איגוד הטייסים לסגן נשיא ארה"ב: עזור לנו לטוס מעל סעודיה

הטייסים מצפים שארה"ב תשפיע על מדיניות השמיים הפתוחים של ערב הסעודית ■ יו"ר איגוד הטייסים: "מוכנים לטוס מעל סעודיה" ■ יו"ר ועד טייסי אל-על: "רוצים תחרות הוגנת ושוויונית מול החברות הזרות"

יו"ר ועד טייסי אל-על, רן אלקבץ / צילום: עידן הופרט כפיר
יו"ר ועד טייסי אל-על, רן אלקבץ / צילום: עידן הופרט כפיר

איגוד הטייסים בישראל מבקש מארה"ב להתערב בפתיחת שמי ערב הסעודית לחברות התעופה הישראליות - כך עולה ממכתב ששיגר יו"ר איגוד הטייסים, יוסי שוב, לסגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, בו הוא מבקש את התערבותו בנושא.

המכתב מגיע בתזמון שאינו מקרי. אתמול (ד') החלה  אייר אינדיה במכירת כרטיסים לטיסות הישירות מדלהי לתל-אביב - טיסות שיימשכו כ-7 שעות בלבד ויעברו במסלול מקוצר שכולל טיסה מעל שמי ערב הסעודית. 

בחודש פברואר האחרון הצהרת אייר אינדיה כי קיבלה אישור לטוס מעל שמי סעודיה נסתרה על-ידי רשויות התעופה הסעודיים, אולם כעת נראה כי האישור המיוחל ניתן. בהיבט הרחב יותר, האישור עשוי לאפשר לחברות תעופה נוספות לטוס במסלולים מקוצרים וזולים יותר. עבור החברות הישראליות, בדגש על אל-על, מדובר בתחרות בלתי אפשרית - וכך נולד המכתב.

"הממשל האמריקאי עובד על בניית גשרים בין ישראל ובין העולם הערבי", כתב שוב במכתבו לפנס. "התערבות הממשל האמריקאי אף הובילה לכך שאייר אינדיה תחל לטוס בקו לישראל מעל שמי ערב הסעודית, וזה מהלך הרסני עבור חברות התעופה הישראליות שנאלצות לטוס במסלול עוקף.

"בשמם של 800 טייסים ישראלים, שרבים מהם לקחו חלק במלחמות אבל חולמים על שלום ואחווה, אנחנו מאמינים שנוכל להתקדם לכיוון שלום גם מבלי לגרום לנזקים כלכליים וחברתיים לחברות התעופה הישראליות שעלולים להיגרם כתוצאה מהמהלך".

שוב מבקש מפנס לפעול וליצור בסיס לשיתוף-פעולה ולתוצאה ש"תיטיב לא רק עם ישראל אלא שתגשר בין ישראל למדינות ערב".

"האמריקאים השפיעו ומשפיעים על שמי המזרח התיכון עם החלטות שקשורות למדינת ישראל", אומר שוב ל"גלובס". "בתוך כל השיקולים המבורכים של פתיחת השמיים והתחרות, צריך להכניס במהירות - וחבל שלא עשו את זה קודם - את שיקולה של התעופה הישראלית. בשורה התחתונה זה אומר שאנחנו מוכנים ורוצים לטוס מעל שמי סעודיה לכל יעד במזרח הרחוק".

מבחינת שוב לא מדובר בתרחיש דמיוני. לדבריו, "אם אישרו לאלפי נוסעים ישראלים שטסים בחברות זרות לטוס מעל שמי סעודיה - דין כל טייס או כל דיילת הוא כמו כל נוסע".

העובדה שרוב 800 הטייסים שאתה מדבר בשמם הם טייסים בצה"ל לשעבר לא תשפיע על מערכת הביטחון?

"לידיעתי ולהבנתי, אף אחד עוד לא התחיל לחשוב על זה מכיוון שירותי הביטחון. בכל מקרה, אין שום בעיה", אומר שוב.

גם יו"ר ועד טייסי אל-על, רן אלקבץ, מצהיר כי טייסי החברה, אם יקבלו אישור לכך, יטוסו בלי היסוס מעל שמי סעודיה. דרישת אלקבץ היא לאפשר תחרות הוגנת ושוויונית מול החברות הזרות.

"כאזרחים במדינה היינו רוצים לראות מדיניות של שמיים פתוחים גם בענפים אחרים כמו רכב, כלי חשמל או בנקים, וזה לא קורה. אבל כשעושים רפורמה בענף התעופה, לא דואגים לחברות הישראליות. זה מצב אבסורדי. המינימום הוא שנזכה לשוויון בתנאים".

אתה לא חושש לטוס מעל שמי סעודיה?

"אני חי במציאות שבה המדינה קבעה שאני מאוים על-ידי מדינות. מציאות שבה המדינה קבעה שאני צריך אבטחה אחרת מחברות תעופה אחרות, ושללא אבטחה אני לא יכול לנחות בכל מיני מקומות. כשאני נוחת בגרמניה, אני המטוס היחיד שמלווה על-ידי רכב משטרה, ואני נאלץ לעכב טיסות, כי אצלי המזוודות עוברות שיקוף נוסף בטיסות מעבר".

צריך להקל בדרישות ביטחוניות כדי לסייע לחברות ישראל להתמודד עם התחרות?

"אני לא יכול לבוא לשב"כ ולהגיד מה הסיכון והאיום. אבל אני דורש שוויון בתחרות ולא מצב שמעמיד את הפרנסה של עובדי הענף כולו בסכנה בגלל שהמדינה מטילה עליי מגבלות ומתירה לחברה זרה לטוס בצורה חופשית. זה כמו שיביאו לפה חברת תחבורה סינית שתיסע בכבישים ללא הגבלת מהירות ובאילו דרכים שהיא רוצה. מי ירצה לנסוע באגד או בדן? זה בדיוק אותו דבר.

"החשש הוא לא מאייר אינדיה אלא מתפיסת עולם. מחר תבוא לפה תאי (חברה התעופה של תאילנד) ואחריה סינגפור אייירליינס, שיטוסו במסלול מקוצר. אני לא דורש סבסוד ומענקים של מאות אלפי שקלים כמו שמקבלות חברות התעופה שבאות לישראל, אלא לטוס באותו מצב שיאפשר לי לייעל עלויות ולהיות תחרותי במחיר. אם אייר אינדיה מוכרת כרטיס ב-700 דולר - אל-על, שטסה עם עיקוף עם משך טיסה שהוא כמו טיסת קונקשן, צריכה למכור ב-300 דולר כדי להתחרות, וזה לא יקרה. אל-על ממריאה מבנגקוק יחד עם גו'רדניאן באותה השעה, המטוס הירדני מספיק לעצור בעמאן, להוריד נוסעים ולהמריא שוב לישראל - ואנחנו נוחתים באותו הזמן בגלל העיקוף שלנו בדרך. 50 שנה שאנחנו טסים שעות מיותרות".