מוטי מערבי וערן פוקס מתכננים גיוס של עד 1.5 מיליארד שקל

בד-בבד נמשכת הנהירה של מנפיקים אמריקאים בת"א ■ חברת המימון החוץ-בנקאי OFS וחברת הנדל"ן CW ינסו לגייס מאות מיליוני שקלים כל אחת

מוטי מערבי / צילום: תמר מצפי
מוטי מערבי / צילום: תמר מצפי

אחרי חברת אלה פיקדונות של הבנקאי לשעבר שלומי פרידמן ובית ההשקעות אפסילון שגייסו כ-3.2 מיליארד שקל באמצעות הנפקות אג"ח הצמוד לפיקדונות בנקאיים, וכמה שחקנים נוספים שניסו לבצע מהלכים דומים אולם טרם הצליחו, מגיע כעת תורם של הפיננסיירים מוטי מערבי וערן פוקס.

באמצעות החברה הייעודית פ.י.ס - פיקדון ישראלי סחיר, מערבי ופוקס מעוניינים לגייס עד 1.5 מיליארד שקל במח"מ של כ-7 שנים, שיופקדו בפיקדונות שקליים צמודים למדד בבנקים ישראליים ולקראת ההנפקה קיבלו דירוג Aaa מחברת מידרוג.

מערבי כיהן בעבר בתפקידים שונים בבית ההשקעות אקסלנס וכן היה שותף בקבוצת פאי פיננסים שעסקה במסחר בנגזרים, ובשנים האחרונות הוא עומד בראש חברת אקספרט פיננסים. פוקס כיהן בעבר כמנכ"ל חברת המוצרים המובנים אקסלנס מכשירים פיננסיים וכמנכ"ל אקסלנס שירותי בורסה.

אג"ח מסוג זה, המונפק באמצעות חברה ייעודית (SPC), מציע למשקיעים חשיפה לבנקים המובילים בישראל בפרופיל סיכון נמוך, כשרווחי החברה המנפיקה נגזרים מהמרווח בין הריבית שאותה התחייבה לשלם למחזיקי האג"ח, לבין הריבית הגבוהה יותר שאותה תהיה זכאית לקבל בגין הפיקדונות המופקדים בבנקים.

כפי שנחשף ב"גלובס" בתחילת השנה, מה שהיה נראה אז כתחילתו של גל הנפקות אג"ח שינותבו להשקעה בפיקדונות בנקאיים בהיקף שהוערך במיליארדי שקלים רבים, נמצא מאז בדעיכה, וזאת בשל הקושי של המנפיקים לקבל ציטוטי ריבית במרווחים אטרקטיביים מהבנקים. ציטוטים אלה דרושים כדי להבטיח הנפקה מוצלחת שבה הריבית שתתקבל עבור הפקדת כספי ההנפקה תהיה גבוהה יותר מהריבית שבה מגויס החוב מהציבור. הקושי לקבלת ציטוטים אטרקטיביים ככל הידוע מקורו בשינוי תנאי השוק, התלוי בצרכי הבנקים, כשבבנקים טוענים כי אין מדיניות של הפחתת ריביות במוצרים הללו אלא כי "קביעת המחירים נובעת מביקוש והיצע".

הנפקות אגח קרובות
 הנפקות אגח קרובות

מלבד מערבי ופוקס, נמשך גל ההנפקות האג"ח של חברות אמריקאיות בתל-אביב. לצד חברות הנדל"ן הרבות עושה דרכה לבורסה חברת מימון חוץ-בנקאי נוספת - אואפאס קפיטל (OFS Capital) של המייסד ריצ'רד רסלר, המעוניינת לגייס עד כ-100 מיליון דולר, שלאחריו גם צפויה לרשום את מניותיה למסחר בבורסה המקומית.

אואפאס, העוסקת בפיתוח עסקים (BDC) ונסחרת בבורסת נאסד"ק בשווי של כ-150 מיליון דולר, מתמחה בהלוואות לחברות בינוניות (middle market), בדומה לפננטפארק ומדלי קפיטל שגייסו בשוק המקומי אג"ח בחודשים האחרונים.

לפי הנתונים שמציגה אואפאס, היא חלק מקבוצת חברות המחזיקה בנכסים בהיקף של כ-30 מיליארד דולר, ואילו רסלר הוא שותפם של צמד יזמי הנדל"ן הישראלים לשעבר שאול קובה ואבי שמש בקרן הריט CMCT, שגייסה בשנה שעברה בתל-אביב כ-800 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות בכורה.

הנפקת פוסט אקיוט מתעכבת

עוד בין האמריקאיות החדשות נמצא על הפרק גיוס חוב של חברת סי דאבל יו (CW) של ג'וזף בנדה ובני הזוג חזקי ופרל וייס, המעוניינים לגייס לפעילותם עד 280 מיליון שקל. מטיוטת התשקיף שפורסמה לקראת ההנפקה עולה כי עיקר פעילותה של סי דאבל יו מתמקדת בהשכרת נכסים למגורים ברובע ברוקלין שבניו יורק עם יותר מ-500 דירות.

את עיקר תמורת ההנפקה מייעדת החברה למימון פעילותה, וכ-2.5 מיליון דולר מהגיוס מיועדים לפירעון הלוואות שנלקחו בריביות גבוהות לרכישת החזקות שותף מיעוט בחלק מהנכסים.

מי שהנפקתה ככל הידוע מתעכבת בשלב הנוכחי בעקבות התערבותה של רשות ני"ע היא חברת הנדל"ן האמריקאית פוסט אקיוט (Post Acute) של וורן קול וד"ר ג'פרי רובין, שביקשה לגייס עד 275 מיליון שקל.

פוסט אקיוט מחזיקה ב-25 נכסים המשמשים כמוסדות סיעודיים ובתי דיור מוגן, רובם במדינת ניו יורק, וכוללים יותר מ-2,600 מיטות אשפוז, וככל הידוע העיכוב בגיוס נוגע לבעיות בהערכת שווי נכסיה, ששוויים הוערך בסוף חודש ספטמבר ב-594 מיליון דולר.

את שתי הנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות מובילה חברת החיתום אוריון (שבבעלות המנכ"ל ארז גולדשמידט ויועצי ההנפקות רפי ליפא וגל עמית).

מוטי מערבי / צילום: תמר מצפי
 מוטי מערבי / צילום: תמר מצפי

הנפקות אגח קרובות
 הנפקות אגח קרובות