משה טרי ומרדכי פרידמן מצאו "מכרה זהב" בבאר טוביה

שכר שמן, מניות ששוות הון ומימון של 22 מיליון דולר לחלקם בתחנת הכוח IPM - ההטבות שלהן זכו היו"רים לשעבר של רשות ני"ע וחברת החשמל

משה טרי / צילום: תמר מצפי
משה טרי / צילום: תמר מצפי

תשקיף ההנפקה שפרסמה אמש חברת תחנות הכוח גלובל פאוור, חושף הטבות יוצאות דופן שלהן זכו בשנים האחרונות שניים מבעלי המניות במיזם תחנת הכוח IPM בבאר טוביה. השניים, משה טרי, לשעבר יו"ר רשות ני"ע, ומוטי פרידמן, לשעבר יו"ר חברת החשמל, מחזיקים כל אחד ב-10% ממניות טריפל-מ תחנות כוח, בעלת השליטה (84%) ב-IPM.

טרי ופרידמן היו שותפיו של בעל השליטה לשעבר במיזם תחנת הכוח, אברהם נניקשווילי, שנאלץ אשתקד למכור את מניותיו בטריפל-מ, בשל כתב האישום שהוגש נגדו בפרשת השוחד לכאורה שבה היה מעורב השר לשעבר בנימין (פואד) בן אליעזר, שנפטר באוגוסט 2016.

10 מיליון שקל הוצאות הנהלה

טרי ופרידמן, שעל פי ההערכות, סייעו בסלילת הדרך לאישור המיזם באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים, זכו בתמורה לשכר נכבד של מאות אלפי שקלים בחודש, שהצטבר מאז שנת 2011 לסכום המוערך ביותר מ-10 מיליון שקל. זאת, לצד הקצאת מניות טריפל-מ בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

על היקף התגמולים הנדיב ששילמה בעלת השליטה במיזם בתקופת נניקשווילי ניתן ללמוד מדוחות טריפל-מ, שהתפרסמו במסגרת תשקיף גלובל פאוור. לפי הדוחות, בשנת 2016 לבדה עמדו הוצאות ההנהלה וכלליות בחברה על כ-10 מיליון שקל.

מהתשקיף עולה עוד כי בסוף ינואר השנה, במקביל להעברת השליטה בחברת תחנת הכוח, התחייבו בעלי השליטה החדשים בטריפל-מ - לאומי פרטנרס, קרן נוי וגלובל פאוור של אהוד בן ש"ך וניסן כספי - להעמיד מימון בסך 22 מיליון דולר לטרי ופרידמן עבור החלק שהם נדרשים להעמיד לפרויקט כבעלי מניות בטריפל-מ.

ההלוואה, בריבית שנתית של 3.25%, תוחזר מתוך החלק של טרי ופרידמן מתזרים המזומנים הפנוי של טריפל-מ או באמצעות חלקם בדיבידנד שהיא תחלק. עוד הוסכם על מנגנון החזר ההלוואה ותנאיה, וכן על הסדרי תשלום המשכורת של השניים לתקופה שבה כיהנו כנושאי משרה בטריפל-מ (כ-3.7 מיליון שקל).

נוסף על כך, התחייבו בעלי השליטה במיזם לשחרר את הערבויות האישיות שניתנו על ידי טרי ופרידמן לטובת בנק דיסקונט.