מנהל המדיה החברתית של מריוט לחץ "לייק", ואז סין התעצבנה

רוי ג'ונס, מנהל חשבונות המדיה החברתית של רשת המלונאות העולמית מריוט השתמש בחשבון של החברה כדי לעשות לייק לפוסט של קבוצה טיבטית בדלנית - ועורר מהומת אלוהים

שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק
שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק

רוי ג'ונס בן ה-49 לא העלה אף פעם בדעתו כי הכרת הפוליטיקה העולמית עשויה להיות אחת הדרישות הכרוכות במילוי משרה בשכר שעתי של 14 דולר: ניהול חשבונות המדיה החברתית של מריוט אינטרנשיונל. זה היה לפני שהוא השתמש בחשבון רשמי של החברה כדי לעשות לייק לפוסט שהעלתה לטוויטר קבוצה טיבטית בדלנית, ששיבחה את מריוט על שהכלילה את טיבט ברשימת המדינות במקום להציגה כחלק מסין, בסקר מקוון שערכה מריוט.

מריוט אמרה שהצגת טיבט כמדינה הייתה שגיאה, וג'ונס אמר שהלייק שלו לפוסט של הקבוצה הבדלנית היה שגיאה. ג'ונס שילם בפרנסתו על השגיאה הזאת. מריוט פיטרה אותו.

"בכלל לא הייתי מודע למתרחש", אמר ג'ונס בשיחת טלפון מאומהה, נברסקה, שבה הוא עבד במרכז מעורבות הלקוחות של מריוט. "אף פעם לא קיבלנו הכשרה בשום גינונים חברתיים בכל הנוגע להתנהלות מול סין".

קרייג סמית, מנהל אסיה-פסיפיק במריוט, פרסם הודעה נפרדת שבה אמר: "במועד מוקדם יותר השנה עשינו כמה שגיאות בסין שמהן עלה כי חלק מהעובדים לא הבינו, או לא לקחו ברצינות מספקת, את ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של סין. תקריות אלה היו שגיאות, ואינן מייצגות בשום פנים ואופן את עמדותינו כחברה".

שיו קיאנג, מומחה לאינטרנט הסיני באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, אמר: "לא רק שאתה לא יכול לדבר בחופשיות כשאתה נמצא בסין עצמה, אלא גם כשאתה מחוץ לסין, וזה באמת רע".

לדברי מומחים משפטיים הייתה למריוט זכות חוקית לפטר את ג'ונס, אך כמה מהמומחים טוענים כי חומרת העונש - סיום העסקה במקום נזיפה או השעיה - ממחישה את חוסר הסלחנות הגובר כלפי כל מי שפוגע בנקודות הרגישות של סין.

בשנה הנוכחית בלבד עוררו תריסר חברות ומותגים מערביים - כולל מריוט, דלתא איירליינס, רשת הבגדים זארה ויחידת מרצדס-בנץ של דיימלר - את זעמה של סין בגין שגיאות דומות.

ג'יימס צימרמן, מנהל בחברת השירותים המשפטיים Sheppard Mullin Richter & Hampton בבייג'ין, ולשעבר יו"ר לשכת המסחר האמריקאית בסין, אמר כי התקריות האחרונות נובעות מהפיקוח המוגבר של הרגולטורים הסינים על תכני אינטרנט.

מכוחו של חוק אבטחת סייבר שנכנס לתוקף אשתקד, נאסר על כל אדם או ארגון בסין להעלות תוכן ש"מסכן את הביטחון הלאומי, הכבוד הלאומי והאינטרסים הלאומיים", או "מסית לחתירה תחת הריבונות הלאומית".

צימרמן אמר שהחברה שלו זיהתה עלייה חדה במספר החברות הזוכות לביקורת בגין הפרות קלות שקשורות לתכנים מקוונים. הפרסומות והתוכן הפרסומי באינטרנט נחשפים בסין לבדיקה מחמירה בעקבות התקנות הקשוחות שהושקו ב-2015, כולל איסור על תוכן "שפוגע בכבוד או באינטרס של המדינה". המרכז הלאומי לניטור פרסום באינטרנט כבר חשף 230,000 פרסומות לא חוקיות מאז החל לפעול בסתיו שעבר, לדברי הרגולטורים הסינים.

ב-11 בינואר הודיעה מינהלת התיירות המוניציפלית של שנחאי כי תשאלה נציגים של מריוט בסוגיה, והורתה לחברה להתנצל בפומבי, ו"לטפל ברצינות באנשים האחראים".

מריוט נאלצה גם להשעות לשבוע את שירותי ההזמנות המקוונות שלה בסין רבתי - השוק הגדול ביותר של מריוט מחוץ לאמריקה הצפונית, שבו פועלים קרוב ל-300 בתי מלון.

ג'ונס דיווח כי פוטר לאחר שמנהל משאבי האנוש של מריוט ראיין אותו על התקרית."הג'וב הזה היה כל מה שהיה לי", אמר. "עכשיו אני בגיל שבו אין לי הרבה הזדמנויות".