אנליסטים חתכו מחירים לשותפויות הגז לפני ההסכם עם מצרים

פחות משבוע לפני הדיווח על ההסכם המצרי, פרסמה האנליסטית אלה פריד עדכונים להמלצות על מניות הגז הישראליות ■ במסגרתם הוריד לאומי שוקי הון את ההמלצה לרציו ל"משקל שוק" והותיר המלצה דומה לדלק קידוחים

עסקת הגז הענקית עם מצרים, שעליה דיווחו בשבוע שעבר השותפויות הישראליות המחזיקות במאגרי הגז "תמר" ולוויתן", תפסה בהפתעה את המשקיעים בשוק ההון. אלה מיהרו להזרים ביקושים חזקים, שהקפיצו בעשרות אחוזים את שווי ניירות הערך של השותפויות והחברות האלה, לאחר תקופה ארוכה של תשואת חסר משמעותית, בין השאר, בשל חוסר הוודאות לגבי האפשרות לייצא גז מהמאגרים.

מתברר שלא רק המשקיעים בבורסה הופתעו, אלא אנליסטים שמכסים את שותפויות הגז המקומיות. כך למשל, ימים אחדים קודם לדיווח על הסכם יצוא הגז למצרים פרסם בנק לאומי עדכון לאנליזות על שתיים מהשותפויות המרכזיות המחזיקות במאגרים - רציו ודלק קידוחים - ובמסגרתו חתך את מחירי היעד ליחידות ההשתתפות שלהן בשיעורים ניכרים של 21% ו-27%, בהתאמה.

ב-13 בפברואר, פחות משבוע לפני הדיווח על ההסכם המצרי, פרסמה האנליסטית הבכירה לתחום האנרגיה והגז בלאומי שוקי הון, אלה פריד, עדכונים להמלצות על מניות הגז הישראליות, שבמסגרתם נכתב, בין השאר, כי הבנק מוריד את ההמלצה ליה"ש רציו ל"משקל שוק" ומותיר המלצה דומה ליה"ש דלק קידוחים, אגב הורדה חדה של מחירי היעד לשתיים בשל שינוי בסיס ההנחות לגבי מאגר לוויתן.

פריד העריכה במסגרת האנליזה שלה כי "כפי שכבר אמרנו בסקירה הקודמת, הסצנריו המרכזי שלנו לגבי יצוא ממאגר לוויתן הופך לתרחיש של 'יצוא מורכב', מבוסס האב אזורי או LNG (מתקן הנזלה), שאינו מופיע בתחזית השותפים במאגר".

אם מעמיקים בעבודה הזו, עולה כי פריד העריכה שיצוא הגז יתבצע רק ב-2022, כשנתיים לאחר המועד שאותו מעריכים בשותפויות. לדבריה אז, "התמחור של המאגרים בישראל סובל בעיקר מסיכון שוק, בשל החשש מעודף היצע מקומי וסגירות גיאו-פוליטית", ו"למשקיעים בעלי אורך נשימה ובטן חזקה, שאינם מתרגשים יתר על מידה מתנודתיות, מדובר באחת ההשקעות המעניינות במשק לטווח ארוך".

לאומי: "צפה לבלתי צפוי"

ואולם, בצהרי ה-19 בפברואר נטרפו התחזיות הפסימיות, כשנודע כי בעלי המאגרים "תמר" ו"לוויתן" חתמו עם חברת דולפינוס המצרית על עסקאות ליצוא גז למצרים ב-15 מיליארד דולר ל-10 שנים - הודעה שהסירה את החשש בשוק המקומי ביחס להיווצרותם של עודפי היצע גז טבעי בישראל.

כאמור, בעקבות הדיווח הגיבו השותפויות המחזיקות במאגרים בעליות דו-ספרתיות. על פי הודעת דלק קידוחים, אספקת הגז צפויה להתחיל עם הסדרת השימוש בתשתיות הנדרשות להולכת גז טבעי למצרים ולהסתיים לכל המאוחר ב-2030. עם זאת, הסכמי היצוא כוללים כמה תנאים מתלים, ובהם קבלת אישורים רגולטוריים וממשלתיים בישראל ובמצרים, חתימה על הסכם תשתית ועוד.

יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים זינקו ביום שני בכ-28% למחיר של 10.4 שקל - כ-20% מעל מחיר היעד של לאומי, בעוד אלה של רציו זינקו ב-28%, למחיר של 2.4 שקלים ליחידת השתתפות - גבוה ב-10% ממחיר היעד שנקבה פריד.

בלאומי מיהרו להגיב לעסקה הגדולה. פריד, אנליסטית בכירה ומנוסה, שיגרה כבר באותו ערב התייחסות להודעות הדרמטיות של חוזי הגז עם מצרים, תחת הכותרת "Expect the Unexpected" ("צפה לבלתי צפוי").

בתגובתה לעסקת הענק אמרה פריד: "אין ספק שאחד הדברים המרתקים בשוק ההון, הן דווקא ההצלחות שמגיעות לאחר שנים של מאמץ. במקרה הזה, ההודעות הדרמטיות על חוזי היצוא לתעשיינים מצריים משני המאגרים הישראליים מהווה טריגר עתיר השפעה על מחירי המניות וידיעה חיובית מאוד למשק הישראלי". היא הוסיפה כי "בהיבט של כמויות ומספרים, כמובן שמדובר בהודעה שמבטלת חלק ניכר מהורדת מחירי היעד שלנו ואפסייד של עשרות אחוזים מול המחירים האחרונים".