נתניהו הופך את היוצרות

גיוס עדי המדינה דווקא לא מלמד על מצוקה של המשטרה והפרקליטות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

סיפור חקירות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתואר רוב הזמן בצבעים של שחור ולבן: תומכי נתניהו וסביבתו טוענים כי החקירות לא שוות כלום, וכי הן נובעות רק מרדיפה פוליטית אחר ראש הממשלה. מתנגדי ראש הממשלה טוענים מנגד כי כל ביקורת של נתניהו סביב החקירות מהווה מתקפה לא לגיטימית שלו על מערכת אכיפת החוק. ככה נראה גם הדיון שמתנהל עכשיו בעקבות הביקורת החריפה של נתניהו השבוע על גיוס עדי המדינה נגדו.

אבל המציאות, מה לעשות, היא מעצם טבעה מורכבת ומלאה בגוונים של אפור. מצד אחד, מתקפה חריפה של ראש ממשלה מכהן על התנהלות המשטרה והפרקליטות בגיוס עדי מדינה היא תמיד בעייתית, שכן כל מתקפה על הרשויות מצד מנהיג המדינה עלולה להביא לירידת אמון הציבור בהן. מצד שני, נתניהו הרי לא מדבר רק כראש ממשלה אלא גם ובעיקר כחשוד בפלילים. וזה דבר טבעי ואנושי שאדם, חזק ככל שיהיה, שחשוד בפלילים, ינסה להתגונן מפני הכוח האדיר של המשטרה והפרקליטות במצב הנחות והבעייתי שבו הוא נמצא.

לעצם הדברים של נתניהו, להבדיל מזכותו לומר אותם, לפחות ככל שמדובר בעד המדינה האחרון שגויס נגד נתניהו - ניר חפץ, הם לא ממש משכנעים: נתניהו טוען כי עדי המדינה חתמו על ההסכמים לאחר שאיימו עליהם שהחיים שלהם ושל המשפחה שלהם יסתיימו.

אז ברור שאחד השיקולים המרכזיים של חפץ היה המחיר הכבד שהוא ישלם אם יועמד לדין ויורשע. אבל חפץ, כך התברר, לא חתם על ההסכם מעמדה כל-כך קיצונית של חולשה וכשידו רועדת מקור ומאימה. כמעט ההפך הוא הנכון: חפץ ניהל עם הפרקליטות משא-ומתן סבלני, ארוך למדי בהתחשב בנסיבות, ומתוחכם - ורק אז, כשהיה בטוח שהוא מקבל את כל דרישותיו, כלומר חסינות מלאה מהעמדה לדין, חתם על ההסכם. חפץ גם לא פעל לבדו אלא הסתייע במשא-ומתן בעורך דין.

גם הטענה של נתניהו כי "המרדף האובססיבי אחרי עד מדינה אחד ועוד עד מדינה ועוד עד מדינה זו ההוכחה הטובה ביותר שאין כאן כלום", היא לא משכנעת, בלשון המעטה. למעשה, מדובר בניסיון של נתניהו להפוך את היוצרות וליצור מצג-שווא לפיו גיוס עדי המדינה נגדו מלמד על מצוקה של המשטרה והפרקליטות. זאת, בעוד שבפועל, הפיכתם של ארי הרו, שלמה פילבר וניר חפץ לעדי מדינה מהווה דווקא הצלחה גדולה של המשטרה, הפרקליטות והיועמ"ש, בדרכם לפיצוח תיקי נתניהו ולבירור האמת.

הרו, פילבר וחפץ גם לא היו משתפים פעולה עם המשטרה אילולא הם היו מבינים שהם מסובכים "עד מעל הראש" ושיש בידיה ראיות בתיקי נתניהו.