל, לא מתקיימים מבחני התאמה לפי מספר ילדים ועוד.

אלאלוף ציין כי ההשקעות התקציביות במלחמה בעוני הן משמעותיות מאוד: "מיליארדים נוספים בכל שנה, חלקם בבסיס התקציב. בעקבות הגדלת קצבאות הנכות, אף נכה לא נשאר מתחת לקו העוני". אלאלוף הדגיש כי יש לבטל קצבאות אוניברסליות ולהנהיג דיפרנציאציה. עוד אמר כי ממשלות ישראל הזניחו את הטיפול בעוני במגזר הערבי לאורך השנים. "נחזור ונקיים דיון בכל חצי שנה, באמצעותו נפקח על מחויבות הממשלה למגר את העוני", הוסיף אלאלוף.